گل فشان اینچه در استان گلستان

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/09/30
گل فشان اینچه در استان گلستان

تعریف گل فشان


گل فشان یا همان پدیده گل افشان یکی از کم نظیر ترین پدیده های طبیعی است که طی آن، از اعماق زمین گل و لای به بیرون فوران می زند و باعث ایجاد تپه هایی گلی در اطراف این چشمه می شود. البته جای هیچ نگرانی نیست، چرا که این گل و لای ها داغ نبوده و سرد هستند. برخی از کارشناسان علت وقوع این پدیده را فعالیت های آتش فشانی می دانند، در حالی که اکثر کارشناسان بر این عقیده اند که فشارهای صفحات زمین بر یکدیگر دلیل اصلی ایجاد این چشمه های گل بر روی زمین اند. چشمه های گل فشان، از منظر علمی – پژوهشی، گردشگری و درمانی دارای اهیمت زیادی هستند. در بسیاری از کشورهای جهان، این چشمه ها جاذبه های توسعه یافته ای هستند که هزاران نفر از آن ها بازدید می کنند. بسیاری از گردشگران هم به منظور درمان برخی از مشکلات پوستیشان، به درون استخرهای مخصوص آن ها شیرجه می زنند.
گل فشان اینچه در استان گلستان

تالاب اینچه


گل فشان اینچه در 26 کیلومتری شمال آق قلا در مجاورت دریاچه ای به همین نام که در بعضی منابع از آن به عنوان تالاب یاد شده، در استان گلستان قرار دارد. تالاب اینچه در سمت راست مسیر جاده آق قلا به اینچه برون واقع شده است، بلندی میانگین آن از سطح دریا هفت متر و گستردگی در حدود 200 هکتار است. بخش شمالی تالاب را شوره زار تشکیل می دهد و آبهای ناشی از طغیان رودخانه اترک و هرز آب های موضعی، نمک ها را در خود حل کرده اند و پس از ورود به دریاچه باعث بالا رفتن شوری آن می شود. به همین دلیل در مواقع کم آبی قشر سفیدی از نمک در کناره ها و بستر گلفشان قابل مشاهده است.
در اين گل فشان گودال مدور به عمق 10 متر و قطر هشت متر وجود داردكه از آن گاز، آب حاوي كلريد سديم و مواد نفتي آروماتيكي خارج مي شود كه آثار سكوي حفاري نفتي درآن ملاحظه مي گردد.در سال هاي گذشته صدور مجوز چاه هاي بهره برداري از يد در كنار تالاب، اين گلفشان را از فعاليت انداخته است. خرین رکوردی که از بالا آمدن آب در این گلفشان ثبت شده، با فوران فوق‌ العاده و شرایط خاص صدا حد 1 تا 5/1 متری است که فاز فرونشینی و سوبسیدانس را طی کرده است.
advertising