کویر نمکی هند کویری که در فصل موسمی زیر آب می رود

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/11/15
کویر نمکی هند کویری که در فصل موسمی زیر آب می رود

کویر نمک هند


در بین عامه مردم رایج است که اصطلاح کویر را به جای بیابان بکار می‌برند و یا برعکس. گاهی وقت‌ها بیابان به محیط خارج از شهر و روستا گفته می‌شود. اما در واقع بین این دو اصطلاح تفاوت اساسی وجود دارد.بیابان به بخشی از مناطق خشک گفته می‌شود که بارندگی کمتر از 50 میلیمتر باران دارد و ممکن است چند سال در آن باران نبارد و با کم آبی و تبخیر شدید مواجهه باشد و دارای پوشش گیاهی بسیار ضعیف است. اما کویر به زمین‌های رسی پف کرده، با شوری و نمک بسیار شدید که گیاهان در آن نمی‌توانند رشد نمایند، اطلاق می‌شود.

کویر نمکی هند را به عنوان بزرگترین کویر نمکی جهان (در این موضوع با کویر بولیوی رقابت دارد) می شناسند که حدود 10 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. این کویر پر نمک و شور، مسیر اقوام مختلف مخصوصا عشایر و کولی های هندی است.
کویر نمکی هند کویری که در فصل موسمی زیر آب می رود
مطلبی که در مورد کویر نمک هند هر شنونده ای را به تعجب می اندازد، این است که کویر نمکی هند در طول فصل موسمی در هندوستان تماما به زیر آب می رود. با این حال حدود 8 ماه از سال کاملا بدون آب می شود. در این هنگام اگر به دیدن کویر نمک هند و همراه با کوچ عشایر کوتچ بروید، با زمینی تا دوردست ها سفید و با آفتاب سوزان مواجه می شوید. اگر قصد سفر به هند و شهرهایی مانند بمبئی یا جیپور را دارید، به این جاذبه نزدیک خواهید بود.
advertising