بیوگرافی مجتبی شرکاء حکیم دانای معاصر و معروف به ارد

خواندنیزندگی نامه

- 97/10/15
بیوگرافی مجتبی شرکاء حکیم دانای معاصر و معروف به ارداُرُد ، یک ایرانی است ، نام شناسنامه ایی او ، مجتبی شرکاء می باشد . در نیمه شبی پر برف ، از ماه دی ، در شهر مشهد زاده شد ، او دومین فرزند خانواده است . پدرش شادروان محمد تقی شرکاء ، فرزند بابا ، از شهر شیروان در خراسان شمالی بود ، مردی آزاده و بسیار نیک و مهربان که همواره دل به کانون گرم خانواده داشت . مادر اُرُد ، شادروان فاطمه جاهد طبسی از ایل دلاور قشقایی شیراز بود ، زنی مهربان ، دانش آموخته و دلسوز که همواره برای رشد فرزندان دلبندش کوشش نموده و رنج ها کشید . نام تنها فرزند اُرد ، غزاله می باشد.
زادگاه حکیم ارد بزرگ شهر مشهد است در کودکی بسیار پر جنب و جوش بوده اما در 11 سالگی پس از آنکه با خبر می شود دو استادش در یک سانحه درگذشته اند شدیدا درون گرا می شود و از خود می پرسد لزوما چرا زندگی می کنیم ؟ و این مسیر چگونه تعریفی دارد؟
در نوجوانی با اینکه قلم بسیار توانایی در نویسندگی داشته ، با تشویق استاد محمدابراهیم حمیدی به طراحی و گرافیک علاقه مند می شود. مدتی هم درگیر مجسمه سازی و کاریکاتور می شود . بیش از 67 نمایشگاه هنری در شهر های مختلف برگزار می کند و در نهایت انجمنی هنری با بیش از 300 عضو پدید می آورد ، اما در نهایت هنر را بکلی رها نموده و آثارش را در کمد می گذارد و در آن را قفل می کند
بیوگرافی مجتبی شرکاء حکیم دانای معاصر و معروف به ارد

تحصیلات اراد بزرگ


رشته تحصیلی حکیم بزرگ، معماری بوده که آن را هم بکلی رها می کند مدتی به دنبال جامعه شناسی و علوم سیاسی می رود اما و در نهایت آنها را نیز رها می کند و (( به سراغ حکمت و فلسفه می رود. همان چیزی که از پایان دوران کودکی و شروع نوجوانی بسیار شیفته آن بوده است)).
جایگاه اجتماعی فیلسوف اراد بزرگ
- او محبوبترین فیلسوف تاریخ ایران است ، در سفر حکیم ارد بزرگ از شهر کرج به شهر شیروان در 5 اسفندماه 1394 بیش از 30 هزار نفر از مردم شهر شیروان به استقبال او رفتند (تا کنون در هیچ کجای تاریخ ایران نخوانده ایم که یک فیلسوف ایرانی در زمان حیاتش تا این اندازه محبوب مردم زمان خود بوده باشد).

سخنان دیگران درباره ارد بزرگ


احمد شاه مسعود می گوید :من و ارد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .
احمد شاه مسعود چند ماه پیش از کشته شدنش می گوید : هنگامی که نوشته های ارد دانا را می خوانم می بینم آرزو هایم را نوشته است .
بی نظیر بوتو می گوید : ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .
دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاریخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.

تالیفات ارد بزرگ


تنها کتاب رسمی حکیم ارد بزرگ "کتاب سرخ" نام دارد که شامل پندها و نصایح ایشان در حوزه ها و موضوعات گوناگون است .
advertising