نمایشگر G-Sync HDR نمایشگر PC جدید انویدیا

علمی و تکنولوژیرایانه و سخت افزار

- 97/10/02
نمایشگر G-Sync HDR نمایشگر PC جدید انویدیاانویدیا با رونمایی از نمایشگرهای G-Sync HDR در رویداد CES 2017 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این نمایشگرهای 4K HDR با روشنایی 1000 نیت و نرخ نوسازی فوق‌العاده‌ی 144 هرتز در کنار فناوری‌های Dot Enhancement Film کوالکام و فناوری G-Sync انویدیا، می‌توانند جام مقدس دنیای نمایشگرهای PC باشند. با این حال، جابه‌جا کردن مرزهای فناوری کار ساده‌ای نیست؛

تاکنون دو نمایشگر Predator X27 ایسر و ROG Swift PG27UQ ایسوس با رزولوشن 4K و فناوری‌ G-Sync HDR رونمایی شده‌اند و مشخصات فنی این دو نمایشگر تا حدود زیادی یکسان است و در حال حاضر اطلاعاتی چندانی در خصوص قیمت یا تاریخ عرضه‌ی هیچ‌کدام از مدل‌های یادشده در دست نیست؛ اما با توجه به دشوار بودن توسعه‌ی نمایشگر‌های 4K G-Sync می‌توان برچسب قیمتی بسیار بالایی را برای آن‌ها انتظار داشت.

در حال حاضر مشخص نیست در خصوص عرضه‌ی نمایشگرهای اولتراواید G-Sync HDR در ماه آوریل اطلاعاتی منتشر نشده است؛ این نمایشگرها که برای نخستین بار در ماه مه 2017 معرفی شده‌اند از مشخصات فنی مشابه نمایشگرهای 4K بهره می‌برند؛ با این تفاوت که در قالب نمایشگرهای خمیده‌ی 35 اینچی و با رزولوشن 1440×3440پیکسل و نسبت تصویر 24:9 عرضه خواهند شد. پیش‌تر انتظار می‌رفت که این نمایشگرها تا پیش از پایان سال 2017 روانه‌ی بازار شوند؛ اما این موضوع عملی نشد. نمایشگرهای BFGD انویدیا با ابعادی مشابه تلویزیون و فناوری G-Sync HDR نیز برای عرضه در تابستان 2018 برنامه‌ریزی شده‌اند.

اما مسئله‌ی اصلی توانایی پشتیبانی کارت‌های گرافیک کنونی از نمایشگرهای G-Sync HDR است. در حال حاضر حتی کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند GTX 1080 Ti در رزولوشن 4K و حالتی که تنظیمات گرافیکی بازی‌های مدرن روی بالاترین حالت ممکن خود هستند، توانایی ارائه‌ی نرخ حدودی 60 فریم‌ بر ثانیه دارند؛ اما احتمالا برای دستیابی به نرخ نوسازی 144 هرتزی نمایشگرهای 4K G-Sync HDR، به دو کارت گرافیک GTX 1080 Ti نیاز خواهید داشت.

با این حال ممکن است معماری آتی انویدیا برای پردازنده‌های گرافیکی موسوم به Volta، راه رهایی از مشکل یادشده باشد. معماری ولتا در حال حاضر در کارت‌های حرفه‌ای محدودی نظیر Tesla V100 و Titan V به‌ کار رفته است؛ اما بنچمارک‌ها حکایت از آن دارند که Titan V با وجود بهره بردن از سخت‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی، در اجرای بازی‌ها، حدود 30 تا 40 درصد بهتر از GTX 1080 Ti عمل می‌کند.

انویدیا برنامه‌های خود برای رونمایی از نسل بعدی کارت‌های گرافیک عادی با معماری ولتا را اعلام نکرده است؛ اما در جریان رویداد GDC اعلام کرد که فناوری RTX برای بهبود عملکرد بی‌درنگ DirectX Raytracing تنها در سخت‌افزارهای مبتنی بر معماری ولتا در دسترس خواهد بود؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که انویدیا کارت‌های گرافیک عادی خود با توانایی پشتیبانی کامل از نمایشگرهای G-Sync HDR در آینده‌ی نزدیک معرفی کند.
advertising