چگونه مدیریت مالی شخصی داشته باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/18
چگونه مدیریت مالی شخصی داشته باشیمپول چیزی است که هر فرد باید به طور کامل درک کند تا بتواند زندگی پربارتری داشته باشد. این واقعیتی دارد که درگیری های مالی سبب بروز درگیری های فکری بیشتری در زندگی هر فرد خواهدشد. پس برای شروع باید رفتار خود را مدیریت کنیم و عادت های بد مصرفی و تصمیم گیری های غلط و بدون فکر را کنار بگذاریم. مدیریت مالی شخصی علم مدیریت پول است و تمامی تصمیمات و فعالیت‌ های مالی یک فرد نظیر کسب درآمد، پس انداز کردن، سرمایه گذاری و خرج کردن را دربرمی‌گیرد. برنامه ریزی های مدیریت مالی شخصی به‌ صورت عمومی شامل تحلیل وضعیت مالی کنونی، پیش‌بینی نیازهای کوتاه‌ مدت و بلندمدت و اجرای یک برنامه‌ی همه‌جانبه برای پوشش تمام نیازها، با درنظرگیری محدودیت‌های مالی است. اشتباه نکنید زندگی مالی شما را پول تشکیل نمی دهد، بلکه این رفتار شما در مواجهه با پول است که زندگی مالی شما را می سازد. کنار گذاشتن عادت های بد همیشه سخت است و عادت های مالی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است قبل از اینک اولین درآمد کسب شود، عادات مالی درست درباره درآمد در فرد ایجاد شود.

ارزش خالص دارایی های خود را محاسبه کنید


ارزش خالص دارایی‌ها (Net Worth) به‌صورت حاصل تفاضل مجموع دارایی‌های نقدی و غیر نقدی از مجموع بدهی‌ها تعریف می‌شود. این عدد تصویرِ کلیِ جایگاه و وضعیت مالی شما را نشان می‌دهد. حواس‌تان به این عدد باشد، چرا که شما را از روند پیشبرد اهداف مالی‌تان مطلع نگه می‌دارد و زمانی که از مسیر اهداف‌تان خارج شوید، به شما هشدار می‌دهد.

شما باید بدانید که آیا درآمد فعلی شما زندگی شما را تامین می کند یا خیر یعنی شما با درآمد خود باید حداقل بتوانید:


بدهی های خود را پرداخت کنید
هزینه های روزمره زندگی را بپردازید
بخشی از آن را برای تامین آینده خود پس انداز کنید
اگر درآمد شما به حد کافی نباشد باید به سراغ شغل دوم بروید. البته فراموش نکنید که وظایف بیش از حد توان خود را به خود تحمیل نکنید؛ زیرا این مسئله باعث ایجاد تحمیل فشار زیاد و کم شدن کیفیت زندگی شما می شود.

یک تقویم مالی برای خود ایجاد کنید


اگر دائما نگران فراموش کردن موارد مالی و ضرب‌الاجل‌هایشان هستید، یک تقویم مالی برای خود ایجاد کنید. این درست مثل تقویمی است که زمان ویزیت یک دکتر یا سرویس ماشین‌تان را یادآوری می‌کند. اپلیکشین‌هایی برای مدیریت مالی شخصی وجود دارند که با نصب و استفاده‌ی پیوسته از آنها می‌توانید به امور مالی‌تان بیشتر مسلط شوید و این موارد مهم را از قلم نیندازید. درصورتی‌که استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها برای‌تان دشوار به نظر می‌رسد، یک تقویم کوچک جیبی هم برای این بخش کفایت می‌کند.

برای خود انگیزش مالی ایجاد کنید


برای ایجاد انگیزش مالی یک تابلوی چشم‌انداز مالی ایجاد کنید
برای ایجاد انگیزش مالی اهداف مالی مشخصی تنظیم کنید
برای ایجاد انگیزش مالی تعیین اهداف مالی کوچک را فراموش نکنید
برای ایجاد انگیزش مالی درخصوص مسائل مالی مثبت ‌اندیش باشید
برای ایجاد انگیزش مالی دست ‌به ‌کار شوید و برنامه مالی خود را شروع کنید

برای هر دوره زمانی بودجه خاصی را در نظر بگیرید


برای شروع بودجه‌ بندی بهتر است یک دید اولیه و کلی از وضعیت کنونی خود به‌دست بیاورید. روند تراکنش‌های مالی خود را در طول یک ماه به ‌درستی ثبت کنید تا الگوهای مالی مختص‌ خود را به‌دست بیاورید. این کار به شما نشان می‌دهد که هزینه‌های کم در طولانی‌مدت به چه مبالغ هنگفتی تبدیل می‌شوند و همچنین مواردی را به شما یادآوری می‌کند که در حالت عادی نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌اید. مسئله دیگری که باید در این مرحله به آن توجه کنید، این است که با افزایش درآمد خود در طول زمان الگوی مصرف شما را هم تغییر ندهید. و به عبارتی هزینه تراشی های جدید نداشته باشید. این باعث می شود که سبک زندگی شما با درآمدهای هنگفت تنظیم شود و در صورتی که دوباره به هر دلیل درآمد خود کاهش پیدا کند ، دچار مشکل شوید. این را فراموش نکنید که در هر طبقه درآمدی که باشید باید از هزینه های غیرضروری تا حد امکان خودداری کنید. باید مد نظر داشته باشید این است که تا از محقق شدن درآمدی اطمینان حاصل نکرده اید، نباید تصمیمی درباره هزینه کردن آن بگیرید.

بدهی ‌ها و اقساط را پرداخت کنید


با پرداخت بدهی‌های کوچک شروع کنید
قبل از وام گرفتن، میزان بازپرداخت‌ اقساط را بررسی کنید
قبل از ضامن شدن، تأمل کنید

خرج خود را مدیریت کنید و ولخرجی نکنید


اگر بیش‌ از اندازه خرج می‌کنید، کارت بانکی خود را در خانه بگذارید و مبلغ موردنیاز و ضروری خود را به‌صورت نقد حمل کنید. حتی می‌توانید یک کارت بانکی جداگانه داشته باشید تا به‌جای حمل پول نقد،‌ همان مقدار را در کارت ذخیره کنید و به همراه داشته باشید. این کار شما را از ولخرجی‌های بی‌رویه نجات می‌دهد. طبیعی است که با هر افزایش درآمدی سطح تمایلات شما برای هزینه هایی که انجام می دهید هم تغییر یافته و هزینه هایتان افزایش پیدا می کند؛ اما این شما هستید که باید با تصمیم گیری های عاقلانه بهترین برنامه ریزی را برای پول خود انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که مهم ترین بخش بودجه بندی پس انداز است. پس قبل از هر تصمیمی حداقل 10 درصد درآمد خود را برای این منظور کنار بگذارید.برای شروع اهداف مالی 30 روزه تنظیم کنید و با رفتار مالی درست آن را پیگیری کنید.

هوشمندانه و با درایت خرید کنید


هزینه را به‌ ازای هربار مصرف محاسبه کنید
برای کسب تجربه پول خرج کنید، نه برای کالاها
به ‌تنهایی خرید کنید
عادت‌های مالی خود را تغییر بدهید

طبق قانون «20-30-50» شما باید درآمد خود را قبل از خرج کردن به سه بخش تقسیم کنید



هزینه‌ های ضروری


نیازهای شما را تشکیل می‌دهند مانند مواد غذایی، اجاره خانه یا پرداخت وام مسکن، قبوض همیشگی، بیمه و … . باید بتوانید هزینه‌های نسبتا ثابت خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بیش از 50 درصد دریافتی‌تان را شامل نشود.

انتخاب‌ های مربوط به سبک زندگی


خواسته‌ها و ترجیحات شما را تشکیل می‌دهند، مانند رستوران‌،‌ سفر، پوشاک غیر ضروری، سینما و … که نباید بیش از 30 درصد دریافتی‌تان را صرف آنها کنید. مرزی بین این دو دسته است که تشخیص آن برعهده‌ی شماست. به‌عنوان مثال در بحث تأمین غلات، نان یک کالای ضروری محسوب می‌شود اما یک بسته بیسکویت گران‌قیمت با اینکه جزو غلات است اما در دسته‌ی خواسته‌ها و ترجیحات شما جای می‌گیرد.

اولویت‌ های مالی


بخش سوم که 20٪ دریافتی را تشکیل می‌دهد بر روی برنامه‌های مالی بلندمدت متمرکز است. پس‌انداز،‌ سرمایه ‌گذاری، ‌بازپرداخت‌ بدهی‌ها و به‌طورکلی رفع نگرانی‌ها و تعهدات مالی آینده، در این دسته جای می‌گیرند.

یاد بگیرید که چگونه میلیونر شوید. اما پس انداز تنها کافی نیست؛ زیرا در طی زمان و با توجه به نرخ تورم از ارزش این پول کاسته می شود. پس در اینجا مفهوم سرمایه گذاری را به زندگی مالی خود وارد می کنیم. سرمایه گذاری این امکان را به شما می دهد که از پس انداز خود سود کسب کنید و در سال های آتی نیز از سرمایه گذاری مجدد همین سود، سود مضاعفی نصیب شما شود.

هر روز زمانی را به مرور تراکنش مالی خود داشته باشید


سعی کنید روزی یک دقیقه با آرامش بنشینید و تراکنش‌های مالی خود را در آن روز مرور کنید. این ۶۰ ثانیه به شما کمک می‌کند تا مشکلات را سریع شناسایی کنید، جریان اهداف خود را دنبال کنید و برای بقیه‌ی روز، روند مناسبی برای هزینه‌هایتان در نظر بگیرید. باز هم برای راحتی کار می‌توانید دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را در اپلیکیشن‌های مدیریت مالی شخصی ثبت کنید تا در‌نهایت تصویر جامعی به‌دست بیاورید. زمان مهم ترین و ارزشمندترین فاکتور در این مرحله است. اگر شما هرچه زودتر یک گزینه درست سرمایه گذاری را انتخاب کنید و پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید و پس انداز خود را سرمایه گذاری کنید، نه تنها از ارزش پول شما کاسته نمی شود، بلکه سود نیز به دست خواهیدآورد. بیمه یکی از بهترین راه ها برای پوشش ریسک هاست. شما می توانید با پرداخت مبلغ اندکی در دوره های زمانی مشخص این ریسک را از خود دور کنید.

پس ‌اندازی برای روز مبادا حتما داشته باشید


بودجه ‌ی پس‌انداز را تعیین کنید
حساب پس‌انداز خود را از دیگر حساب‌ها جدا کنید
به فکر دوران بازنشستگی‌ خود باشید
برای مواجهه با موقعیت‌های اضطراری، از قبل چاره ‌اندیشی کنید

در موارد زیر می‌ توانید سراغ پس‌ انداز اضطراری خود بروید :


از دست دادن شغل، تأمین هزینه‌های درمانی اضطراری، خراب شدن ماشین به‌طوری‌که قابل استفاده نباشد، تعمیر و نگهداری خانه در صورت بروز مواردی چون چکه کردن سقف، خرابی لوله‌ها،‌ رفع مشکلات تهویه‌ای، سم‌پاشی و …، هزینه‌های پیش‌بینی نشده و ضروری مانند هزینه‌های مربوط به فوت یکی از عزیزان، می‌توانید براساس اطلاعاتی که از سال قبل به‌یاد دارید، هزینه‌ی هرکدام از این پیشامدها را تخمین بزنید و مجموع آنها را تقسیم بر 12 کنید تا متوجه شوید هر ماه باید چه مبلغی برای این موارد کنار بگذارید. با توجه به قانون 20-30-50، این هزینه‌ها را در دسته‌ی انتخاب‌های سبک زندگی (30٪) قرار بدهید.
advertising