دستگاه های جی پی اس قدیمی بعد از تعطیلات نوروز از کار می‌ افتند

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/12/18
دستگاه های جی پی اس قدیمی بعد از تعطیلات نوروز از کار می‌ افتنداگر صاحب یک موقعیت یاب جی پی اس یا ابزارهای مجهز به آن هستید، بهتر است تا قبل از پایان تعطیلات نوروز حتماً به فکر بروزرسانی نرم افزاری آنها باشید؛ چرا که در تاریخ 17 فروردین 98 شماره هفته دستگاه های GPS صفر می شود.

این مسئله که به باگ 72K مشهور است، به دلیل نحوه محاسبه زمان در مکان یاب ها به وجود می آید؛ چرا که دستگاه های جی پی اس بر اساس شمارش هفته مبتنی بر یک پارامتر 10 بیتی محاسبات خود را انجام می دهند که پس از هفته 1024، این سیستم ریست می شود.

شمارش هفته های سیستم موقعیت یاب جهانی از تاریخ 16 دی 58 (ششم ژانویه 1980) آغاز شده و نخستین بار 30 مرداد 1378 (21 آگوست 1999) ریست شده است. تاریخ بازنشانی بعدی 17 فروردین (6 آوریل) بوده که البته دستگاه های قدیمی تر را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

خطای 10 نانو ثانیه منجر به اختلاف 3 متری در مکان یابی خواهد شد


ابزارهای جدید به صورت خودکار بروزرسانی های مورد نیاز را دریافت می کنند اما دستگاه های قدیمی تری که به باگ Y2K برخورد می کنند (می توانید برای اطلاع از وضعیت دستگاه های شرکت تام تام شماره سریال آن را اینجا وارد کنید) با مشکلات جدی مواجه خواهند شد؛ چرا که باگ مذکور موجب خرابی داده های مربوط به موقعیت مکانی شده و عملاً دستگاه را از کار می اندازد. در واقع سیستم جی پی اس نیازمند زمانبندی بسیار دقیقی برای محاسبه صحیح موقعیت مکانی است و خطای 10 نانوثانیه منجر به اختلاف 3 متری در مکان یابی آن خواهد شد.
دستگاه های جی پی اس قدیمی بعد از تعطیلات نوروز از کار می‌ افتند
در این بین کمپانی گارمین بزرگترین تولیدکننده دستگاه های جی پی اس مستقل در دنیا مدل های مختلف تولیدی خود را در دست آزمایش دارد و اعلام کرده اکثر محصولات این شرکت به مشکل Y2K برخورد نخواهند کرد. اداره امنیت ملی ایالات متحده نیز اعلام کرده ابزارهایی که از استاندارد IS-GPS-200 برخوردارند و با ساعت جهانی تنظیم شده اند، مشکلی نخواهند داشت.

گفتنی است اختلال و خرابی احتمالی دستگاه های جی پی اس قدیمی الزاماً در روز 17 فروردین رخ نخواهد داد و به دلیل تاریخ تولید و تنظیم متفاوت این محصولات، از تاریخ 6 آوریل به بعد کم کم شاهد بروز مشکل در مدل های قدیمی خواهیم بود.
advertising