سرعت صوت چه قدر می باشد؟

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/08/04
سرعت صوت چه قدر می باشد؟هرگاه صوتی پدید آید ، حتماً جسمی در آن جا به حالت ارتعاش در آمده است ، جسمی که پیوسته می لرزد و به این سو و آن سو حرکت می کند ، پس صدا بر اثر « ارتعاش » اجسام پدید می آید.
انتشار موج : سرعت صوت فاصله ای است که یک موج صوتی در مدت زمان یک ثانیه در یک سیال می پیماید. سرعت صوت مشخص می کند که این موج در بازهٔ مشخصی از زمان چه مسافتی را طی می کند. در هوای خشک و در دمای 20 درجه سانتی گراد ، سرعت صوت 343.2 متر بر ثانیه ، 1236 کیلومتر بر ساعت به طور تقریبی ، یک کیلومتر در سه ثانیه یا تقریباً یک مایل در پنج ثانیه است. در دینامیک سیالات ، سرعت صوت در یک سیال ( گاز یا مایع ) به عنوان یک ابزار حساب گری نسبی خود سرعت استفاده می شود. سرعت یک شی ( فاصله بر زمان ) تقسیم بر سرعت صوت در سیال به عنوان عدد ماخ شناخته می شود. اشیایی که با سرعت بیشتر از یک ماخ حرکت می کنند ، در سرعت های سوپرسونیک حرکت می کنند.
صدا باید از درون چیزی گذر کند. پس برای آن که صدایی را بشنویم باید که آن صدا از منبع تولید خود ، از درون چیزی بگذرد تا به گوش ما برسد. به آن چیزی که صدا را حمل می کند واسطه می گوییم. واسطه می تواند هر چیزی مانند آب ، هوا ، اشیای دیگر و یا حتی زمین باشد. سرخ پوست ها گوش خود را به زمین می چسباندند تا صداهای دوردست را بشنوند. اگر واسطه ای در کار نباشد هرگز صدایی شنیده نخواهد شد. پس اگر شما بتوانید « خلاء ایی » به وجود آورید ، یعنی جایی که در آن هوا یا هیچ چیز دیگری نباشد ، صدا هرگز نمی تواند از میان آن بگذرد. دلیل این امر آن است که صدا بصورت موج حرکت می کند. اجسام مرتعش سبب می شوند تا ذرات مجاور خود را به ارتعاش درآورند. آن گاه هر ذره ای ارتعاش خود را به ذره مجاور خود نیز انتقال می دهد و بدین گونه است که امواج صوتی پدید می آید.
advertising