دلیل فوران آتشفشان ها چیست

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/08/17
دلیل فوران آتشفشان ها چیستفوران آتفشان پدیده‌ای است که از سال‌های اولیه وجود زمین رخ می‌داده است.
افراد زیادی در این مورد کنجکاو هستند و سوالی که برای دانشمندان و همه مردم پیش می‌آید این است که چرا آتشفشان فوران می‌کند و چه چیزی باعث آتفشانی شدن برخی از کوه‌ها می‌شود.
صفحات تکتونیکی، آب و هوای شدید، حرکات ماگما و حتی اثرات تغییرات آب و هوایی می‌توانند نقش مهمی در فوران آتشفشان‌ها ایفا کنند.
فوران‌های آتشفشانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که به چشم دیده می‌شود.
به طور مستقیم در زیر پوسته زمین لایه‌های سنگی وجود دارد که به علت درجه حرارت بالا در هسته ذوب شده و باعث تشکیل ماگما می‌شود. ماگما حاوی گاز‌های گوناگون – به ویژه دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد است.
ماگما در اتاق‌هایی به همان نام (محفظه ماگما) ذخیره می‌شود که در زیر یک پوشش جامد قرار دارند. با توجه به حالت مایعی که دارد، چگالی ماگما کمتر از سنگ‌های بالای آن است که به همین دلیل شروع به بالا رفتن می‌کند.
به طور همزمان بخار آب به حباب تبدیل می‌شود که تراکم نسبی دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد را افزایش می‌دهد.
در طول زمان گاز‌ها به ۱۰۰۰ برابر سایز واقعی خود می‌رسند که در نتیجه آن فشار روی پوشش رویی محفظه‌ها بیشتر شده و باعث فوران آتشفشان می‌شوند. فرآیند این که چرا آتشفشان فوران می‌کند شبیه به زمانی است که شما یک نوشیدنی گازدار را تکان می‌دهید و زمانی که درب آن را باز می‌کنید، گاز آن به طور ناگهانی بیرون می‌زند.
هنگامی که ماگما آزاد می‌شود (از طریق شکستگی‌های پوسته زمین که ما آن را آتشفشان می‌نامیم) به عنوان گدازه‌ای که به میزان ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم است شناخته می‌شود. به طور معمول، فوران آتشفشان با آبشار‌هایی از خاکستر داغ، گاز و قطعه سنگ‌های مذاب که حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد هستند و حدود ۷۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، همراه است.
advertising