عروسی فیگارو به روایت مازیار یونسی

مجلهموزیک

- 97/12/01
عروسی فیگارو به روایت مازیار یونسیدر آخرین روز از جشنواره‌ی موسیقی فجر، اركستر «آیسو» به رهبری «مازیار یونسی» با حضور «رافائل فینگر» - خواننده‌ی باریتون اتریشی- به اجرای آثار آهنگ‌سازانِ اتریشی و همچنین «ریچارد واگنر» آهنگساز مشهور آلمانی و «هولست» آهنگساز بریتانیایی پرداخت.

نخستین قطعه كه اركستر نواخت، «عروسی فیگارو» اثر موتسارت -آهنگساز شهیر قرن هجدهم اتریش- بود. این قطعه در واقع یك اپرا بوفا، یكی از انواع اپراست كه روایتی كمدی موزیكال یا كمدی دراماتیكال دارد. این اپرا در چهار پرده تصنیف شده كه داستان آن برگرفته از نمایش ازدواج فیگارو یا یك روز شلوغ، نوشته پییر بومارشه است.

با آمدن رافائل فینگر لوس روی صحنه، اركستر بخش‌هایی از اپرای فلوت سحر آمیز، اثر موتسارت را نواخت. این قطعه آخرین اثر موتسارت است كه در هزار و هفتصد و نود و یك خلق و در وین اجرا شد. اپرا نامه این اثر آلمانی و نوشته امانوئل شیكاندر است. این اثر در دو پرده و در قالب زینگ اشپیل، تركیبی از آواز و گفت‌وگو است. در این داستان یك زوج جوان در تكاپو برای رسیدن به یكدیگر هستند و برای این هدف مجبورند از جانب زرتشت كه صاحب خرد و دانایی‌است، آزمون‌هایی را پشت سر بگذارند.

قطعه بعدی «والس امپراطور» اثر یوهان اشتراوس پسر، آهنگ ساز قرن نوزدهم اتریشی بود. اشتراوس پسر به علت تصنیف والس‌های زیاد، به پادشاه والس معروف است. او موفق شد والس را از شكل ابتدایی خود خارج كند و شكل پوئم سمفونی به آن بدهد. اشتراوس بیش از چهارصد والس ساخت. یكی از آثار اشتراوس كه برای خود او محبوب است، مارش ایرانی است. با اجرای قسمت وبرلید اپرای جیپسی بارون اثر اشتراوس، بخش اول كنسرت اركستر آیسو پایان یافت.

بخش دوم این كنسرت با اجرای سوئیت «سینت پل» اثر گوستاو هولست، آهنگساز بریتانیایی قرن نوزدهم آغاز شد. تانهویزر، دومین قطعه این بخش بود. این قطعه اثر ریچارد واگنر، آهنگساز شهیر آلمانیست. شهرت این آهنگساز به خاطر تصنیف اپرا‌هایش است و او را ادامه دهنده راه بتهوون می‌دانند.

بعد از اجرای پیتزیكاتو پولكا اثر اشتراوس كه سومین قطعه رپرتوار اركستر آیسو در بخش دوم بود، رافائل فینگر لوس دواباره روی صحنه آمد تا قطه فرشتگان برای تعطیلات به وین می‌روند را همراه اركستر اجرا كند. در پایان اوورتور قطعه جیپسی بارون توسط اركستر نواخته شد و قسمت آوازی آن با اجرای فینگر لوس، به عنوان قطعه بیز كنسرت اجرا شد كه با تشویق‌های مخاطبان همراه شد.

اركستر آیسو سال‌ها پیش فعالیت خود را با هدف آموزش هنرجویان جوان در انجمن فرهنگی ایران و اتریش شروع كرد. این اركستر چند بار در جشنواره بین المللی موسیقی فجر حضور یافته است.
advertising