مینی پی سی یا کامپیوتر کوچک LIVA Z

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/10/26
مینی پی سی یا کامپیوتر کوچک LIVA Zنبود فضای کافی امروزه ابتکارات جالبی را برای محصولات مختلف به وجود آورده است. یکی از این ابتکارات کوچک کردن ابعاد کامپیوترها است. تولید مینی پی سی ها یا کامپیوترهای کوچک، مشکل سنگینی و ابعاد بزرگ کیس ها را برطرف ساخته است. شرکت ECS یکی از فعالان در این زمینه است که با محصولات گسترده ای تحت عنوان LIVA وارد میدان شده و هر ساله به تعداد این محصولات می افزاید.

کامپیوتر کوچک LIVA Z با ابعادی عالی و ظاهری مناسب آمده است تا در کنار پردازنده کاربردی طیف وسیعی از کاربران را هدف قرار دهد. الایت گروپ برای پوشش بهتر نیاز کاربران، سری LIVA Z را در 3 مدل ارائه کرده است. این 3 مدل شامل LIVA Z Plus، LIVA ZE و LIVA Z بوده که قویترین مدل آن LIVA Z Plus بوده و ضعیف ترین آن LIVA Z است.

فرقی ندارد که کاربری خانگی هستید یا برای اداره یا دفتر کار این مدل ها را در نظر دارید. کامپیوتر کوچک LIVA Z با ابعاد 117×128×100 میلی متری که دارد، دسترسی کاربر را برای قرار دادن LIVA Z در پشت مانیتور، پشت تلویزیون، کنار میز کار و هر نقطه ای که به خلوت شدن فضای کار شما کمک کند، راحت کرده است.

طراحی پنل رویی LIVA Z به شکل خطوط دایره ای شکلی است که به دور نوشته LIVA حلقه زده اند. در پشت محصول برای نصب براکت و دسترسی به داخل آن تعداد 4 پیچ و 2 جاپیچ قرار گرفته است. در کنار این موارد یک پایه گرد لاستیکی برای ثبات محصول بروی سطوح صاف در نظر گرفته شده است.

جنس بدنه این محصول تماماً از پلاستیک است و به نوعی می توان گفت برای یک مینی پی سی که دارای ابعاد کوچک و گرمای قابل ملاحظه ای است، جنس بدنه ای پلاستیکی کمی دور از ذهن است. هرچند این نوع ساختار به سبک بودن محصول کمک بسیار کرده است و تا حدودی الایت گروپ هم تلاش کرده است تا پلاستیک مرغوبی را برای بدنه این محصول انتخاب کند.

یکی از ویژگی های مثبت LIVA Z، تعداد و نوع پورت های آن است. این نوع چیدمان نشان می دهد که برای الایت گروپ، مصارف اداری نسبت به مصارف خانگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در لبه ها می توان دکمه پاور یا روشن/ خاموش که در اطراف آن نواری شفاف قرار گرفته است و در صورت روشن شدن وسیله به رنگ سفید در می آید را در کنار 3 پورت USB 3.1 از نوع Type-A، یک USB Type-C و یک جک 3.5 میلی متری صدا را مشاهده کرد.

در سمت دیگر ورودی برق، تعداد 2 پوت LAN، یک پورت HDMI و یک پورت MiniDP قرار گرفته است. وجود 2 پورت LAN کاربری این محصول را برای استفاده اداری و کاری تایید می کند.

لبه های کناری با شبکه هایی برای تبادل دما و گردش هوا تزئین شده است که به خنک کننده غیر فعال (حذف فن در سیستم خنک کننده) این محصول کمک بسزایی کرده است.

در مدت زمان تست، LIVA Z را به تلویزیون متصل کردیم تا با نوعی دیگری از کاربردهای این محصولات آشنا شویم. در این مدت ابعاد، پورتها و ظاهر دستگاه کاملاً راضی کننده بود اما تنها موردی که کمی ما را مجبور به پنهان کردن دستگاه از دید می کرد، نوع قرار گیری پورت ها بود. در این محصول اگر بخواهید از پورت HDMI تصویر بگیرید و هارد اکسترنال را هم به پورت USB متصل کنید، با شلوغی سیم ها روبرو می شویم که حداقل برای این نوع استفاده کمی فاقد جذابیت بصری است.

الایت گروپ برای مینی پی سی های LIVA Z از پردازنده های جدید استفاده کرده است که در کنار مصرف کم، کارکردی بهینه تر را به کاربر هدیه می دهند. البته این پردازنده ها حداقل در مدل LIVA Z با پردازش های سنگین میانه خوبی ندارد اما می توان عملکردی نسبتاً بهتر را در مقایسه با مدل های پیشین مشاهده کرد. پردازنده های استفاده شده در مدل های مختلف LIVA Z شامل Intel Apollo Lake Pentium N4200، Intel Apollo Lake Celeron N3450 و Intel Apollo Lake Celeron N3350 است. مدل مورد بررسی ما LIVA Z است که از پردازنده Celeron N3350 استفاده می کند.

این پردازنده از فتاوری ساخت 14 نانومتری استفاده می کند و دارای 2 هسته پردازشی و 2 رشته موازی است. فرکانس کاری این پردازنده برابر با 1.1 تا 2.4 گیگاهرتز است و تا 6 وات توان مصرفی را می توان به آن نسبت داد. از دیگر ویژگی های این پردازنده می توان به توان حرارتی 105 درجه سانتی گراد، مقدار کش 2 مگابایت، پشتیبانی از کدک H.265 و پردازنده گرافیکی مجتمع Intel HD Graphics 500 اشاره کرد که فرکانسی بین 200 تا 650 مگاهرتز را می تواند تولید کند.

رم استفاده شده در این محصول برابر با 4 گیگابایت است اما می توان این مقدار را تا حداکثر 8 گیگابایت اضافه کرد. رم های مورد نظر از نوع DDR3 هستند که فرکانسی برابر با 1600 مگاهرتز را دارا می باشند. البته استفاده از این نوع رم که دیگر آن را باید قدیمی دانست در این محصول می تواند ذهنیت کاربر را منفی سازد اما این مقار حافظه از نوع DDR3 نسبت به ساختار و نوع پردازنده آن مناسب ارزیابی می شود.

حافظه داخلی استفاده شد در LIVA Z برابر با 32 گیگابایت از نوع eMMC Flash است که در گجت های همراه از آن استفاده می شود. این نوع حافظه ها از سرعت قابل قبولی برخوردار هستند اما ظرفیت آنها کم است. یکی از مزیت های این محصول وجود پورت M.2 است که در این حالت کاربر می توان با اضافه کردن یک سالید پر سرعت از نوع 42 میلی متری به ظرفیت موجود اضافه کند.

قابلیت ارتقاء سخت افزی از جمله رم و حافظه داخلی را بایذ یکی دیگر از مزیت های این محصول دانست.

LIVA Z محصولی است پایین رده اما با توجه به امکانات و پردازنده استفاده شده آن را باید با میان رده ها مقایسه کرد. اگر برای دفتر کار خود به دنبال کامپیوتر کوچکی هستید، این محصول می تواند نیاز شما را برطرف سازد. اگر می خواهید تلویزیون خود را هوشمند سازید و یا به کامپیوتر تبدیل کنید، باز هم می توانید روی این محصول حساب باز کنید. البته در کنار تمام مزیت های این کامپیوتر کوچک باید کم مصرف بودن را به نکات مثبت آن اضافه کرد. تنها نکته قابل ذکر این است که سعی نکنید این محصول را در مکان های بسته قرار دهید زیرا نبود خنک کننده فعال و توان حرارتی بالای پردازنده، به توجه بیشتری برای انتخاب مکان قرار گیری نیاز دارد.
advertising