آشنایی با گوشی گلکسی نوت 9 سامسونگ

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/10/24
آشنایی با گوشی گلکسی نوت 9 سامسونگگوشی سامسونگ گلکسی نوت 9 را می‌توان جذاب ترین پرچمدار برند سامسونگ در دسته گوشی‌های هوشمند به حساب آورد. این محصول خاص، بهترین گزینه برای مشتاقان سرسخت سری نوت به حساب می‌آید.

گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ همواره لقب برترین گوشی‌های هوشمند این شرکت را در یک دهه اخیر به خود اختصاص داده‌اند و به دلیل برخی ویژگی‌های خاص همچون قلم S Pen و طراحی بهتر، یک پله بالاتر از سری گلکسی اس قرار گرفته‌اند. در تاریخ این سری نیز به جرأت می‌توان گفت که گوشی گلکسی نوت 8 موفق‌ترین و بهترین ساخته این کمپانی تا قبل از عرضه نوت 9 بود. گوشی بسیار موفقی که توانست حواشی گلکسی نوت 7 را پشت سر بگذارد و آن خاطرات تلخ را به خوبی از ذهن مخاطبان پاک کند.

اما متاسفانه عرضه گلکسی نوت 9 حداقل در ایران چندان بر وفق مراد نبود؛ دلیل اصلی آن هم تقابل رونمایی و عرضه این گوشی با فراز و نشیب اقتصادی بازار ایران بود که باعث شد با چند برابر شدن قیمت ارز، قیمت این گوشی در بدو ورود جهش ماورایی داشته باشد و امکان خرید و یا حتی ارتقا برای دارندگان گلکسی نوت 8 را محدود کند. اما با تمام این تفاسیر و با وجود گوشی‌های بالای 15 میلیون تومانی نظیر آیفون Xs و Xs Max باز هم گلکسی نوت 9 با قیمت حدوداً 11 میلیون تومانی (در زمان نگارش این بررسی)، یک انتخاب فوق العاده محسوب می‌شود. با ما و این بررسی همراه باشید.

سامسونگ در تاریخ 9 آگوست 2018 میلادی برابر با 18 مرداد 1397 به طور رسمی از جدیدترین محصول خود از سری نوت، با عنوان Galaxy Note 9 رونمایی کرد؛ محصولی که وظیفه سنگینی را به عنوان جایگزین فبلت محبوب Galaxy Note 8 عهده‌دار شده است. سامسونگ در تیزرهایی که برای این محصول درنظر گرفته بود، قلم محبوب یا همان S Pen را با رنگ طلایی به نمایش گذاشت تا سورپرایز ویژه‌ای را برای مشتاقان ترتیب دهد. سورپرایزی که بعدها با مشخص شدن تجهیز این قلم هوشمند به قابلیت ارتباطی از طریق بلوتوث، بیش از پیش تکمیل شد. استفاده از شعار «نوت فوق قدرتمند جدید» (The New Super Powerful Note)‌ نشان می‌داد سامسونگ تمام تلاش خود را روی تولید محصولی خاص و جذاب گذاشته است.

شاید از نگاه بسیاری، گلکسی نوت 9 سامسونگ نیاز به این همه تعریف و تمجید نداشته باشد و مشابه با آنچه در خصوص بازی‌هایی نظیر Call of Duty شاهد هستیم، مشتاقان متعصب برند سامسونگ و به ویژه سری نوت، برای خرید آن لحظه شماری کنند؛ اما حضور نام‌های قدرتمند و پرچمداران سطح بالا از برندهای دیگر باعث شده نوت 9 برای آنکه لقب قهرمان دسته سنگین‌وزن را (با توجه به وزن فیزیکی بالای این محصول) به خود اختصاص دهد به گزینه‌هایی متفاوت و جذاب نیاز داشته باشد.

طراحی و کیفیت ساخت


گلکسی نوت 9 سامسونگ در نگاه اول، حداقل از لحاظ ظاهری، تغییر و تحول بنیادی در مقایسه با نوت 8 نداشته است. شاید چشمگیرترین تغییر در بخش طراحی را باید در ابعاد صفحه‌نمایش و چیدمان سنسورها و دوربین در پشت جستجو کرد. با وجود این، سامسونگ تمام تلاش خود را کرده تا بدون افزایش چشمگیر ابعاد گوشی، صفحه‌نمایش بزرگتر و لبه به لبه را در محصول جدیدش ادغام کند. همین امر باعث شده نوت 9 چیزی حدود نیم میلی‌متر کوتاه قامت‌تر از نوت 8 باشد و در مشخصه‌های ابعادی، تنها 3 میلی‌متری بزرگ‌تر از گلکسی اس 9 پلاس پیش روی شما قرار گیرد.

عرض کم گوشی که به لطف نسبت ابعاد 18.5:9 میسر شده در کنار ضخامت پایین این محصول باعث شده نوت 9 گوشی خوش‌دستی باشد. البته در استفاده با یک دست، به ویژه برای کاربرانی که انگشتان کوتاه‌تری دارند تجربه کار با گوشی، به این خوبی نخواهد بود. گوشی در دست کاربر کاملاً محکم و خوش‌ساخت به نظر می‌رسد و استفاده از گوریلا گلس 5 در جلو و پشت نیز باعث شده در کنار فریم آلومینیومی، ترکیب جذابی را شاهد باشیم. چهار گوشه قاب گوشی و البته دو طرف راست و چپ آن با خم جذاب، گرفتن گوشی را در دست ساده‌تر کرده و به زیبایی آن کمک کرده‌اند.

Samsung Galaxy Note 9 از بدنه‌ای با ابعاد 161.9 در 76.4 در 8.8 میلی‌متر بهره می‌برد و 201 گرم وزن دارد. این در حالی است که گلکسی نوت 8 با ابعاد 162.5 در 74.8 در 8.6 میلی‌متر روانه بازار شده بود و 195 گرم وزن داشت. سنگینی دستگاه کاملاً در دستان کاربر احساس خواهد شد. بهره‌مندی از استاندارد IP68 به‌منظور مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار نیز از دیگر مشخصات این محصول است.

در قسمت بالای گوشی، مجموعه‌ای از سنسورها را شاهد خواهید بود. اسپیکر ویژه مکالمه که نقش اسپیکر مکمل مخصوص پخش محتویات چندرسانه‌ای را هم بازی می‌کند در قسمت وسط و بالای صفحه‌نمایش قرار گرفته و دوربین سلفی به همراه اسکنر عنبیه نیز در سمت راست این سنسور جا گرفته‌اند. در سمت چپ اسپیکر ویژه مکالمه نیز شاهد تعبیه سنسور مجاورت و سنسور نوری خواهید بود. در قسمت پایین صفحه‌نمایش هیچ المانی وجود ندارد. در بدنه سمت راست، کلید خاموش و روشن و در بدنه سمت چپ نیز کلیدهای تنظیم صدا و پایین‌تر از آن‌ها، کلید فیزیکی دسترسی سریع به بیکسبی را شاهد خواهید بود.

دوربین


سامسونگ در گلکسی نوت 9 دو دوربین 12 مگاپیکسلی را در کنار یکدیگر و همراه با فلش LED قرار داده است، این ترکیب دوربین همانی است که روی گلکسی اس9 پلاس استفاده شده بود؛ با این تفاوت که این‌بار در گلکسی نوت 9 سامسونگ از هوش مصنوعی برای تشخیص سوژه و صحنه بهره گرفته شده است. دو دوربینی که در گلکسی نوت 9 استفاده شده‌اند مشخصات و وظایف متفاوتی دارند. سامسونگ اولین سنسور 12 مگاپیکسلی را در کنار لنزی با مقدار گشودگی دیافراگم متغیر f/1.5-2.4 قرار داده است. این دوربین از لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی کرده و پیکسل‌های 1.4 میکرونی دارد. سنسور 12 مگاپیکسلی دوم از مشخصه میزان گشودگی دیافراگم f/2.4 پشتیبانی کرده و 52 میلی‌متری (تله‌فوتو) بوده و پیکسل‌های 1 میکرونی دارد. پشتیبانی از فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال در این بخش نیز به چشم می‌خورد. میدان دید دوربین واید انگل 77 درجه و میدان دید دوربین تله فوتو برابر با 45 درجه است.

امکان فیلم‌برداری تا رزولوشن 2160p و نرخ 60 فریم برثانیه از قابلیت‌های این دوربین است. در جلوی گوشی نیز ماژول ۸ مگاپیکسلی با مشخصه گشودگی دیافراگم f/1.7 و قابلیت فوکوس خودکار قرار گرفته است. این دوربین نیز توانایی فیلم‌برداری تا رزولوشن 1440p تا نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد.

در نگاه کلی، قابلیت‌هایی نظیر امکان تغییر میزان گشودگی دیافراگم (البته در دو مقدار ثابت) به طور خودکار و بسته به مقدار نور محیطی، از جمله مشخصات قابل توجه در گلکسی نوت ۹ است. امکان فیلم‌برداری تصویر آهسته تا نرخ 960 فریم بر ثانیه و رزولوشن اچ‌دی از دیگر موارد قابل توجه است. این فیلم‌برداری با کیفیت مناسب (و البته افت کیفیت در مقایسه با ویدئوهای معمولی)‌ به ثبت می‌رسد. در استفاده از این قابلیت می‌توانید از گزینه ثبت خودکار ویدئوی تصویر آهسته، در صورت تشخیص حرکت توسط دوربین گوشی استفاده کنید یا فرایند ضبط را به صورت دستی کلید بزنید. علاوه بر این، می‌توانید چند تکه فیلم‌برداری تصویر آهسته را پشت سر هم قرار داده یا به ضبط ویدئوهای تکی اکتفا کنید.

استفاده از هوش مصنوعی به منظور بهینه‌سازی تنظیمات در عکس‌برداری از سوژه نیز که پیش از این در محصولاتی از برندهایی مانند ال جی و هواوی شاهد بودیم حالا برای اولین بار در محصولی از برند سامسونگ یعنی گلکسی نوت 9 به‌کار بسته شده است. البته در صورتی که خواهان اعمال سلیقه شخصی خود در عکس‌برداری هستید می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید. این قابلیت که با عنوان Scene Optimiser در قسمت تنظیمات قرار گرفته به طور پیش‌فرض فعال است. البته در بررسی‌های ما، فرایند تشخیص سوژه همواره با موفقیت انجام نمی‌شد و در برخی موارد شاهد ثبت اشتباهاتی در تشخیص سوژه یا صحنه بودیم. با وجود این، تاثیراتی هرچند ناچیز، با توجه به فعال بودن این گزینه، در خروجی ثبت شده و به عنوان نمونه، رنگ‌ها کمی گرم‌تر (در عکس‌برداری از سوژه‌هایی نظیر درختان و گل‌ها) و چشم‌نوازتر خواهد شد.

پس از قابلیت‌های یادشده، امکان استفاده از قلم ویژه نوت 9 یا همان S Pen قابلیت جالب توجه دیگری است که امکان برقراری ارتباط بلوتوثی را برای ارسال فرمان ثبت عکس خواهد داد. در صورتی که انگشت خود را به مدت طولانی روی دکمه قلم قرار دهید نرم‌افزار دوربین اجرا خواهد شد. فشردن یک مرتبه‌ای کلید روی قلم به ثبت عکس منجر شده و در صورتی که آن‌را دوبار فشار دهید جابه‌جایی میان دوربین پشتی و جلویی را شاهد خواهید بود.

نکات مثبت:


عملکرد خوب صفحه‌نمایش
کیفیت خوب دوربین
باتری با عملکرد مناسب
S Pen‌ با قابلیت‌های متنوع‌تر در مقایسه با گذشته

نکات منفی:


وزن تقریبا زیاد دستگاه
قیمت نسبتاً بالا

گلکسی نوت 9 برای سامسونگ در سال 2018 همه چیز بود. تمام تلاش، نوآوری، خلاقیت و پیشرفت سامسونگ را می‌توان یکجا در این گوشی دید. به اعتقاد برخی منتقدین گلکسی نوت 9 تنها حکم یک بروزرسانی را بعد از گلکسی نوت 8 دارد و مهمترین دلایل آنها هم شباهت بسیار زیاد این دو گوشی به یکدیگر و تغییرات جزئی در سخت‌افزار و دوربین بوده است، اما گلکسی نوت 9 به اعتقاد ما یک جانشین موفق برای گلکسی نوت 8 که توانست اعتبار از دست رفته سری نوت را دوباره احیا کند تلقی می‌شود. بکارگیری قلم S Pen با ویژگی جدید ارتباط با بلوتوث و ایفای نقش یک ریموت کنترل، قرار دادن باتری 4000 میلی آمپری برای اولین بار در یک گوشی از سری نوت، استفاده از هوش مصنوعی برای اولین بار از سوی سامسونگ در دوربین، ظرفیت داخلی 512 گیگابایتی و قابل ارتقا تا یک ترابایت باعث می‌شود شعار The new super powerful Note رنگ واقعیت به خود بگیرد.

ما نیز همچون شما می‌دانیم که در این برهه از شرایط اقتصادی و تنگناهای ایجاد شده خرید یک گوشی پرچمدار دیگر به آسانی گذشته نیست، اما گلکسی نوت 9 همچنان در این وضعیت جزو بهترین خریدها در میان پرچمداران اندک موجود در بازار ایران است. گلکسی نوت 9 یک پرچمدار تمام و کمال است اما از یک ویژگی بسیار خاص و بی همتا به نام قلم S Pen برخوردار است که افق‌های جدیدی را به روی کاربر می‌گشاید. قابلیت تعامل با گوشی به لطف قلم S Pen در گلکسی نوت 9 بسیار بیشتر از هر گوشی دیگری است و به کمک آن یک رابط کاربری کاملاً متفاوتی را تجربه خواهید کرد. گلکسی نوت 9 برای کسانی که به دنبال یک پرچمدار کامل، زیبا، خاص و قدرتمند هستند پیشنهاد می‌شود.
advertising