احتمال ظاهر شدن آیفون XI اپل در نقش منبع انرژی لپ تاپ ها

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/11/13
احتمال ظاهر شدن آیفون XI اپل در نقش منبع انرژی لپ تاپ هاآیفون XI یا آیفون 11 به‌عنوان جدیدترین پرچمدار اپل، احتمالا توانایی این را خواهد داشت که در نقش منبع انرژی لپ‌تاپ‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

شایعه‌های مربوط به آیفون جدید اپل از مدتی پیش آغاز شده‌اند و هرچه زمان می‌گذرد، شاهد انتشار شایعه‌ها و گزارش‌های جدیدی هستیم. جدیدترین گوشی هوشمند اپل که فعلا آن را با نام غیررسمی آیفون XI یا آیفون 11 می‌شناسیم، بی‌شک یکی از موردانتظارترین گوشی‌های امسال است؛ محصولی که طبق شایعات اخیر احتمالا به دوربینی سه‌گانه مجهز خواهد شد.

چند روز پیش وبسایت اسلش‌گیر مدعی شد که آیفون 11 اپل احتمالا قرار است توانایی این را داشته باشد که در نقش منبع انرژی لپ‌تاپ‌ها ظاهر شود. در واقع اخیرا پتنت‌های جدیدی از سوی اپل ثبت شده‌اند که به چنین موضوع مهمی اشاره دارند. البته فراموش نکنید که آیفون 2019 تنها دستگاهی نیست که اپل قصد دارد با اتکا به آن به‌سمت دنیای رایانه‌‌های دسکتاپ هجوم ببرد؛ کوپرتینویی‌ها پیشتر با آیپد پرو سعی کرده‌اند مرز بین دنیای دستگاه‌های موبایلی را با لپ‌تاپ‌ها کمرنگ کنند.

نخستین‌بار، سال‌ها پیش بود که تصاویر مرتبط به این پتنت رؤیت شد. درواقع در آن زمان، نخستین نسل آیپد پرو روانه‌ی بازار شده بود. حال که در سال 2019 هستیم، نسخه‌ی جدید پتنت موردبحث مجددا ثبت شده است تا دوباره به شایعه‌های مرتبط به این موضوع، دامن بزند.

همان‌طور که بالاتر گفتیم، آیپدهای اپل از مدت‌ها پیش سعی کرده‌اند فاصله‌ی بین رایانه‌های دسکتاپ را با دستگاه‌های موبایلی کمرنگ کنند. برای مثال با وجود قاب Slim Combo ساخته‌شده توسط لاجیتک، می‌توان از آیپد به‌عنوان یک لپ‌تاپ استفاده کرد؛ گرچه عملا بین سیستم‌های عامل تفاوت وجود دارد و شاید iOS نتواند در برخی حوزه‌ها همچون ویندوز یا مک عمل کند، اما در هر صورت چنین قابی برای آیپد بسیار کاربردی و جالب به‌شمار می‌آید.

پتنت جدید اپل در واقع به لپ‌تاپی اشاره دارد که با یک گوشی هوشمند، همراه می‌شود. این پتنت در واقع شباهت بی‌چون‌و‌چرایی به پروژه‌ی لیندای ریزر دارد. در این پروژه، از نخستین مدل گوشی مخصوص‌بازی ریزر فون استفاده می‌شد. روند کار به این‌صورت بود که کاربر گوشی را در جایگاه خاص روی دستگاه که به‌طور ویژه برای ریزر فون تعبیه شده بود قرار می‌داد و می‌توانست از این گوشی به‌عنوان ترک‌پد استفاده کند؛ نمایشگر لپ‌تاپ هم به نمایشگر اصلی دستگاه تبدیل می‌شد.

پتنت جدید اپل نشان می‌دهد که این شرکت نیز به‌ فکر ساخت چنین دستگاهی افتاده است. اما پیش از هرگونه اظهارنظر در مورد این دستگاه، بهتر است سوالاتی را از خود بپرسیم؛ ساخت چنین دستگاهی دقیقا چه‌دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ این دستگاه چه کاربردهایی برای کاربران اپل به‌همراه خواهد داشت؟ آیا طراحی و تولید چنین دستگاهی واقعا لازم است؟ اجازه دهید این موضوع را اندکی مورد تحلیل قرار دهیم.

آیا آیفون 11 واقعا لازم است چنین قابلیتی داشته باشد؟


قبل از رسیدن به این سوال که «آیا آیفون بعدی می‌تواند در نقش منبع انرژی لپ‌تاپ ظاهر شود» بهتر است سوال دیگری را مطرح کنیم؛ «آیا آیفون بعدی اپل لازم است چنین قابلیتی داشته باشد؟» با توجه به آنچه از دستگاه‌های اپل دیده‌ایم، هیچ شکی نداریم که آیفون بعدی قطعا می‌تواند در دستگاهی نظیر پروژه‌ی لیندا مورداستفاده قرار گیرد.

در حالت کلی، مطرح شدن چنین ایده‌ای، بسیار جالب‌توجه است و می‌تواند طرفداران اپل را هیجان‌زده کند. در واقع اپل می‌تواند با طراحی چنین دستگاهی، بیش از پیش قدرت آیفون‌های خودش را - که در بنچمارک‌ها برای همه ثابت شده است - به رخ رقبا بکشد.

فراموش نکنید که آیفون‌های اپل در زمره‌ی گران‌قیمت‌ترین دستگاه‌های موبایلی بازار قرار می‌گیرند و اپل باید همواره به‌دنبال راهی باشد تا مشتریانش را ترغیب کند سال‌به‌سال برای تهیه‌ی محصول جدید، بیش از هزار دلار از جیب‌شان خرج کنند. در واقع اپل در پی آن است تا با تولید دستگاه موردبحث ما، به کاربرانش بفهماند که می‌توانند با هزینه‌ای هزار دلاری، دستگاهی را داشته باشند که می‌تواند در نقش لپ‌تاپ نیز ظاهر شود.

البته که اپل پیشتر با آیپد چنین مسیری را پیش گرفته و تا حدی هم موفق بوده است، گرچه مجددا اشاره می‌کنیم کسی نمی‌تواند قدرت بالای دستگاهی مثل آیپد پرو 2018 را کتمان کند، اما همان‌طور که مهرداد عیسی‌لو، کارشناس زومیت، در بررسی خود از این دستگاه می‌‌نویسد؛ سیستم‌عامل iOS نمی‌تواند از تمامی پتانسیل آیپد پرو استفاده کند.

با این اوصاف، اینکه به‌ خود بقبولانیم آیفون بتواند در نقش لپ‌تاپ ظاهر شود، کمی سخت و غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد، چون بزرگ‌ترین عامل محدودکننده، می‌تواند همان سیستم‌عامل iOS باشد.

سامسونگ قبلا با داکی به‌نام دکس، تلاش مشابهی را انجام داده است. با متصل کردن گوشی هوشمند به دکس، رابط کاربری اندروید کاملا دستخوش تغییر می‌شود و حالتی همچون سیستم‌عامل کروم به‌ خود می‌گیرد که بسیار جذاب است. همین اتفاق را برای دستگاه اپل نیز متصور شوید؛ یعنی بیایید فکر کنیم که با اتصال آیفون به داکی مخصوص، رابط کاربری iOS دچار تغییری اساسی می‌شود و حالتی مثل مک پیدا می‌کند، یا حتی امکان دارد نسخه‌ی سبک سیستم‌عامل OS 10 برای آن در نظر گرفته شود.

مدت‌ها است که از گوشه و کنار، در مورد قدرت بالای محصولات جدید اپل شنیده‌ایم و همگی چنین موضوعی را نیز قبول داریم. سوال اینجا است که آیا اکثر کاربران فعلی این دستگاه‌ها، واقعا می‌توانند از تمام این قدرت بهره بگیرند؟ اپل نشان داده است در زمینه‌ی پردازنده‌های موبایلی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و می‌تواند تراشه‌هایش را نسل به نسل قدرتمندتر کند، اما آیا در حال حاضر از تمامی این پتانسیل توسط همه‌ی کاربران استفاده می‌شود؟ بدیهی است که خیر؛ چون عده‌ی زیادی از کاربران فعلی آیفون‌ها، از دستگاه‌شان استفاده‌ی روزانه‌ی معمولی دارند، به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند یا به‌ تماشای ویدیو می‌نشینند.

در واقع ثبت این پتنت جدید نشان می‌دهد که اپل از این موضوع به‌خوبی آگاه است و به‌دنبال راهی می‌گردد تا از قدرت دستگاه‌هایش نهایت استفاده را ببرد. گرچه نگارنده‌ی زومیت در هر صورت، چنین دستگاهی را آن‌چنان کاربردی به‌شمار نمی‌آورد، اما اتخاذ این تصمیم می‌تواند باری دیگر قدرت بالای دستگاه‌های اپل را به‌ رخ همه بکشد.

بیایید فرض کنیم که اپل تصمیم خودش را نهایی و نسبت‌به تولید این دستگاه اقدام کند. سابقه‌ی اپل نشان داده است که این شرکت روی طراحی محصولاتش وسواس زیادی به‌ خرج می‌دهد و شکی نداریم که این دستگاه نیز قرار است دستگاهی رده‌بالا و به‌تبع گران‌قیمت باشد. اگر اپل مستقیما مدعی شود که این دستگاه می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ باشد، شک نکنید که این شرکت قیمتی معادل لپ‌تاپ‌ها را نیز برای آن در نظر خواهد گرفت. گرچه همه‌ی کاربران به تهیه‌ی چنین دستگاهی تمایل نخواهند داشت، اما مطمئنا برخی افراد پیدا خواهند شد که از این محصول استقبال کنند.

سوال نهایی؛ آیا اپل واقعا آیفون 11 را به چنین قابلیتی مجهز می‌کند؟ فکر نمی‌کنیم این اتفاق بیافتد. نباید فراموش کنیم که اپل از همین حالا به فکر ساخت چنین دستگاهی افتاده و ممکن است طی سال‌های آینده شاهد رونمایی از آن باشیم، اما اینکه فکر کنیم این اتفاق قرار است با آیفون 11 بیافتد، کمی سخت به‌نظر می‌رسد؛ در هر صورت، گذر زمان همه‌چیز را مشخص خواهد کرد.
advertising