چربی سوزی سریع با انجام تمرینات و حرکات ورزشی لاکتیکی

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/09/30
چربی سوزی سریع با انجام تمرینات و حرکات ورزشی لاکتیکی

اسید لاکتیک چیست


اسید لاکتیک بر خلاف تصور عموم که آن را یک ماده سمی می پندارند اساسا یک منبع انرژی با ارزش است. اسید لاکتیک که گاهی به عنوان لاکتات هم شناخته می‌شود، محصول جانبی سوخت و ساز عضلات شما هستند. هنگامی که به شدت تمرین می‌کنید بدن برای تامین انرژی شروع به شکستن گلوکز می‌کند. گلوکز در مسیر تولید انرژی ( گلیکولیز) به ماده‌ای به نام پیروات تبدیل می‌شود.

اگر بدن اکسیژن کافی در اختیار داشته باشد، پیروات از طریق متابولیسم هوازی تبدیل به دی‌اکسید کربن و آب می‌شود اما گاهی به علت شدت بالای فعالیت بدن امکان تامین اکسیژن کافی را ندارد و پیروات تبدیل به اسید لاکتیک و اسید لاکتیک با توجه به محیط قلیایی بدن به لاکتات و یون هیدروژن تجزیه می‌شود.

تولید یون هیدروژن باعث اختلال در عملکرد برخی آنزیم‌ها شده و منجر به محدود شدن عملکرد تمرینی فرد می‌شود که می‌تواند به عنوان یکی از علل سوزش و درد حین تمرین و بلافاصله بعد تمرین باشد. زمانی که تحت فشار تمرین باشند، مقدار اسید لاکتیک به حدی افزایش می‌‌یابد که باعث احساس سوزش در عضلات می‌شود. این احساس سوزش یعنی اسید لاکتیک، انقباض عضلانی را کاهش می‌‌دهد تا از آسیب سلول جلوگیری کند.

چرا اسید لاکتیک و تمرینات لاکتیکی مفید هستند


علاوه بر ایجاد احساس سوزشی که در عضلات پیش می‌آید، اسید لاکتیک باعث افزایش ترشح هورمون رشد و تستوسترون نیز می‌شود. هورمون رشد باعث افزایش عملکرد عضلات و عضله سازی می‌شود، تستوسترون نیز کاهش چربی را به دنبال دارد. تمرین اسید لاکتیک، بدن شما را وادار می‌کند مقادیر بالایی از اسید لاکتیک را تولید کند، که هم رشد عضله را افزایش می‌دهد و هم از دست دادن چربی را! مقدار هورمون رشدی که در تمرین اسید لاکتیک آزاد می‌شود، می‌تواند تا 9 برابر مقدار تولید شده در شرایط عادی باشد!

تمرینات ورزشی لاکتیکی چیست


همه ما با سوزش ناشی از تغییر تکرار حرکت‌ها به ست‌های سخت آشنا هستیم، این را هم می‌دانید که برای چربی سوزی سریع تر شما باید شدت فعالیتتان را بالا ببرید. این همان راز تمرینات لاکتیکی است، با افزایش قابل ‌توجه میزان اسید لاکتیک، چربی خود را از دست می‌دهید، گذشته از این اگر این تمرینات را انجام دهید طی چند هفته باعث عضله سازی بیشتری نیز می‌شوید.

تمرینات اسید لاکتیک توسط بدنسازان و ورزشکاران دیگری که می‌خواهند به سرعت وزن کم کنند و در عین حال عضلات و استقامت‌شان حفظ شود یا توسعه یابد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از تمرینات را می‌توان به عنوان بخشی از تمرینات لاکتیکی در نظر گرفت، اما همه آن‌ ها شامل تحت فشار قرار دادن بدن با محدودیت‌ هایی با استفاده از تمرینات مقاومتی هستند.

روند و نحوه اجرای تمرینات لاکتیکی چگونه است


تمرینات لاکتیکی در ابتدایی‌ترین سطحش، نسبتاً ساده است. هر تمرین مقاومتی که می‌توانید برای 20 تا 50 تکرار انجام دهید را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای ساختن عضلات قفسه سینه‌تان می‌توانید، پرس سینه انجام دهید.این تمرین را به هر تعداد دفعاتی که می‌توانید انجام دهید و فقط وقتی تمرین را متوقف می‌کنید که دیگر نمی‌توانید تمرین را انجام دهید. برای 20 ثانیه استراحت کنید و سپس تمرین را برای هر تعداد تکراری که می‌توانید، دوباره تکرار کنید. بعد از آنکه ست دوم‌تان را تمام کردید، دوباره برای 20 ثانیه استراحت کنید. این ترتیب را برای 6 تا 12 ست در هر تمرین، تکرار کنید!
advertising