مجهز شدن سیستم خنک کننده دیتاسنترهای گوگل به هوش مصنوعی

علمی و تکنولوژینرم افزار

- 97/08/13
مجهز شدن سیستم خنک کننده دیتاسنترهای گوگل به هوش مصنوعیکاربرد هوش مصنوعی روز به روز در صنعت افزایش پیدا می کند. سیستم خنک کننده دیتاسنترهای گوگل در آینده نزدیک به هوش مصنوعی مجهز می شود.

دیتاسنترهای شرکت هایی مانند گوگل، اپل و فیس بوک محل نگهداری اطلاعات زیادی هستند. در این دیتاسنترها اطلاعات کاربران و شرکت های مختلف قرار گرفته است. پردازش این اطلاعات گرمای زیادی تولید می کند که نیازمند سیستم خنک کننده است.

اکثر دیتاسنترها در جهان از سیستم خنک کننده معمولی استفاده می کنند. با این حال سیستم خنک کننده دیتاسنترهای گوگل به هوش مصنوعی مجهز می شود تا عملکرد آن بهبود پیدا کند.

سیستم خنک کننده دیتاسنترهای گوگل به همراه هوش مصنوعی انرژی کمتری مصرف می کند. کم شدن مصرف انرژی باعث کاهش میزان انتشار گاز CO2 می شود.

سیستم های خنک کننده در دیتاسنترها به صورت 24 ساعته روشن هستند. گوگل قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی، میزان روشن بودن سیستم های خنک کننده را کاهش دهد. گوگل در رابطه با این سیستم در بیانیه خود اعلام کرده است:

هر 5 دقیقه سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر کلود ما، اطلاعات مربوط به سیستم خنک کننده را جمع آوری می کند. این اطلاعات به وسیله هزاران سنسور جمع آوری شده و به شبکه عصبی منتقل می شود. این شبکه عصبی می تواند با تغییر در نحوه خنک کنندگی، میزان تاثیر آن روی مصرف انرژی را پیش بینی کند.

این سیستم هوش مصنوعی علاوه بر کاهش مصرف انرژی، باعث افزایش ایمنی دیتاسنترهای گوگل نیز می شود. این غول جستجوی اینترنتی از چندین ماه پیش سیستم خنک کننده برخی از دیتاسنترهای خود را به هوش مصنوعی مجهز کرده است.

این شرکت ادعا می کند با استفاده از هوش مصنوعی برای دیتاسنترهای خود موفق شده به صورت میانگین مصرف انرژی را 30 درصد کاهش دهد. انتظار می رود در آینده این سیستم باعث کاهش بیشتر مصرف انرژی در دیتاسنترهای گوگل شود.
advertising