روایتی از امام حسن علیه السلام درمورد همسایه

خواندنیاحادیث و روایات

- 97/08/29
روایتی از امام حسن علیه السلام درمورد همسایه

امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید:


مادرم همیشه در نمازها‌یش به خصوصاً نماز شب همسایه‌ها و اطرافیانش را دعا می‌کرد و زمانی که من علت را پرسیدم ایشان به نقل از رسول الله فرمودند که اول باید دیگران و اطرافیان را دعا کرد زیرا که آنها بر ما مقدم بوده و همین دلیل محکمی بر تأکید دین اسلام بر همسایه و اطرافیان است.

مدیر حوزه علمیه نبی اکرم(ص) گفت: در دین مبین اسلام نسبت به احترام به همسایه و اطرافیان سفارش زیادی شده آنچنان که حضرت زهرا(س) در نمازهای شبش اول همسایه‌ها و سپس حسنین و فرزندانش را دعا می‌کرد.
حجت الاسلام سید جلال بنی هاشمی با اشاره به روش رفتار با دیگران، اظهار داشت: در اسلام رفتار پسندیده با دیگران بسیار سفارش شده به طوری که حضرت پیامبر(ص) به فرزندان عباس سفارش می‌کند که اگر زمانی وضع شما از لحاظ مادی خوب نبود که مهمانی دهید حداقل با اطرافیان خود گشاده رو بوده و موجب روی آوردن افراد به دین مبین اسلام شد.
وی بیان کرد: در قرآن کریم نسبت به صله رحم بسیار سفارش شده و همین امر در احادیث و روایات رسیده از اهل بیت نشان از اهمیت بالای آن دارد به طوری که کسی قطع رحم از فامیل و خانواده خویش کند او را مذمت کرده و این امر برای یک جامعه اسلامی ناخوشایند است.
مدیر حوزه علمیه نبی اکرم ابراز داشت: رعایت اخلاق اسلامی با اطرافیان باید از لحاظ رفتاری و گفتاری در شأن مسلمان شیعه باشد که البته باید در آن افراط و تفریط را مواظبت کرده و اگر مشکلی برای برادر دینیمان پیش آمد در حد توانمان آن را رفع کنیم.
وی ادامه داد: خدا پیامبر را به خوش‌اخلاقی سفارش کرده زیرا با این اخلاق مردم لجوج آن زمان را به دین شریف اسلام هدایت کرده و همچنین رسول الله را به خوش برخوردی نسبت به همنوعان نصیحت کرده به طور کلی یکی از موارد رواج دین اسلام اخلاق بسیار خوب و سیره زندگی رسول الله با مردم حجاز بود.
advertising