هواوی در حال ساخت تلویزیون 8K با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G‌ است

علمی و تکنولوژیفضای مجازی

- 98/02/12
هواوی در حال ساخت تلویزیون 8K با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G‌ استبراساس آخرین گزارش‌ها، هواوی درحال‌ساخت تلویزیونی مبتنی‌بر فناوری هوش مصنوعی با قابلیت اتصال به شبکه‌ی اینترنت پرسرعت 5G و نمایشگر 8K‌ است.

براساس آخرین گزارش‌های Nikkei، به‌نظر می‌رسد تا پایان سال جاری شاهد معرفی تلویزیون 8K 5G مبتنی‌بر هوش مصنوعی هواوی باشیم. منابع آگاه از برنامه‌های غول فناوری چینی معتقدند تلویزیون جدید هواوی مودم 5G خواهد داشت که به کاربران اجازه می‌دهد محتوای استریم ویدئویی با کیفیت فراوان را از‌راه‌دور و بدون نیاز به اتصال اینترنت ثابت یا وای‌وای مشاهده کنند. این دستگاه حتی می‌تواند به‌عنوان روتر برای اتصال سایر دستگاه‌هایی هوشمند دیگر به شبکه‌ی اینترنت خانگی استفاده شود.

ازنظر تئوری، قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G درکنار بهره‌مندی از نمایشگر 8K، می‌تواند راهکاری برای غلبه بر مشکلات مربوط‌به استریم محتوای سنگین 8K باشد و کاربران بدون نیاز به اتصال اینترنت پرسرعت می‌توانند ویدئوهای باکیفیت را روی نمایشگر تلویزیون خود مشاهده کنند. در گزارش منتشرشده‌ی Nikkei، گمان آن می‌رود که علاوه‌بر قابلیت پشتیبانی تلویزیون هوشمند هواوی از شبکه‌ی پرسرعت اینترنت نسل پنجم، این دستگاه جدید امکان استریم ویدئوهای 360 درجه را نیز می‌دهد. هرچند به‌نظر می‌رسد چنین قابلیتی، تجربه‌ای کاملا خاص و متفاوت باشد.

در گزارش منتشرشده، هواوی در پی آن است از تلویزیون 5G خود برای ایجاد اکوسیستم لوازم الکترونیکی استفاده کند. سامسونگ نیز همین رویکرد را در خطِ‌تولید تلویزیون‌ها و گوشی‌ها و لوازم‌خانگی هوشمند و گجت‌های پوشیدنی در پیش گرفته است. در‌حال‌حاضر، هواوی دومین فروشنده‌ی بزرگ گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی بعد از سامسونگ است.

شاید به‌نظرتان بیاید توسعه‌ی تلویزیونی با نمایشگر 8K و قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G موضوع جدیدی نیست. پیش‌تر، فاکسکان ادعا کرده بود که مشغول ساخت دستگاهی با نمایشگر 8K با قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم و مبتنی‌بر هوش مصنوعی در مرکز نوآوری‌های ویسکانسین است.
هواوی در حال ساخت تلویزیون 8K با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G‌ است
ازنظر فنی، شرکت‌های همچون ال‌جی ادعا می‌کنند تلویزیون‌های آن‌ها مبتنی‌بر هوش مصنوعی به بازار عرضه می‌شود؛ اما باید ببینیم هواوی و احتمالا فاکسکان چه برنامه‌هایی در این حوزه دنبال می‌کنند و آیا وعده‌ی تلویزیون AI 8K + 5G محقق خواهد شد؟ هواوی تلاش می‌کند دستگاه جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود را هرچه‌زودتر برای استفاده‌ی کاربران طراحی و تولید کند.

باید ببینیم آیا هواوی می‌تواند تلویزیونی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی 5G با آخرین نسل نمایشگر به بازار عرضه کند یا خیر. البته باید در نظر داشت که معمولا کاربران دستگاه‌های تلویزیون خود را همانند گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ و تبلت سریع تعویض نمی‌کنند و چرخه‌ی عمر استفاده‌ی تلویزیون معمولا طولانی‌تر است. موضوع دومی که باید بدان توجه کرد، آن است که معرفی دستگاه‌هایی با نمایشگر 8K و قابلیت اتصال به 5G برای سال 2019 هنوز خیلی زود است. در‌حال‌حاضر، شبکه‌ی 5G پوشش‌دهی مناسبی ندارد و دردسترس همه‌ی کاربران نیست. همچنین، محتوای ویدئویی 8K نیز هنوز به‌صورت گسترده بومی نشده است.

با وجود اینکه معرفی تلویزیون 5G 8K در سال 2019 می‌تواند جایگاه خاصی برای هواوی ایجاد کند، نباید فراموش کرد شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند چینی، تمایل دارند در صنعت موبایل پیشرو و برنده‌ی میدان باشند. شرکت‌های چینی گوشی‌های هوشمند تمایل خود را برای دستیابی به جهشی جدی نشان داده‌اند.
advertising