هنر معرق کاری

خواندنیهنرهای دستی

- 97/10/04
هنر معرق کاریمعرق کاری هنری است زیبا و ظریف که بر روی چوب انجام می شود. روش انجام این کار به این صورت است که ابتدا طرح دلخواه خود را بر روی کاغذ پیاده می کنند و سپس کاغذ را بر روی تخته مورد نظر می چسبانند.سپس با استفاده از اره قسمت های مختلف طرح را می برند. سپس قطعات را با میخ بر روی تخته ثابت می کنند

تاریخچه معرق چوب


اما معرق روی چوب هنری است که کلمه معرق به آن گره خورده است. این هنر به گفته محققان بعد از معرق کاشی رواج یافته است اما همانگونه که گفتیم به دلیل آنکه طول عمر چوب کمتر از کاشی یا فلز است نمونه های قدیمی از آن موجود نمی باشد. برخی می گویند معرق چوب الهام گرفته از معرق کاشی است و زمانی که نسبت به معرق کاشی کم توجهی شد معرق چوب رونق یافت.
از قدیمی ترین آثار معرق روی چوب شانه ای است چوبی که در کاوش های شهر سوخته یافت شده است برخی معتقدند که این شانه را تاجرانی که به ایران می آمدند با خود آورده اند اما کاوش هایی که بر سطح چوبی این شانه انجام گرفته است نشان دهنده وجود طرح ها و نقوش ایرانی بر روی آن است. عمر این شانه را به پنج هزار سال پیش از میلاد تخمین زده اند. این هنر در دوران مغول ها رواج یافت و در دوران صفویه به اوج خود رسید.
از هنر معرق بر روی چوب برای تزئین ،در و پنجره و مبلمان و میزها استفاده می کرده اند. چندین نوع رنگ چوب برای پیاده کردن نقوش متنوع در معرق کاری استفاد می شود که در این میان چوب های چوب‌های آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد و توت از اصیل ترین و کاربردی ترین چوب ها بودند. اما در مواردی از مصالحی غیر از چوب نیز در ساخت آثار معرق استفاده می شد . عاج فیل، استخوان شتر، صدف طبیعی، و برش‌هایی از خاتم و فلزات از این دست مصالح بودند که جلوه و زیبایی مخصوص به خود را داشتند.

نحوه انجام معرق کاری


در این مرحله پشت کار را چسب گرم می‌زنند و در تخته زمینه قرار می‌دهند؛ اگر در معرق زمینه کار هم از چوب باشد، معرق زمینه چوب خوانده می‌شود و نقش معرق کاری شده را بین دستگاه پرس می‌گذارند, و در مرحله آخر، اثر معرق کاری شده را با دستگاه سنباده صیقلی و یکنواخت می‌کنند.
advertising