چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/16
چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

برای افزایش تمرکز خود مغزتان را آماده کنید


داشتن آرامش ذهنی بسیار مهم و اساسی است. یکی دو دقیقه وقت بگذارید و در یک وضعیت راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید. نباید چهار زانو یا دو زانو بنشینید. بگذارید قبل از اینکه به سراغ کار بروید بدنتان آرام بگیرد. خواهید دید که این کار به متمرکز شدنتان بسیار کمک می کند.

برای افزایش تمرکز خود محیط مناسبی را برای کار کردن انتخاب کنید


فضایی که در آنجا کار می کنید نقش مهمی در افزایش تمرکز دارد. فضاهای راحت و دلچسب تاثیر فوق العاده در ایجاد تمرکز کامل دارند.

برای افزایش تمرکز خود یک برنامه زمانی مشخص و منطقی داشته باشید


زمان بندی مناسب برای انجام کارها باعث ایجاد تعادل بین وقت کار و تفریح می شود و به آرامش ذهنی کمک می کند. در این حالت قدرت ذهن برای مقابله با عوامل آشفته کننده بیشتر می شود.

برای افزایش تمرکز خود هرگز منفی نباشید


هرگز نگویید که نمی توانم تمرکز کنم. این اظهارات منفی تمرکز کردن را دشوارتر می سازد چون ذهن خود را روی عدم توانایی، متمرکز می کنید.

برای افزایش تمرکز خود افکار خود را کنترل کنید


کلید افزایش تمرکز این است که اجازه ندهید افکار بی ربط به ذهنتان رسوخ کرده، آن را آشفته سازد. وقتی این افکار به ذهنتان خطور کردند به آنها توجه نکنید و برای تمرکز فعال روی کار اصلی خود بیشتر تلاش نمایید.

برای افزایش تمرکز خود صدا های اضافی اطراف خود را حذف کنید


صداهای اضافی در محیط کار تمرکز مناسب را تقریبا غیرممکن می کند و حذف آنها بسیار مهم است.

برای افزایش تمرکز خود رژیم غذایی مناسب و ورزش متعادل داشته باشید


کمبود ریز مغذی های ضروری موجب خستگی و آشفتگی ذهنی می شود. خوردن مغز خشکبار، ویتامین E و میوه ها برای بهبود تمرکز مفید است.

برای افزایش تمرکز خود چند کار را همزمان با هم انجام ندهید


در این وضعیت هرگز نمی توانید روی یک کار متمرکز شوید. یک کار را تمام کنید و بعد سراغ کار بعدی بروید.

برای افزایش تمرکز خود مثبت باشید


وقتی نیاز به تمرکز دارید مدام به خود یادآوری کنید که بخوبی می توانید تمرکز کنید. این تکرار لفظی واقعا توانایی تمرکز را در شما افزایش می دهد.

برای افزایش تمرکز خود وظایف را تقسیم بندی کنید


کارهایی که آغاز و پایان مشخصی ندارند تمرکز شما را مختل می کنند. اگر پروژه بزرگی را باید انجام دهید مسیر انجام آن را مشخص کنید و با تقسیم بندی مناسب کارها تمرکز خود را افزایش دهید.

برای افزایش تمرکز خود زمان های بازدهی و کارآیی بیشتر را مشخص کنید


مواقعی را که بیشترین بازده کاری را در طول 24 ساعت شبانه روز دارید مشخص کنید. برای افراد مختلف این ساعات متفاوت است؛ پس ابتدا ساعت بیشترین بازده کاری مخصوص خود را پیدا کرده و سعی کنید کارهای سخت تر را که جذابیت کمتری برایتان دارند در این ساعت ها انجام دهید.

برای افزایش تمرکز خود موسیقی پخش کنید


سر و صدای زیاد در پس زمینه می تواند حواستان را پرت کند ، پلی کردن موزیک آرامش بخش می تواند به شما کمک کند روی افکارتان متمرکز شوید. فقط نکته این است که شما باید آهنگ را دوست داشته باشید. با فرض این نکته که اولویت های موسیقی از موارد منحصر به فرد هر شخصی است و موسیقی می تواند از نظر پیچیدگی های آگوستیک و وجود یا نبود متن متفاوت باشد، همسانی نتایج به دست آمده می تواند غیر منتظره باشد.موسیقی مورد علاقه تان هر چه که می خواهد باشد، فرقی نمی کند، صدای آن را بلند کنید و به سراغ کارتان بروید.

برای افزایش تمرکز خود نیاز های خود را مدیریت کنید


قبل از آغاز هر کاری مطمئن شوید تمام کارها و وسایلی را که به آنها نیاز دارید مرتب و آماده کرده اید. این کار به کاهش حواس پرتی در حین کار کمک می کند.

برای افزایش تمرکز خود آرام باشید


خود را به منظم بودن مقید کنید تا از زمان های بیشتری استفاده موثر نمایید. با وظایف کوچک تر شروع کنید اما اگر در ابتدا براحتی قادر به تمرکز نبودید ناامید نشوید؛ به همان کار کوچک بچسبید تا کم کم آرام تر شده و تمرکزتان بیشتر شود.

برای افزایش تمرکز خود به مدت 30 دقیقه دست از کار های دیگر بکشید


اگر باید تمرکز کنید لازم است از مواردی که باعث حواس پرتی می شوند، همانند گوشی همراه، شبکه های اجتماعی و … دوری کنید . “حتی اگر با اینستاگرامتان زندگی می کنید، لطفی در حق خودتان بکنید و به مدت 30 دقیقه از شروع روز یا مدتی در بعدازظهر را از تمامی شبکه های اجتماعی خارج شوید. باورتان نمی شود وقتی دائما کارتان را با چک کردن ایمیل ها قطع نمی کنید، چه مقدار از کارتان انجام خواهد شد.

برای افزایش تمرکز خود به اندازه کافی بخوابید


خواب کافی و منظم از عوامل موثر در تقویت قدرت تمرکز است.

برای افزایش تمرکز خود استقامت کنید


اگر در ابتدای تمرینات احساس کردید پیشرفتی در تقویت تمرکز خود نکرده اید، هرگز ناامید نشوید و ادامه دهید. هر هفته با تمرینات کوچک شروع کنید و موفقیت های کوچک را به یاد بسپارید.

برای افزایش تمرکز خود بدانید که تمرکزتان باید بر روی چه چیزی باشید


تمرکز شامل درک این که بر روی چه چیزی باید تمرکز کنید یا چه چیز ارزش تمرکز کردن دارد نیز می شود. موفقیت به استقبال از تمرکز در جریان چگونگی کار کردنتان منتهی می شود.تا زمانی را صرف شناسایی آنچه که ارزش تمرکز کردن طی یک سال، یک ماه، یک هفته و یک روز را دارد کنید. سپس تقویمتان را نگاه کنید و زمان مربوط به آن را مشخص کنید.تمرکز همچنین شامل درک اینکه چه مواردی ارزش تمرکز نکردن را دارند هم می شود.از هدر دادن انرژی و وقتتان برای مواردی که ارزش تمرکز ندارند پرهیز کنید.

برای افزایش تمرکز خود مغز خود را تعمیم دهید


اگر نمی توانید بیش از چند ثانیه روی موضوعی متمرکز شوید، به محض آن که حواستان پرت شد، دوباره همان موضوع را در ذهن خود نگه دارید و به آن توجه کنید. با این تمرین ذهن را آموزش می دهید که بتواند برای مدت طولانی تری روی یک مطلب ثابت شود.
advertising