آشنایی با مردم و مراسم عاشورا در کشور اوگاندا

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/09/01
آشنایی با مردم و مراسم عاشورا در کشور اوگاندا

فرهنگ مردم اوگاندا


دراین کشور هنوز زندگی مردم قبیله ای است و آداب و رسوم سنتی را رعایت می کنند. اقوام کراموجونگ یا برهنه ها در مرز کنیا و همسایگی اقوام ماساها و تورکانه‌ها قرار دارند و امروزه جزء جاذبه های این کشور قابل توجه است. این قوم نیز اکنون نیز پیرو رسوم سنتی خود می باشد بطوز مثال درمورد ازدواج یک مرد برای بدست آوردن یک همسر باید پلنگ ، شیر یا گرگی را شکار کند و به خانه عروس ببرد و آداب را اینگونه رعایت کند.

نام کشور اوگاندا


نام کشور اوگاندا از پادشاهی بوگاندا که در این منطقه حکومت می‌کرد گرفته شده است و همسایه های آن از غرب با جمهوری دموکراتیک کنگو، از شمال با سودان، از جنوب شرق با رواندا و از جنوب با تانزانیا می باشد. دریاچه ویکتوریا هم از نظر ماهیگیری برای مردم اوگاندا مهم است بخشی از مرز کشور اوگاندا با کنیا قرار دارد وخاک اطراف دریاچه حاصلخیز است و از نظر کشاورزی نیز مناسب می باشد.
جمهوری اوگاندا کشوری در شرق آفریقا است که جنگ و شورش داخلی پس از استقلال جان بسیاری از مردم آن را گرفته است و شهرهای مهم آن جینیجا،انتبه ،امبالی، ماساکا می باشد.

سرگذشت اوگاندا


منطقه‌ای که اوگاندا در آن قرار گرفته در سال 1894 تحت‌ حمایت انگلیس شد و کمپانی شرق آفریقا امور آن را در دست گرفت. این منطقه در سال 1914 با مرزهای کنونی مشخص شد نخست‌وزیر این کشور" میلتون اوبوته " و تلاش‌های اودر سال 1962 استقلال را برای این کشور به ارمغان آورد و به این ترتیب در سال 1966 اوبوته پادشاه را برکنار کرد اما در سال 1963 قانون اساسی جدید تدوین شد و پادشاه سابق کشور به عنوان رئیس جمهور آن انتخاب شد. عملکرد ایدی امین در محدود کردن آزادی‌های مردم و سرکوب مخالفانش سبب مخالفت جامعه بین‌المللی شد.سرانجام در سال 1979 ارتش با حمایت سربازان تانزانیایی قدرت را در دست گرفت. اوبوته بار دیگر به قدرت رسید ولی طی کودتایی در 1985برکنار شد. در این کشور رئیس جمهور، رئیس حکومت و رئیس دولت می باشد و بیشترین قدرت اجرایی را دارد نخست وزیر نیز به رئیس جمهور کابینه وزرا اداره می‌کند.
ارتش مقاومت لرد با شورش 18 ساله علیه دولت اوگاندا سبب شده بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم این کشور که حدود نیمی از آنها کودک هستند آواره شوند که این جنگ، جنگ کودکان علیه کودکان بوده زیرا نیروهای ارتش مقاومت لرد به زور کودکان را از خانواده‌هایشان جدا می‌کنند و آنها را وادار به جنگ می‌کنند.

جمعیت مردم اوگاندا


جمعیت این کشور حدود 31 میلیون و 377 هزار نفر با میانگین سنی 15 سال و پایتخت آن کامپالا می باشد. و میزان امید به زندگی برای زنان 53 و برای مردان 51 سال می باشد.

زبان و مذهب مردم اوگاندا


حدودآ 84 درصد از مردم این کشور مسیحی هستند و 12 درصد از آنها مسلمان می باشند و زبان رسمی این کشور انگلیسی و سواحلی (هر دو رسمی)، و زبانهای محلی از جمله لوگاندا می باشد.

مراسم عاشورا در کشور اوگاندا


از مسلمانان اوگاندا حدود یک درصد از آن ها شیعه می باشد.اهل تسنن آنجا هم به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) احترام می گذارند و در ایام محرم در عزاداری شرکت می کنند.
آشنایی با مردم و مراسم عاشورا در کشور اوگاندا

محصولات صادراتی و وارداتی اوگاندا


صادرات کشوراوگاندا شامل قهوه، ماهی، چای، پنبه، گل، محصولات باغبانی و طلا امی باشد و به کشورهای بلژیک، هلند، فرانسه، آلمان ، رواندا و سودان صادر می‌شود.
واردات این کشور شامل کالاهای اساسی، وسایل نقلیه، نفت، دارو و غلات است که از کشورهای کنیا، امارات متحده عربی، چین، هند، آفریقای جنوبی و ژاپن وارد می‌شود.

اقتصاد کشور اوگاندا


اگر بخواهیم اقتصاد اوگاندا را بررسی کنیم تولید ناخالص داخلی این کشور 47/31میلیارد دلار می باشدو 14 میلیون و 50 هزار نفر نیروی کار آن را تشکیل می‌دهندو واحد پول این کشور شیلینگ می باشد اوگاندا دارای معادن غنی مس و کبالت است 35درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند و در سال 2007 نرخ تورم در آن 8/5درصد بوده است و تغییرات تورم و...را درسالهای جدید بررسی نمود.
advertising