گلکسی نوت 9 جدیدترین ساخته‌ی سامسونگ

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/08/10
گلکسی نوت 9 جدیدترین ساخته‌ی سامسونگبررسی گلکسی نوت 9، جدیدترین ساخته‌ی سامسونگ که قرار است با ویژگی‌هایی همچون قلم مجهز به بلوتوث، حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی و دوربین کارآمد، رقبای خود را به چالش بکشد.

گلکسی نوت در سال‌های ابتدایی ورودش به بازار به واسطه‌ی‌ سنت‌شکنی‌هایش در ظاهر و تعامل با گوشی به سرعت نام خود را در بازار تثبیت کرد؛ گوشی‌های بزرگ، قلم‌ کاربردی و سخت‌افزاری هم‌رده‌ی پرچمداران از گلکسی نوت یک سری موفق و موردانتظار ساخت. گلکسی نوت با ورود با شکوهش به بازار در سال ۲۰۱۱ مرزهای ابعاد نمایشگر در گوشی‌های هوشمند را جابجا کرد و استانداردهای جدیدی را با نمایشگر ۵.۳ اینچی خود بنا کرد. موفقیت‌های نوت‌های ابتدایی، سقوط آزاد سری با مشکلات به وجود آمده برای گلکسی نوت ۷ و نزدیک شدن DNA نوت‌ها به سری اس تنها برخی از روایت‌های داستان این سری محبوب است.

اخبار منتشر شده تا پیش از معرفی گلکسی نوت ۹ نوید یک محصول انقلابی را نمی‌دادند و تقریبا مشخص بود که سامسونگ با تمرکز بر همان فرم‌فکتور موفق به دنبال ارائه‌ی محصولی قدرتمند و کامل‌کردن راه پیشینیان است؛ به نظر می‌رسد کره‌ای‌‌ها نوآوری‌ها و ایده‌های بکر خود را برای تولید ۱۰ سالگی سری اس کنار گذاشته‌اند. شباهت‌های فراوان نوت ۹ به برادران سری اس خود در دوربین و تراشه بر کسی پوشیده نیست؛ اما به نظر می‌رسد اس پن همان چیزی شده است که سال‌ها پیش از آن انتظار داشته‌ایم. ستاره‌ی جدید کهکشانی‌ها هر آنچه که یک پرچمدار نیاز دارد را به کاربر ارائه می‌دهد؛ اما آیا دستپخت جدید کره‌ای‌ها به اندازه‌ی رقبای جدیدشان دوست‌داشتنی است؟

نوت ۹ به تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ مجهز شده است، بزرگ‌ترین نمایشگر بین نوت‌های عرضه شده را دارد و قلم آن کاربردی‌تر از هر زمان دیگری شده است؛ اما آیا این موارد برای نام پرآوازه‌ی نوت کافی است؟ سامسونگ DeX و بی‌نیاز شدن آن از داک مخصوص تا چه اندازه لذت‌بخش است؟ آیا حذف مدل ۲۵۶ گیگابایتی و ارائه‌ی اولین گوشی سامسونگ با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی اقدامی مثبت است؟
گلکسی نوت 9 جدیدترین ساخته‌ی سامسونگ

طراحی گلکسی نوت 9


گلکسی نوت ۹ از هر نظر، دستگاه آشنایی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این محصول در حقیقت نسخه‌ای بهبودیافته از گلکسی نوت ۸ به‌شمار می‌رود و قرار است به مدد استفاده از سخت‌افزاری مشابه با گلکسی اس ۹ پلاس، مشکلات کاربران با نسل پیشین سری نوت را مرتفع کند؛ بدین ترتیب در ساخته‌ی جدید کره‌ای‌ها خبری از تغییرات بنیادین نیست و احتمالا برای دیدن قابلیت‌هایی همچون حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر باید تا اوایل سال آینده‌ی میلادی و معرفی دهمین نسخه‌ از کهکشانی‌های سری S به انتظار بنشینیم.

فُرم، ساختار و حس در دست‌گرفتن Galaxy Note 9 شباهت بسیاری به نسل پیشین آن دارد؛ با این تفاوت که اکنون به‌واسطه‌ی افزایش ۰.۱ اینچی قطر نمایشگر و استفاده از باتری بزرگ‌تر، گوشی کمی عریض‌تر (۷۶.۴ در برابر ۷۴.۸ میلی‌متر) و ضخیم‌تر (۸.۸ در برابر ۸.۶ میلی‌متر) شده؛ اما ارتفاع گوشی حدود ۰.۶ میلی‌متر کاهش یافته و به‌دنبال آن نسبت نمایشگر به بدنه ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه اکنون گلکسی نوت 9 با وزن ۲۰۱ گرمی خود، ۶ گرم سنگین‌تر از نسل قبل به‌حساب می‌آید.

زبان طراحی بهبودیافته، اما نه انقلابی


استفاده از پنل‌های شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ با لبه‌های خمیده برای هر دو طرف گلکسی نوت ۹، در کنار فریم تراش‌خورده‌ی دستگاه، فُرمی متقارن به فبلت پرچم‌دار سامسونگ می‌بخشد و در دست‌گرفتن آن را به‌تجربه‌ای لذت‌بخش بدل می‌کند؛ اما از سوی دیگر، نمایشگر غول‌پیکر ۶.۴ اینچی این گوشی هوشمند، استفاده‌ی یک‌دستی از آن را برای اغلب کاربران غیرممکن می‌کند، به‌طوری که برای دسترسی به لبه‌ی بالا و پایین نمایشگر یا باید از دست دوم کمک گرفت یا محل تماس گوشی با دست را مدام تغییر داد و همین موضوع در کنار ماهیت شیشه‌ای گلکسی نوت ۹ می‌تواند احتمال سقوط آن به زمین را بیش از پیش قوت ببخشد.

یکی دیگر از تفاوت‌های مشهود گلکسی نوت ۹ به جابه‌جایی حسگر اثر انگشت از سمت راست دوربین پشتی، به کمی‌ پایین‌تر از آن بازمی‌گردد، چنین تغییری باعث می‌شود تا دسترسی به حسگر کمی آسان‌تر از گذشته باشد؛ اما به‌دلیل محدود بودن سطح حسگر و فُرم مستطیلی آن، باز هم قرارگیری انگشت روی اسکنر به‌سادگی رقبایی همچون میت ۱۰ پرو یا وان‌پلاس ۶ نیست.

درست‌مانند آنچه از نسل گذشته سراغ داریم، دوربین دوگانه‌ی گلکسی نوت ۹ نیز چینشی افقی دارد؛ اما کوچک‌تر بودن ابعاد یکی از ماژول‌ها نسبت به دیگری، فُرم نامتقارنی به پنل پشتی دستگاه می‌بخشد و از زیبایی آن می‌کاهد، شاید بهتر بود تا کره‌ای‌ها از همان چینش عمودی گلکسی اس ۹ پلاس در پرچم‌دار سری نوت پیروی می‌کردند.

سامسونگ ترکیب کلیدهای سخت‌افزاری را نیز تغییر نداده است؛ بدین ترتیب کلید پاور در لبه‌ی سمت راست و کلیدهای کنترل حجم صدا و بیکسبی در لبه‌ی سمت چپ نوت ۹ قرار دارد. کره‌ای‌ها روی سطح کلید بیکسبی برای متمایز ساختن با کلیدهای کنترل صدا، بافتی متفاوت ایجاد نکرده‌اند؛ از این رو ممکن است بارها به‌جای کاهش صدا، به‌اشتباه، دستیار دیجیتال Bixby را فرا بخوانید! کلیدهای سخت‌افزاری گلکسی نوت ۹ بازخورد بسیاری خوبی دارند و فشردن آن‌ها حس خوبی به کاربر منتقل می‌کنند.

امروزه تقریبا تمام پرچم‌داران دنیای گوشی‌های هوشمند، بدنه‌ای شیشه‌ای دارند و به‌سادگی لک و اثر انگشت را جلب می‌کنند، گلکسی نوت 9 نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست و سطح براق آن باعث می‌شود تا آثار انگشت در همان نخستین تماس با گوشی مشهود باشد؛ بنابراین باید بین استفاده از کاور و پاک‌کردن مداوم گوشی با دستمال میکروفایبر، یکی را انتخاب کنید.

ساختار بدنه‌ی گلکسی نوت ۹ به‌گونه‌ای است که کره‌ای‌ها موفق به دریافت گواهی IP68 برای آن شده‌اند؛ بنابراین فبلت جدید سامسونگ در برابر پاشش آب و گردوغبار مقاومت می‌کند و روی کاغذ می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام آورد. گلکسی نوت ۹ در چهار رنگ مسی، بنفش، آبی و مشکی روانه‌ی بازار می‌شود، قلم اس‌پن همراه این گوشی در تمام رنگ‌ها به‌جز آبی، با بدنه هم‌رنگ است؛ اما کره‌ای‌ها قلم استایلوس همراه با نسخه‌ی آبی فبلت خود را به رنگ زرد درآورده‌اند.

جمع بندی بررسی گلکسی نوت 9


شاید دیگر بزرگ بودن نمایشگر گلکسی نوت‌های سامسونگ وجه تمایز آن‌ها از دیگر گوشی‌ها نباشند؛ اما همچنان اس پن به خاص بودن خود در دنیای گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد. نوت ۹ از منظر طراحی نسخه‌ی بهبودیافته‌ی نوت ۸ است و تغییر انقلابی خاصی در آن دیده نمی‌شود به طوری که حتی بزرگ شدن اندک نمایشگر نیز به چشم نمی‌آید. تغییر محل حسگر اثر انگشت، گواهی IP68، کلید اختصاصی برای بیکسبی و بدنه‌ی شیشه‌ای با فریم فلزی مهم‌ترین نکات مربوط به طراحی هستند. نمایشگر گوشی تغییر ملموسی از نظر روشنایی حداکثر و حداقل، پوشش فضای رنگی و تجربه‌ی کلی نسبت به گلکسی اس ۹ پلاس نکرده است و همچنان نکته‌ی مثبتی برای پرچمدار نو رسیده‌ی سامسونگ است. خوشبختانه بلاخره سامسونگ از اسپیکرهای استریو در سری نوت استفاده کرده است و همین مساله به بلندتر و شفاف‌تر شدن صدا نسبت به نسل قبل منجر شده است.

کره‌ای‌ها از همان رابط کاربری آشنای گلکسی اس ۹ در نوت ۹ استفاده کرده‌اند با این حال نسخه‌ی دوم بیکسبی و تجربه‌ی جدید دکس بدون داک اختصاصی موارد جدیدی هستند که نظر ما را به خود جلب کرد. اس پن حالا در نوت ۹ به ماژول بلوتوث برای ایفای نقش یک ریموت کنترل برای کارهایی مانند ثبت عکس مجهز شده است. سنسورها، لنزها و حتی رابط کاربری دوربین همان چیزی است که در گلکسی اس ۹ پلاس شاهد آن بودیم و الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص صحنه و سوژه‌ی اضافه شده نیز تا حدودی ثبت تصویر در شرایط خاص را بهبود بخشیده است؛ نویز در برخی تصاویر گرفته شده در محیط‌های داخلی کمی بیشتر از اس ۹ پلاس است.

سامسونگ پردازنده‌ی جدید خود را برای ۱۰ سالگی سری اس کنار گذاشته است بنابراین دیدن نام اکسینوس ۹۸۱۰ در فهرست مشخصات نوت ۹ چندان عجیب نیست. ارائه‌ی مدلی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه و ۸ گیگابایت رم، سیستم خنک‌سازی آبی جدید نوت ۹ خبرسازترین بخش سخت‌افزاری این گوشی هستند. عملکرد دستگاه تقریبا مشابه اس ۹ پلاس است و در تست‌های ما همچنان دمای بالای دستگاه حس می‌شد. ظرفیت باتری نوت ۹ افزایش ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت نسبت به نسل قبل داشته است و در عمل نیز عملکرد بهتری از آن ارائه می‌دهد.
advertising