علت سانسور تبلیغات جن زیبا به کارگردانی بایرام فضلی چیست

مجلهسینما و تلویزیون

- 97/12/04
علت سانسور تبلیغات جن زیبا به کارگردانی بایرام فضلی چیستفیلم سینمایی جن زیبا مدتی است که بر روی پرده سینما رفته است و علیرغم صحبت های فراوان و مانور دادن به حضور یک بازیگر زن ترکیه ای به نام نورگل یشیلچای نتوانست فروش موفقی داشته باشد و تا به حال فروش کمی در گیشه سینما داشته است.

مهرداد فرید تهیه کننده فیلم سینمایی «جن زیبا» دلیل این فروش کم را تبلیغات کم و سانسور شده صدا و سیما عنوان نمود. وی با انتقاد از سانسور تیزرهای تلویزیونی این فیلم بیان کرد: آنچه که درد آور و برای ما سخت و ناراحت کننده است، این است که به خاطر عدم شناخت، ممیزان صدا و سیما در دستوراتشان از "نورگل یشیلچای" به عنوان یکی از بازیگر شبکه ‌های "جم" یاد می‌ کردند.
وی در دادمه صحبت های خود توضیح داد: متاسفانه علی‌ رغم برنامه‌ ریزهای بلند مدتی که داشتیم ، به خاطر یک سری از مشکلات، مجبور شدیم که منتظر بمانیم جشنواره فجر تمام شود و سپس فیلم را بعد از جشنواره فیلم فجر و بدون هیچ تبلیغات محیطی آغاز کنیم و در ابتدای اکران، فقط چند تیزر تبلیغاتی از صدا و سیما پخش شد که همگی این تیزرها و تبلیغات سانسور شده بودند که به تبلیغات فیلم هم چندان کمکی نمی ‌کرد و به نحوی باعث شد جذابیت فیلم به چشم نیاید.

فرید ادامه داد: با این حال تلویزیون با افزایش تعداد تیزرها موافقت نکرد و به همین میزان اندک با تیزرهای بی‌حال و کم اثر، قناعت کردند تا بعدها مدعی باشند که ما از این فیلم حمایت کرده‌ایم و جایی برای اعتراض ما نباشد. در حالی که این نوع حمایت کمک چندانی به فیلم‌های سینمای ایران نمی‌ کند.

او با اشاره به اینکه "نورگل یشلیچای بازیگر باسابقه و شناخته شده‌ ترکیه ای است که در حدود هشتاد کشور جهان طرفداران زیادی دارد" بیان کرد: تاکنون سریال‌ها و فیلم‌های وی از بسیاری از شبکه‌های مختلف در دنیا از چین تا برزیل پخش می‌شود.
وی هم چنین از حضور این بازیگر در فیلم «جن زیبا» صحبت هایی نمود و گفت: برای سرمایه گذاران ترکیه‌ ای فیلم به اندازه‌ای مهم بوده که طی روزهای آینده اکران گسترده این فیلم در ترکیه آغاز شود.

حال باید دید که در کشور ترکیه استقبال از این فیلم چگونه خواهد بود. فیلم جن زیبا در حدود ده روز اکران خود توانسته فقط حدود 260 میلیون تومان فروش در سینما داشته باشد.

بازیگران فیلم سینمایی جن زیبا


فرهاد اصلانی و نورگل یشیلچای از بازیگران اصلی فیلم هستند. یشیلچای قبلا در مصاحبه ای عنوان کرده بود که فرهاد اصلانی بهترین بازیگری است که تا به حال با او همبازی بوده است.

تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی جن زیبا


مهرداد فرید تهیه کننده جن زیبا و بایرام فضلی کارگردان این فیلم می باشد.
advertising