میمون دم کوتاه یا بابون کیپ

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/10/08
میمون دم کوتاه یا بابون کیپبابون کیپ به انگلیسی: Cape baboon) یا Chacma baboon ) یک نوع میمون دم‌ کوتاه از خانواده میمون دنیای قدیم است. این گونه از میمون‌ها از سده انترها و در راسته نخستییان بوده و در قاره آفریقا و مناطقی چون آفریقای چنوبی، آنگولا، زامبیا و موزامبیک زیست می‌کند. این نوع از بابون‌ها (میمون دم‌کوتاه) با طولی برابر 115 سانتیمتر و وزنی معادل 15 تا 35 کیلوگرم، بزرگ‌ ترین و سنگین‌ترین نوع بابون است. این نوع میمون ها، دارای رنگ قهوه‌ای تیره و یا خاکستری هستند و نرهای آن‌ها برخلاف گونه‌های شمالی، یال ندارند. همچنین صورت این جاندار به شکل شیب‌دار و رو به پایین است.
میمون دم کوتاه یا بابون کیپ
عنتر دم‌کوتاه یا بابون نام دسته‌ای از میمون‌های آفریقایی است، که خود دارای 5 گونه متفاوت است. وزن و اندازه آنها نسبت به گونه‌هایشان متفاوت است. عنتر دم‌کوتاه گینه نوحدود 50 سانتی‌ متر اندازه و 14 کیلوگرم وزن دارد، در حالی که بزرگ ترین گونه عنتر دم‌کوتاه حدود 120 سانتی‌متر اندازه و 40 کیلوگرم وزن دارد.
عنترهای دم‌کوتاه به صورت اجتماعی و در گروه‌هایی با تعداد 5 تا 250عنتر زندگی می‌کنند. شیوه جفت‌گیری آن ها متغیر است و بسته به نوع گروهی است که در آن زندگی می‌کنند.
advertising