موسیقی کلاسیک غرب با موسیقی دستگاهی ایران قرابت دارد

مجلهموزیک

- 97/11/19
موسیقی کلاسیک غرب با موسیقی دستگاهی ایران قرابت داردرسیتال تک نوازی پیانو توسط «هوشیار خیام» در سی و چهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر در تاریخ 29 بهمن برگزار خواهد شد.

هوشیار خیام با اعلام این خبر گفت: «این اجرا در اصل یک رسیتال تک نوازی پیانو است که قرار است به دو بخش با نام شناخته‌ها و ناشناخته‌ها تقسیم شود. بخش‌ها توسط من نام‌گذاری شده و در اولین بخش، قرار است قطعه‌هایی از آثار آهنگساز فقید آلمانی، یوهان سباستین باخ اجرا شود؛ چرا که او بنیان گذار موسیقی کلاسیک در غرب است و به همین دلیل تصمیم گرفتم با نواختن قطعه‌های باخ، شنونده و مخاطبین عام موسیقی را با کارهای او بیشتر آشنا کنم.»

این موزیسین با تاکید بر اینکه با این کار می‌خواهد مخاطبان را با موسیقی کلاسیک غرب بیشتر آشنا کند، گفت: «دوست دارم در این اجرا مخاطبان متوجه شوند که موسیقی کلاسیک غرب چقدر می تواند از نظر مقامی با موسیقی دستگاهی ایران قرابت داشته باشد. در بخش دوم اجرا تلاش دارم تا قطعه‌هایی از موسیقی آهنگسازان قرن 20 را اجرا کنم که مشخصا دبوسی و راول دو آهنگساز مهمی هستند که آثارشان را اجرا می‌کنم. در بخش دوم به موسیقی این آهنگسازان و اینکه که در قرن 20 چه اتفاقاتی در موسیقی مغرب زمین افتاده پرداخته خواهد شد.»

هوشیار خیام درباره حضور پررنگ سولیست‌ها و گروه‌های موسیقی کلاسیک در این دوره از جشنواره اظهار کرد: « این اتفاق بسیار خوبی است و نشان می‌دهد که مخاطبان جدی‌تر موسیقی ما همانند دیگر حوزه‌ها مانند ادبیات و سینما پیشرفت داشته‌اند و دوست دارند سبک‌های دیگر موسیقی را تجربه کنند.»

رسیتال تک نوازی پیانو توسط هوشیار خیام در تاریخ 29 بهمن ماه در ساعت 21:30 تالار وحدت اجرا خواهد شد
advertising