چگونه مارها بدون گوش می شنوند

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/07
چگونه مارها بدون گوش می شنوندمارها خزندگانی هستند که به مانند دیگر حیوانات و یا انسان ها گوش و یا عضوی خارجی شبیه آن را ندارند. از این روی، مارها چگونه اصوات را می شنوند و به آنها واکنش نشان می دهند؟!
در واقع نبود گوش های خارجی برای مارها، این گمانه را پدید آورده که آنها نمی شنوند.
خیلی ها تصور می کنند که چون مارها گوش ندارند، چیزی نمی شنوند و ناشنوا هستند. نداشتن گوشی که قابل رویت باشد، حتی موجب شده این ذهنیت برای بعضی ایجاد شود که مارها کلاً صدایی را نمی شنوند اما این اصل ماجرا نیست. اینکه مارها گوش ظاهری ندارند، دلیل ناشنوایی آنها نیست. مارها از راه های دیگری صداها را می شنوند.
آنها در حقیقت صداها را احساس می کنند. این ارتعاشات صدا در هوا است که موجب می شود مارها صداها را تشخیص دهند. ارتعاشات و امواجی که از دیگر حیوانات به مارها می رسد، بعد از آنالیز مغزشان موجب می شود تا آنها درکی از صدای حیوان مقابل پیدا کنند و واکنش مناسب را نشان دهند.
مارها برای دریافت این ارتعاش ها استخوانی کوچک دارند که در اصطلاح استخوان چهارگوش نام دارد. این استخوان اگرچه بسیار کوچک است اما می تواند ارتعاشات را به خوبی جذب کند و آنها را به بخش حلزونی شکلی که در سر مار تعبیه شده است، انتقال داده و پس از آن مغز صدا را پردازش کند.
این قابلیت مارها تقریباً با تمامی گونه های حیوانی متفاوت است و از جمله ویژگی های منحصر به فرد مارها است که می تواند قابلیت شنیدن بدون گوش را برای آنها فراهم آورد و در عین حال قوی ترین دریافت ها را از صداهای اطراف برای آنها فراهم کند.
advertising