چرا آب آتش را خاموش می کند

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/05
چرا آب آتش را خاموش می کندتمام آتش ها مثل هم نیستند. سوخت‌های مختلف آتش های مختلف ایجاد می‌کنند و نیازمند عوامل اطفاء متفاوتی هستند.

آتش چگونه به وجود می آید. برای افروخته شدن آتش دو چیز لازم است:
_اول یک ماده ی سوختنی مانند چوب، کاغذ، الکل، بنزین و یا نفت
_دوم اکسیژن

وقتی که چوب در میان شعله های آتش با نفت در کوره ها می سوزد، سوخت سریعاً با اکسیژن هوا ترکیب می شود و زمانی که به اندازه ی کافی گرم شود، اکسیژن می تواند به تدریج و آزادانه با آن ترکیب گردد و به محض ترکیب شدن اکسیژن، ناگهان آتش در می گیرد.

برای خاموش کردن آتش، سه راه وجود دارد و در هر سه مورد، باید یکی از دو جزء لازم برای آتش سوزی، از صحنه برداشته یا حذف شود:
1_برداشتن ماده ی سوختنی یا قسمتی از ماده ی سوختنی است.

2_خاموش کردن آتش، جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آن است. اگر اکسیژن به آتش نرسد، آتش خاموش می شود. به عنوان مثال، آتش نمی تواند در محیط پُر از گاز کربنیک بسوزد. بعضی از ماموران آتش نشانی پرده ای از گاز کربنیک در اطراف آتش به وجود می آورند و به این ترتیب، راه رسیدن اکسیژن به آتش را می بندند. در آتش سوزی های کوچک می توان با ریختن خاک، جریان اکسیژن به شعله ها را قطع کرد.

3_خاموش کردن آتش، گرفتن گرمای آن است و به همین علت است که آب روی آتش می پاشند. آب گرمای مواد آتش گرفته را جذب می کند و درجه ی حرارت آن اجسام را پایین می آورد. به محض اینکه درجه حرارت به اندازه ای پایین تر از درجه ی آتش گیری رسید، مواد سوختنی از سوختن باز خواهند ایستاد.

نکته بسیار مهم این است که در آتش سوزی های الکتریکی، باید با موادی که فاقد آب هستند، آتش را خاموش کرد. زیرا آب جریان الکتریسیته را هدایت می کند.
بعضی از آتش ها را نمی توانیم با آب خاموش کنیم. به عنوان مثال، نفت و روغن روی آب شناور می شوند. اگر فردی بخواهد روغن آتش گرفته را با آب خاموش کند مانند وقتی که ماهی تابه در حین آشپزی آتش می گیرد روغن مشتعل به سطح آب می آید و همچنان به سوختن ادامه می دهد.
در جنگ خلیج فارس (سال 1991)، سربازان عراقی تعدادی از چاه های نفت کویت را به آتش کشیدند. گروه های ماهر آتش نشان با خفه کردن چاه های نفت این آتش سوزی ها را مهار و خاموش کردند.
advertising