انرژی اقیانوسی چیست

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/10/29
انرژی اقیانوسی چیستانرژی اقیانوسی نوعی از انرژی دریایی و از منابع انرژی تجدیدپذیر است که از انرژی جنبشی جریان اقیانوسی بدست می‌آید. مانند: گلف استریم. گرچه در حال حاضر به صورت صنعتی استفاده نمی‌شود ولی به صورت بالقوه انرژی زیادی در خود دارد، که قابل استفاده برای تولید است و این در حالی است که این جریان‌ها از باد و خورشید قابل پیش‌بینی ترند.
در اقيانوس ها انرژي بكري نهفته است. از اقیانوس ها می توان دو نوع انرژی گرفت. یکی انرژی حرارتی ناشی از گرمای خورشید و نیز فرايند شكل گيري رسوب لايه هاي اقيانوسي و دوم انرژی مکانیکی ناشی از جزرومد و امواج.
اقیانوس ها بیش از 70 درصد کره زمین را فراگرفته اند و بزرگ ترین جمع کننده گرمای خورشید به شمار می آیند. گرمای خورشید سطح اقیانوس ها را خیلی بیشتر از اعماق آنها گرم می کند و همین اختلاف دما می تواند باعث ایجاد انرژی حرارتی شود. تنها بخش کوچکی از این گرمای به دام افتاده در اقیانوس ها می تواند انرژی کل زمین را تأمین کند.
انرژی حرارتی اقیانوس ها می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد و از جمله برای تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. سه نوع سیستم برای تبدیل انرژی حرارتی به برق وجود دارد که عبارتند از: چرخه بسته، چرخه باز و ترکیبی.
انرژی مکانیکی اقیانوس کاملاً با انرژی حرارتی آن متفاوت است. درحالی که خورشید بر تمام فعالیت های اقیانوس ها اثر می گذارد، جزر و مد عمدتاً در نتیجه کشش جاذبه ای ماه به وجود می آید و امواج هم عمدتاً به وسیله باد هدایت می شوند. نتیجه آن که جزر و مد و امواج، منابع متناوب انرژی هستند، در حالی که انرژی حرارتی اقیانوس ها نسبتاً ثابت است.
مراكز انرژي هاي تجديدپذير مي گويند مي توان انرژي جنبشي جزرومدها و امواج اقيانوسي را به دام انداخت و مورد استفاده قرار داد. آنها اين انرژي ها را انرژي هاي تجديدپذير دريايي مي نامند.
محققان مي گويند فرايند دريافت انرژي جنبشي جزرومد و جريانات باز مثل امواج اقيانوسي و نيز انرژي حرارتي شامل انرژی ناشی از فرايند شكل گيري و رسوب لايه هاي اقيانوسي را مي توان با استفاده از فناوري تبديل حرارتي اقيانوسي بهبود بخشيد.
به گفته محققان لازمه گرفتن انرژي جنبشي از جزرومد پيشرفت در ساخت مصالح و استفاده از طرح هاي جديد در زمينه توربين هاي مناسب جريانات دريايي و به كارگيري مؤثر آنها است.
در حال حاضر سه مركز مربوط به انرژي هاي تجديدپذير دريايي موسوم به MRE براي بررسي منابع بالقوه انرژي در اقيانوس ها و يافتن راه هاي بهبود فناوري هاي مربوط به آنها در آمريكا تشكيل شده است.
advertising