گرزان از بازی های سنتی مردمان کرد

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/11/03
گرزان از بازی های سنتی مردمان کرد

بازی گرزان


داستان‌ها و بازی‌ها همواره در میان اقوام مختلف سینه به سینه به دست آیندگان می‌رسد که در باطن حامل پیامی‌ست در خور تامل.بازی گرزان نیز یکی از همین بازی‌های‌ست که در میان اقوام کرد سینه به سینه منتقل شده است.این بازی گرچه امروز با توجه به شرایط زمانی کمرنگ‌تر از قبل شده است، اما در گوشه و کنار استان‌های کردنشین هنوز شاهد آن هستیم.

پیام این بازی را می‌توان از بین رفتن عدم اعتماد به نفس و ترس در بازیکنان بازی و تقویت سرعت و چالاکی آن‌ها و همچنین هماهنگ ساختن اعصاب و عضلات بدن با همدیگر است.

در این بازی تعداد بستگی به افراد شرکت‌کننده دارد و برخلاف بعضی از بازی‌ها تعداد مشخصی برای آن وجود ندارد. بازی " گرزان " مانند هر بازی دیگر دارای ابزاری است که در آن به‌کار می‌رود و ابزار مورد نیاز برای این بازی چند عدد پارچه 2 متری است که تعداد پارچه‌ها با توجه به تعداد افراد شرکت‌کننده در بازی متغیر است.

نحوه بازی گرزان


بازیکنان در محوطه بازی حاضر شده و یک دایره به شعاع 1 الی 2 متر (بستگی به تعداد بازیکن دارد) رسم می شود. یکی از آنها با شیر و خط به عنوان استاد انتخاب و گرزی را که با نخ و پارچه طناب درست شده است در دست گرفته و بیرون دایره می ایستد و بقیه بازیکنان در داخل دایره مستقر می شوند.

شروع بازی توسط مربی یا یکی از بازیکنان اعلام می گردد، بازیکنی که گرز به دست دارد بایستی از کنار و بیرون دایره به سایرین حمله و آنها را بزند و آنها نیز ضمن سعی در دفاع و گریز از ضربات گرز استاد، حق زدن او را با پا دارند، هر کدام موفق به ضرب استاد شود، گرز را تحویل گرفته و جایش را با او عوض می کند و بازی را به همان طریق و شرایط از نو آغاز می کند.
advertising