آشنایی با واقعیت مجازی یا Virtual Reality و کاربردهای آن

علمی و تکنولوژینرم افزار

- 97/08/22
آشنایی با واقعیت مجازی یا Virtual Reality و کاربردهای آنواقعیت مجازی یا VR درواقع محیطی کامپیوتری است که شباهت زیادی از لحاظ ابعاد تصویری و صدا به دنیای واقعی دارد.
واقعیت مجازی با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری به شبیه‌سازی محیط‌های مختلف می پردازد و کاربر به جای تعامل با واسط‌ های کاربری سنتی، به‌صورت مجازی درون محیط قرار می‌گیرد و به‌ جای تماشای صفحه‌ی کامپیوتر، وارد دنیایی سه‌ بعدی می‌شود که به نوبه ی خود خیلی جذاب است حتی برای افرادی که در خیلی از لحظه های زندگی لبخند به لب نمی آورند.
کامپیوتر، حواس انسان که شامل بینایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی است، مانند دروازه‌ای برای ورود به این دنیای مصنوعی عمل می‌کند را شبیه‌سازی می کند. تنها محدودیت‌های موجود در واقعیت مجازی دسترسی به محتوا و هزینه‌ی پردازش اطلاعات هستند که تا حدودی مانع تجربه‌های نزدیک به واقعیت می‌شوند.

تکنولوژی واقعیت مجازی


از ابزارهای رایج در واقعیت مجازی نمایشگر سربند (HMD) است. همانطور که میدانید انسان موجودی بصری است و بارزترین تفاوت بین سیستم‌های واقعیت مجازی و واسط‌های کاربری سنتی، تکنولوژی صفحه‌ی نمایش است. برای مثال محیط مجازی خودکار CAVE، به‌صورت خودکار محتوای مجازی را روی صفحه‌های نمایشگر با ابعاد خانگی، نمایش می‌دهد. این دسته از نمایشگرها در محیط‌ های آموزشی و آزمایشگاه‌ها پرطرفدار هستند و از طرف دیگر تجهیزات پوشیدنی در دنیای صنعت و سرگرمی کاربرد بیشتری دارند.

با شکل گیری تکنولوژی‌های جدید و متنوع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، آینده‌ی واقعیت مجازی در حال پیشرفت و در عین‌ حال شاید غیرقابل پیش بینی می باشد.تکنولوژی‌های Google Cardboard ،Samsung GearVR و Epson Movario از پیشگامانِ واقعیت مجازی هستند، اما بعید نیست که رقبایی ازقبیل Meta ،Avegant Glyph و Daqri and Magic Leap دیر یا زود با سطح بالایی از کاربردی بودن و ملموس بودن، تغییرات مهمی را برای واقعیت مجازی به وجود آورند. تلاش برای تولید تجهیزاتی که فضای کم تری اشغال ‌کنند و به‌ راحتی در منزل و محیط کار وقابل‌استفاده باشند، باعث بوجود آمدن نمایشگرهای سربند می شود.


کاربردها ی واقعیت مجازی


واقعیت مجازی در زمینه های مختلف مانند معماری، پزشکی، آموزشی، ورزشی، سرگرمی و دیگر جنبه های اجتماعی و علمی استفاده می شود. پرکاربرد ترین دستگاه ها در جذابیت این فناوری هدست های واقعیت مجازی هستند که برای بازی های کامپیوتری و دیدن فیلم استفاده می شوند.
آشنایی با واقعیت مجازی یا Virtual Reality و کاربردهای آن

پزشکی


در پزشکی، استفاده‌های زیادی ممکن است برای واقعیت مجازی وجود داشته باشد ویا درآینده بوجود بیاید از موارد آن مطالعه علوم پزشکی با نمایش تصویر برای یادگیری بهتر و یا برای مثال می‌توان به درمان افسردگی یا اضطراب با قرار دادن تدریجی بیمار در موقعیت‌هایی که شرایط دلهره‌ آور را برای او شبیه‌سازی می‌کنند، اشاره کرد. با این راهکار، به‌تدریج احساس امنیت در فرد تقویت‌ می‌شود و به او در غلبه کردن بر ترس کمک خواهد شد. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، واقعیت مجازی به کودکانی که به دلایل مختلف در بیمارستان بستری شده‌اند، این احساس را القا می‌کند که در اتاق یا حتی تختخواب خانه خودشان حضور دارند. این امر از طریق بازسازی محیط و شبیه‌سازی تصاویر مربوط به اتاق و منزل بیمار عملی می‌شود.
ایده‌ ی جالب استفاده محققان برزیلی در استفاده از این پلتفرم برای ایجاد شرایطی است که احتمالا امکان ملاقات کودک را حتی وقتی در رحم مادر قرار دارد، برای والدینش امکان‌پذیر می‌ نماید. به کمک نرم‌افزار سه ‌بعدی ‌سازی ویژه‌ای که با هدست در تعامل است، این احساس رابرای شما به وجود می آورد تا خود را به‌طور همه‌جانبه، حتی از بدو تولد در دنیای کودک دلبندتان ببینید.
advertising