پل صلح تفلیس در گرجستان پلی شیبه موجودات دریایی

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 98/04/24
پل صلح تفلیس در گرجستان  پلی شیبه موجودات دریایی

پل صلح گرجستان


پل صلح در تفلیس، پایتخت گرجستان پلی کمانی شکل و مخصوص پیاده روی است و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر به شمار می رود. این پل بر فراز رودخانه کورا کشیده شده و منطقه شهر قدیمی تفلیس را به پارک رایک وصل می کند. پل صلح در سال 2010 به طول 150 متر به دستور شهرداری تفلیس درست شد که هدف آن ایجاد ارتباط با دنیای قدیم و مدرن تفلیس بود و از آن زمان تا الان تبدیل به یکی از پربازدیدترین جاذبه های شهر شده است
پل صلح تفلیس در گرجستان  پلی شیبه موجودات دریایی
رود کورا شهر تفلیس را به دو قسمت کرده است که با این پل دوباره اتصال بین دو قسمت شهر برقرار شد. رود کورا هم مانند دیگر رودها پل‌های سنگی و مختلفی و تاریخی دارد که بیشتر برای عبور و مرور وسایل نقلیه استفاده می‌شود اما پل صلح را فقط مخصوص پیاده‌روی طراحی کرده‌اند.

وقتی از بالا به پل صلح گرجستان می‌نگریم روی یک تپه مجسمه کارتلیس ددا را خواهیم داشت و تپه‌ی دیگر کلیسا سامبا و اقامتگاه نخست وزیر، کلیسا ناریکالا و چرخ فلک هم روی یک تپه واقع شده‌اند. بازار تفلیس در یک سر این پل قرار دارد و در طرف دیگر پارک به همراه پل فواره‌های آب و مجسمه پیانو وجود دارد.

طراحی و معماری پل صلح تفلیس


طراحی این پل را معمار معروف ایتالیایی میشل دلوچی انجام داد که بر اساس شکل جدول مندلیوف و آناتومی بدن انسان طرحی پر مفهوم و بی‌همتایی را ارائه داد و ساخت آن با متریالی چون شیشه و استیل و لامپ انجام شد. در واقع اکثر پارک و بناهای اطراف پل صلح را هم همین معمار ساخته است که هماهنگی خاصی بین پل و بافت اطراف آن برجاست.

طراحی این پل شیبه موجودات دریایی است و در بالای آن یک گنبد شیشه ای قرار دارد که در شب با هزاران لامپ ال ای دی می درخشد. شب که می شود پل حال و هوایی دیگر به خود می گیرد؛ به غیراز چراغ های بالا، نرده شیشه ای پل هم که در سراسر طول پل کشیده شده با ال ای دی های کم قدرت روشن می شوند و زیبایی چشم نوازی به پل می دهند.

همه این چراغانی ها 90 دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می شوند و رودخانه کورا و اطراف آن را روشن و نورانی می کنند. همه دوربین به دست می شوند تا این نورپردازی های زیبا را پس زمینه عکس هایشان کنند و برای همیشه لحظات لذت بخش قدم زدن بر روی این پل را ثبت کنند.
advertising