گاو گوساله پنیر فینگلی پرطرفدارترین بازی محلی زنجان

گردشگریفرهنگ و تمدن

- 97/10/14
گاو گوساله پنیر فینگلی پرطرفدارترین بازی محلی زنجان

بازی گاو، گوساله، پنیر، فینگلی


بازی‌ها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند. بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایرانی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند. برای معرفی درست یک کشور، استان یا شهر تنها معرفی مشاهیر و اماکن تاریخی کافی نیست.بلکه معرفی فرهنگ و آداب و رسوم نیز به شناخت ما کمک می کند.بازیها و ورزش های بومی، محلی، سنتی بخشی از فرهنگ منطقه است.

بازی محلی (گاو، گوساله، پنیر، فینگلی) در استان زنجان از پر طرفدار ترین بازی ها در حال حاضر است.این بازی یک بازی تیمی و ده نفره می باشد که برای انجام آن چهار عدد سنگ کوچک به شکل یا رنگهای متفاوت نیاز است.

نحوه بازی گاو، گوساله، پنیر، فینگلی


این بازی، بازی جمعی و تک گروهی است.در هر دور از بازی یک نفر به عنوان استاد تعیین می شود. سنگها را هر یک به نام «گاو» «گوساله» « پنیر» و «فینگلی» نامگذاری می کنند. استاد هر بار یکی از سنگ ها را در کف دست خود پنهان کرده.و آن دست را مقابل یک یک نفرات گرفته می گوید «گاو و گوساله، پنیر و فینگلی» هر بازیکن که درست جواب دهد کنار میرود. آخرین بازیکن بازنده بوده، باید چشم بگیرد، بدین ترتیب چشم او را با دستمال می بندند.بقیه نفرات به جز استاد، هر یک در جایی پنهان می شوند.
سپس استاد چشم او را باز کرده و محل مخفی شدن افراد را سؤال می کند.اگر حتی موفق به پیدا کردن یک نفر هم شود، برنده بوده و بازی بار دیگر به همان نحو انجام می شود.در غیر این صورت رو به زمین دولا میخوابد بقیه افراد، هر یک بر پشت او ضربه ای می زنند که در هر ضربه باید ضارب را شناخته و اسم او را بلند اعلام کند.چنانچه تا آخرین نفر نتوانست ضارب را بشناسد باید بار دیگر چشم بگیرد.
advertising