چرا حیوانات قطب جنوب منجمد نمی شوند

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/04
چرا حیوانات قطب جنوب منجمد نمی شوندشاید فکر کنید سرزمین قطب جنوب به دلیل سرمای شدیدش، خالی از هر گونه حیات و زندگی است. اما برخلاف تصور بسیاری از شما، موجودات زیادی در قطب جنوب زندگی می‌کنند.
قطب جنوب علیرغم شرایط آب و هوایی بسیار سردی که دارد، دارای برخی از جالب‌ترین گونه‌های جانوری و حیات وحش منحصر به فرد است. این موجودات به خوبی موفق شده‌اند خود را با شرایط اقلیمی دشوار قطب جنوب وفق داده و به زاد و ولد بپردازند. عدم حضور انسان در قطب جنوب نیز شرایط را برای زندگی جانداران، بسیار ساده‌تر می‌کند. البته گرمای جهانی و دیگر عوامل مربوط به تغییرات آب و هوایی موجب کاهش جمعیت جانوران قطب جنوب شده است.
قاره قطب جنوب، قاره یخ زده ای است که قطب جنوب زمین را فراگرفته و دریاهای بسیار سرد و منجمد آن را احاطه کرده اند. این قاره خانه بسیاری از جانوران است. به ویژه, دریاهای قاره قطب جنوب سرشار از حیات اند و از پلانکتون های میکروسکوپی تا بزرگ ترین حیوانی که تاکنون بر روی زمین زندگی کرده است یعنی نهنگ آبی در آن زندگی می کنند.
قاره قطب جنوب سردترین, بادخیزترین و خشک ترین مکان روی زمین است. سردترین دمایی که تا کنون بر روی کره زمین ثبت شده در قاره قطب جنوب بوده. این دما نزدیک به 129- درجه فارنهایت (89- درجه سانتی گراد) بوده است! سرزمین قاره قطب جنوب نمی تواند بسیاری از اشکال زندگی را در خود داشته باشد. زیرا بیشتر سرزمین قاره قطب جنوب بیابان یخ زده, با بارش هایی کمتر از "بیابان صحرا" (کمتر از پنج سانتی متر در سال) است. اما نکته جالب دیگر این است که 70 درصد آب شیرین جهان به شکل منجمد شده در منطقه قطب جنوب وجود دارد.

همه حیوانات قاره قطب جنوب با زندگی در شرایط بی نهایت سرد تطبیق پیدا کرده اند. بعضی از آنها مثل نهنگ ها, سیل ها و پرندگان یک لایه عایق چربی برای حفاظت آنها در مقابل سرما دارند. حیوانات دیگر مثل بسیاری از ماهی ها و حشرات, مواد شیمیایی مخصوصی در خونشان دارند (پروتئین های ضد انجماد طبیعی) که آنها را از انجماد حفظ می کند. بسیاری از حیوانات (مثل پنگوئن ها و سیل ها) فرم بدن فشرده و پوست ضخیمی دارند که به حفظ گرمای بدنشان کمک می کند. پرندگان هم بال های ضد آب و پرهای کرکی و ریز ضد آب دارند.

بعضی از حیوانات, قاره قطب جنوب را در طول سردترین ماه های این قاره ترک می کنند. حیواناتی مثل نهنگ کوهان دار به آب های گرم تر مهاجرت می کنند تا در آب های قاره قطب جنوب تولید مثل کنند. بسیاری از حیوانات دیگر (مثل پنگوئن امپراتور) در سراسر سال در قاره قطب جنوب می مانند.
advertising