سال روز تولد زرتشت در ششم فروردین

خواندنیتاریخ

- 98/01/06
سال روز تولد زرتشت در ششم فروردین۶ فروردین را روز هودرو یا هفتاد و دو رویداد بیان کرد و افزود که عدد هفتاد و دو در آیین ایرانی، عددی مقدس است و در این روز هفتاد و دو رویداد اهورایی، بزرگ داشته می‌‏شود که از جمله آنها زادروز آشوزرتشت است. زرتشت انسان را از جانب اهورامزدا مامور می‌‏کند که جایگاه انسان بودن خود را در گذر زندگی نسبت به توانمندی‌‏های فکری، جسمی، معنوی و مادی خود پیدا کند.بر اساس این گزارش، انسان در آیینی که زرتشت بنا نهاد، مکلف است تا علیه دروغ و پلشتی‌‏های فکری طغیان کند و بر ضد بدفکری و کژاندیشی بشورد.
سال روز تولد زرتشت در ششم فروردین
اوستا، کتاب زرتشت است و در عين حال از قديمی‌ترين نوشته‌های جهان و سند تمدن پيشرفته ايرانيان عهد باستان است. قطعات اوستا که در دوران هخامنشیان در کتابخانه‌های کاخ‌های سلطنتی نگهداری می‌شد به دست نظامیان اسکندر مقدونی نابود شدند. از آن پس این مطالب از شعر و نثر در ذهن موبدان، از نسلی به نسل دیگر منتقل میشد.
زادروز زرتشت از دوران ساسانيان يک روز ملی اعلام شد و بر ايام رسمی نوروز اضافه شد. ۹ دهه پیش (سال ۱۹۲۲) شورای عالی معارف (شورای عالی فرهنگ) به رياست دهخدا، زادروز زرتشت را بر تعطيلات مدارس ايران افزود كه بعدا دولت هم تعطيلات نوروزی ادارات را از سه روز به هفت روز افزايش داد زيرا كه روز هفتم فروردين ماه، از عهد باستان روزی خوش‌يمن و ويژه امضای قراردادها، رسيدن به توافق‌ها و سازش و تحكيم همبستگی‌ها بوده است.

بسیاری از اندیشمندان و شرق‌شناسان معاصر، آموزش‌های اخلاقی زرتشت را راه حل مسائل بشر امروز به دست داده‌اند زیرا که همه این مسائل به علت زوال و انحطاط اخلاقیات به وجود آمده است. آموزش‌های زرتشت از قرن هفدهم میلادی مورد توجه خاص و تفسیر مورخان، فلاسفه و جامعه‌شناسان به ویژه اندیشمندان آلمانی بوده است که با افتخار از او یاد کرده‌اند. طبق آمارهای منتشره، توجه به آموزش‌های زرتشت از نیمه دوم قرن ۲۰ در گوشه و کنار جهان رو به افزایش بوده است.

برخی از زرتشتیان این روز را جشن می‌گیرند و گرامی می‌دارند. آنها در این روز به نیایشگاه‌ها و آدریان محل سکونت خود می‌روند و با تهیه آش رشته و سیرک خوراکی‌های سنتی و اجرای مراسم آفرینگان و جشن‌خوانی خورداد و فروردین ماه را در هر سال گرامی می‌دارند.
advertising