آیا فیلم زهرمار به کارگردانی جواد رضویان یک فیلم مبتذل است

مجلهسینما و تلویزیون

- 97/11/15
آیا فیلم زهرمار به کارگردانی جواد رضویان یک فیلم مبتذل استفیلم سینمایی زهر مار که در بخش نگاه نو در جشنواره فیلم فجر حضور دارد از همان ابتدای اکران و نمایش مورد انتقاد شدید قرار گرفت. جواد رضویان که کارگردان فیلم زهرمار است در حاشیه این انتقادات از مخاطبان خواست که کمی او را درک کنند و اظهار داشت که این فیلم اولین تجربه کارگردانی اوست و کمی مهربان تر با او برخورد کنند. وی هم چنین در پاسخ به انتقادات این گونه گفت که فیلم زهر مار یک فیلم کمدی نیست.

اما روزنامه جوان در بخش فرهنگی این فیلم را مورد انتقاد و نقد قرار داد. در این بخش نقد فیلم سینمایی زهرامار را می خوانید:
روزنامه جوان نوشت:فیلم ضعیف، سخیف و مبتذل زهر مار را باید یک توهین واقعی به شعور و شخصیت تماشاگران جشنواره فجر محسوب کرد؛ فیلمی که کارگردان و نویسنده‌اش در نشست خبری پس از نمایش می‌گویند ژانر آن طنز نیست، اما از قرائن و شواهد اینطور برمی‌آید که قرار بوده کمدی باشد ولی درنیامده است. وقتی به دیدن فیلم زهر مار می نشینیم به این فکر می‌کنیم که فیلم‌ هایی که موفق نشده اند نظر داوران جشنواره را به خود جلب کنند و در جشنواره حضور نداشتند چه کیفیتی داشته‌اند که این فیلم با این کیفیت کم توانسته نظر هیئت انتخاب را تأمین کند.

می توان این گونه گفت که فیلم زهر مار ساخته سیدجواد رضویان دارای ابتذال ساختاری و مضمونی است که بر فیلم سایه انداخته است. آنچه زهر مار جواد رضویان را مبتذل می‌کند سوژه آن نیست بلکه جنس پرداخت آن است. ساختن فیلم درباره یک مداح فاسد نمی‌ تواند یک خط قرمز باشد چه اینکه پیش از این درباره مسائل روحانیون نیز آثاری ساخته شده است. همانطور که در همه اصناف و اقشار آدم های منحرف پیدا می‌شوند در میان جامعه مداحان هم ممکن است چنین افرادی وجود داشته باشند. اما زهر مار را نمی‌توان نقدی مؤثر و سازنده با رویکردی فرهنگی قلمداد کرد، چون نشانه‌گذاری‌های فیلم نه برای ارتقای اخلاق و تقویت فرهنگ بلکه بر ضد اخلاق و خانواده و فرهنگ متمرکز شده است. وقتی یک کارگردان مبتدی در اولین تجربه فیلمسازی‌اش خود را تمام و کمال به دست نویسنده‌ای منحرف می‌سپارد نتیجه‌ای جز یک خسران حرفه‌ای دشت نخواهد کرد.
هم چنین در فیلم هیچ ذوق هنری به کار نرفته است.

بدون شک چون نام جواد رضویان به اسم کارگردان روی این فیلم است پس باعث جذب مخاطب شده و مردم از این فیلم استقبال خواهند کرد اما از همین حالا باید به حال تماشاگر از همه جا بی‌خبر و بیچاره‌ای که همراه با خانواده برای دیدن این فیلم به سینما می‌رود دل سوزاند.

داستان فیلم سینمایی زهرمار


داستان فیلم درباره یک مداح است که ظاهراً صیغه موقت برای مشتری‌هایش می ‌خواند. کار و کاسبی خوبی برای خود دست و پا کرده و تصمیم دارد در انتخابات شورای شهر شرکت کند. یک شب یکی از دوستان قدیمی این مداح که خاطره خوشی از او ندارد و از او کینه به دل دارد به قصد انتقام همراه زنی فاحشه که جای همسرش معرفی می‌کند به خانه مداح می‌رود تا او را مسموم کند ولی لیوان آغشته به دارو را اشتباهاً زن می خورد و صبح از جایش بلند می‌شود و می‌بیند که دوست قدیمی مداح کیفش را دزدیده و فرار کرده پس یقه مداح را می‌چسبد که یا پول من را می‌دهی یا آبرویت را می‌برم.

بازیگران فیلم سینمایی زهرمار


سیامک انصاری و شبنم مقدمی و شقایق فراهانی و برزو ارجمند از بازیگران اصلی فیلم زهرمار هستند.
advertising