استرالیا چگونه کشف شد

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/02
استرالیا چگونه کشف شدکشور همسود استرالیا کشوری است توسعه یافته در نیمکره جنوبی. این کشور با 7٬686٬850کیلومتر مربع وسعت، ششمین کشور پهناور دنیا است. استرالیا یکی از قلمروهای همسود است و در سال 1901 از بریتانیای کبیر استقلال یافته‌است. پایتخت استرالیا شهر کانبرا است، شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد. او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد. در عمل نخست‌وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. استرالیا از نظر مساحت دومین کشور پهناور عضو مجموعه اتحادیه کشورهای همسود است.
استرالیا با وسعتی حدود 8 میلیون کیلومتر مربع کوچکترین قاره جهان است. از طرف دیگر این قاره، بزرگترین جزیره جهان نیز محسوب می شود. استرالیا در جنوب اقیانوس آرام، در نیمکره جنوبی واقع است. فصل ها در این قاره برعکس فصل های نیمکره شمالی هستند، تابستان در ماه دی و زمستان در تیر ماه آغاز می شود.
جیمز کوک دریانورد انگلیسی، در سال 1770 میلادی در یکی از سفرهای اکتشافی خود استرالیا را کشف کرد و آن را تحت تملک حکومت بریتانیا درآورد. به این ترتیب 277 سال پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب، قاره جدیدی به قاره های جهان افزوده شد.
این قاره تا سال 1788 میلادی به جزء بومیان اصلی آن، سکنه دیگری نداشت. در این سال دولت بریتانیا، استرالیا را برای تبعید محکومین انتخاب کرد. به این ترتیب برای اولین بار در استرالیا مستعمره ای تشکیل شد. این مستعمره در سواحل جنوب شرقی استرالیا به وجود آمد و ساکنین اولیه آن را عده ای از ماجراجویان، تبعیدی ها و محکومین به کار تشکیل می دادند. بتدریج برخی از مردم عادی نیز به این قاره مهاجرت کردند. بسیاری از محکومینی که دوران محکومیت شان به پایان رسیده بود نیز در استرالیا ماندند و در زمین هایی که به آنها واگذار شده بود ساکن شدند.
قبل از جنگ جهانی دوم اکثر مهاجرین این قاره را انگلیسی ها و ایرلندی ها تشکیل می دادند؛ اما بعد از جنگ، مهاجرین زیادی از سایر کشورها وارد استرالیا شدند.
قبل از ورود انگلیسی ها به استرالیا، مردم تیره پوستی که خاستگاه آنها آسیا بود و بومی نامیده می شدند، تنها ساکنین آن بودند. بومیان استرالیا در قرن 18 میلادی حدود 350 هزار نفر بودند؛ ولی تعداد آنها با گذشت زمان کاهش یافت.
امروزه استرالیا یکی از کشورهای پیشرفته جهان به شمار می رود. این سرزمین دارای معادن غنی روی، سرب، منگنز، قلع، مس، آهن و طلا است. گندم مهم ترین محصول کشاورزی استرالیا است که به کشورهای دیگر صادر می شود. جو، نیشکر و میوه بخصوص آناناس، مرکبات و انگور از دیگر محصولات کشاورزی این کشور می باشند.
استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پشم گوسفند در جهان است. امروزه بیشتر درآمد استرالیا از صادرات محصولاتی مثل پشم، گندم، گوشت، میوه و کره بدست می آید.
حدود دو سوم از مساحت استرالیا را صحراها تشکیل داده اند. این قاره دارای آب و هوای مرطوب اقیانوسی است و باران زیادی در آن می بارد. ولی نزدیکی به خط استوا و وجود صحراهای بزرگ در نقاط غربی و مرکزی آن باعث ایجاد نوعی آب و هوای گرم و خشک نیز شده است. بطورکلی آب و هوای استرالیا در نواحی مرتفع و کوهستانی سرد، در نواحی بیابانی گرم و خشک و در نواحی ساحلی و جلگه ای پُر باران و مرطوب است. بیشتر درختان بومی استرالیا در تمام طول سال سبز هستند. گیاهانی مثل درختان بلند اکالیپتوس و انواع سرخس ها در آن به وفور یافت می شوند. کانگورو، پلاتی پوس، اکیدنه، موش های صحرایی، خفاش ها، سگ های وحشی و گونه های مختلفی از پرندگان و خزندگان از جمله جانوران بومی ساکن در این قاره هستند.
advertising