عرضه ی کارت گرافیک جدید انویدیا در سال 2020

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/10/16
عرضه ی کارت گرافیک جدید انویدیا در سال 2020بر اساس شایعه‌های اخیر، انویدیا قصد دارد در سال 2020 میلادی، سری جدید کارت گرافیک‌های خود را با لیتوگرافی ۷ نانومتری سامسونگ تولید و روانه‌ی بازار کند.

آن‌طور که گزارش‌های اخیر می‌گویند، انویدیا قصد دارد طی یک همکاری ویژه با سامسونگ، در سال 2020 میلادی نسل جدید کارت گرافیک‌های دسکتاپ سری RTX خود را با لیتوگرافی ۷ نانومتری این شرکت کره‌ای روانه‌ی بازار کند.

این خبر نخستین‌بار توسط یکی از رسانه‌های ژاپن به‌نام My Navi News منتشر شد؛ این وبسایت مدعی شد که برخی از منابع موثقش در شرکت سامسونگ این اطلاعات در اختیارش قرار داده‌اند. گفته می‌شود که کارت گرافیک‌های جدید Nvidia قرار است با استفاده از فناوری پردازشی اختصاصی سامسونگ موسوم به EUV (فناوری لیتوگرافی فرابنفش) تولید شوند؛ در فناوری جدید EUV، از یک لیزر پلاسمایی برای تبدیل مواد ویژه‌ی سیلیکونی به ساختارهایی ۷نانومتری استفاده می‌شود که در نوع خود بسیار جالب‌توجه است.

سامسونگ از ماه اکتبر 2018 به بعد، تراشه‌های ۷نانومتری‌اش را با استفاده از این تکنیک ویژه تولید می‌کند؛ در آن زمان وبسایت Tom’s Hardware مدعی شد که کره‌ای‌ها در ابتدا قصد داشته‌اند در اوایل 2019 از فناوری EUV استفاده کنند.

تورینگ که جدیدترین معماری کارت گرافیک‌های انویدیا به‌شمار می‌آید، مبتنی بر لیتوگرافی 12 نانومتری TSMC است؛ در گزارش‌هایی اعلام شده بود که انویدیا قصد دارد سری جدید کارت‌هایش را نیز با همکاری TSMC و با لیتوگرافی ۷نانومتری این شرکت روانه‌ی بازار کند، اما ظاهرا اکنون این برنامه دستخوش تغییر شده است.

نباید فراموش کرد که آرم نیز از مدت‌ها پیش وارد بازار پردازنده‌های ۷نانومتری شده است؛ از لیتوگرافی ۷نانومتری این شرکت پیشتر در تراشه‌ی A12X Bionic اپل و همچنین اسنپدراگون 855 و 8cx کوالکام استفاده شده است.

استفاده از لیتوگرافی ۷نانومتری به انویدیا امکان می‌دهد که کارت گرافیک‌های قدرتمندی را با مصرف انرژی کمتر تولید کند. انویدیا احتمالا در جریان برگزاری کنفرانس خود در نمایشگاه CES 2019 جزئیات بیشتری را در این رابطه در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.
advertising