حذف هنرمندان بازنشسته از رادیو و سینما و تلویزیون

مجلهسینما و تلویزیون

- 97/09/18
حذف هنرمندان بازنشسته از رادیو و سینما و تلویزیونقانون منع بکارگیری بازنشستگان برای هنرمندان دردسر ساز شده اما تلاش معاون صدا و سیما برای حل این بحران ادامه دارد .

میکائیل شهرستانی گفت : مگر می‌شود برای هنرمندانی مثل علی نصیریان یا مثلا ثریا قاسمی جایگزینی با آن ویژگی‌های ‏هنری و شخصیتی پیدا کرد؟ سوالم این است که کسانی که در ١٦ سمت فعال هستند چطور کارشان ادامه ‏پیدا کرده و می‌کند؟ یعنی فقط آرتیست جماعت باید شامل این حال بشوند؟ بنده با درجه ممتاز بازیگری و کارگردانی اگر ٤ سریال ٥/٢ ساعته در یک ماه برای رادیو بسازم یک میلیون و دویست هزار تومان دریافت می کنم. آیا این مبلغ زیاد است؟ فکر می کنم این قانون اصلا در تلویزیون ‏قابل اجرا نیست اگر چه در آن‌جا ممکن است در سریال‌هایی که با کمک اسپانسر و بخش خصوصی ساخته ‏می‌شود از بازیگران استفاده شود، اما در هر حال این نگاه در میان هنرمندان نگاه غلطی است.

بهزاد فراهانی گفت : «‌آیا واقعا صدای بنده در ٧٣ سالگی به درد کسی در رادیو و معاونت صدا نمی‌خورد که می‌‏خواهند ما را کنار بگذارند؟ آیا واقعا ٥٠٠‌هزار تومان برای ٣ برنامه ٥/٢ ساعته در رادیو مبلغ زیادی است؟ آنها با ما تماس گرفتند و ما را ‏در لیست اخراجی‌های خود گذاشتند، ما هم عطای این کار را به لقای آن بخشیدیم.‏ نمایندگان مردم مجلس باید به فکر گرسنگی مردم باشند اما ظاهرا می خواهند هنرمندان و بازیگران را کنار بزنند. فکر می کنم باید به موضوعات مهمتری برای زندگی مردم فکر کنند.

اکبر زنجانپور گفت : برای این کار زحمت کشیدیم، عمرمان را گذاشتیم اما حالا به دردشان نمی‌خوریم. ادعایی ‏نداشتیم و پول زیادی هم در برابر کارمان نمی‌گرفتیم. من در یک‌سال ٣ برنامه داشتم که بابت آنها کلا یک ‏میلیون تومان دریافت کردم. ما که حقوقی نمی‌گرفتیم، این موضوع بازنشستگی برای کسانی است که به جای ‏جوانان پست دولتی می‌گیرند.‏ در حال حاضر بچه هایی که جدیدا به مجموعه رادیو اضافه شده اند، بچه های با استعدادی هستند و شاید عملکرد خیلی خوبی هم داشته باشند اما به هر حال باید نظارت افراد پیشکسوت بر روی آنها باشد. بنابراین ما می توانستیم تجارب خود را به آنها منتقل کنیم.

مجید حمزه گفت : همه می‌دانند که این قانون نباید شامل حال هنرمندان بشود چون هر هنرمندی در نوع خود بی‏نظیر است ضمن این‌که رهبر هم چند روز قبل درباره کسانی که جایگزینی ندارند، صحبت کرده‌اند. از طرفی ‏ما حقوق بگیر و کارمند هم نیستیم که این قانون شامل حال ما شود. بنابراین به هزار و یک دلیل این قانون شامل حال نمی شود. ما حق الزحمه ای و به قول خودشان نیروهای پاره وقت هستیم یعنی به ازای هر برنامه ای که اجرا می کنیم مبلغی دریافت می کنیم که در ماه و سال رقم زیادی نمی شود.
advertising