خصوصیات مشترک افراد خلاق

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/24
خصوصیات مشترک افراد خلاقهیچ مسیر تضمین‌شده‌ای برای هدایت افراد به سمت خلاقیت وجود ندارد. اما اکثر افراد خلاق دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که می‌تواند در همه‌ی انسان‌ها تقویت شود. خلاقیت روش‌های رازآمیز و اغلب متناقضی دارد. تفکر خلاقانه یک ویژگی پایدار و تعیین‌کننده در برخی شخصیت‌ها است، اما ممکن است بر اساس موقعیت و بستر موجود تغییر کند. تفکر خلاق نیز نیازمند شناخت پیچیده‌ای است و با این حال کاملا جدا از روند اندیشیدن عمل می‌کند.

خلاقیت چیزی بیش از تمایز راست‌مغز و چپ‌مغز بودن است (راست‌مغز بودن یعنی خلاق و احساساتی بودن و چپ‌مغز بودن یعنی منطقی و تحلیلی بودن). در واقع، به نظر می‌آید که خلاقیت تعداد فراوانی از فرایندهای شناختی، مسیرهای عصبی و احساسات را درگیر می‌کند .خلاقیت مستلزم به هم پیوستن چندین ویژگی، رفتار و تاثیرات اجتماعی روی یک فرد است. افراد خلاق از نظر مهارت و شخصیت با یکدیگر فرق دارند و از روش‌های متفاوتی برای حل مسائل استفاده می‌کنند. بسیاری از آن‌ها افراد آرامی هستند و زمان زیادی به فکر کردن درباره‌ی یک مشکل بزرگ اختصاص می‌دهند. بعضی دیگر از آن‌ها چالاک و سریع هستند و راه‌حل‌های مختلف را امتحان می‌کنند تا به جواب درست برسند.

ویژگی های مشترک افراد خلاق



افراد خلاق به دنبال حل مسائل مهم هستند


نحوه‌ی نزدیک شدن افراد خلاق به مشکلات بسیار جالب است. آن‌ها صبر نمی‌کنند تا مشکلات خودشان را بروز دهند؛ بلکه خودشان به دنبال آن‌ها می‌روند. آن‌ها فارغ از نوع شخصیت و اهدافشان، تشنه‌ی حل کردن مسائل هستند. شرکت‌های مختلف نیز از روش‌های متفاوتی برای انجام این کار استفاده می‌کنند.

افراد خلاق بر شکست غلبه می ‌کنند و همیشه پیروز می شوند


واقعیت این است که خلاقیت نتیجه‌ی یک رویداد نیست و معمولا توسط یک فرد به دست نمی‌آید. معمولا چند دهه طول می‌کشد تا تاثیر آن در جهان مشخص شود و افراد بسیار زیادی در شکل‌گیری آن نقش دارند.

افراد خلاق زمان‌ هایی کار می ‌کنند که بیشترین بهره‌ وری را دارند


بسیاری از هنرمندان بزرگ می‌گویند که بهترین کارهای‌شان را صبح خیلی زود یا آخر شب انجام می‌دهند. فرقی نمی‌کند چه ساعاتی، اما افرادی با کارهایی خلاقانه اغلب می‌دانند که چه زمان‌هایی ذهن‌شان شروع به کار می‌کند و در نتیجه روزشان را طبق آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

افراد خلاق زمان‌هایی را در تنهایی به سر می برند


برای باز گذاشتن راه خلاقیت، هر فردی باید ظرفیت استفاده‌ی سازنده از تنهایی‌اش را داشته باشد و بر ترس از تنها بودن غلبه کند. شما باید با ندای درون‌تان ارتباط برقرار کنید تا در نهایت قادر به بیان آن شوید. اگر با خودتان تماس برقرار نکنید و درباره‌ی خودتان تامل نکنید، یافتن ندای خلاق درون‌تان دشوار خواهد بود. هنرمندان و افراد خلاق اغلب به عنوان افراد منزوی دسته‌بندی می‌شوند و با اینکه شاید مسئله این نباشد، انزوا و تنهایی می‌تواند کلید خلق بهترین کارهای‌شان باشد. موضوع با رویاپردازی مرتبط است. زیرا ما باید زمانی را برای تنها بودن در اختیار خودمان قرار دهیم تا ذهن‌مان امکان پرسه زدن را پیدا کند.

افراد خلاق همکاری را در اولویت قرار می دهند


افراد خلاق علاقه‌ی زیادی به همکاری کردن با دیگران دارند. کار کردن انفرادی روی موضوعات سخت بسیار دشوار است. افراد خلاق ایده‌های جدید را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و مشکلات یکدیگر را برطرف می‌کنند. همکاری کردن با دیگران نه‌تنها در وقت شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه باعث می‌شود نتیجه‌ی کار بهتر و باکیفیت‌تر از زمانی باشد که بخواهید به‌تنهایی روی یک موضوع کار کنید.

افراد خلاق خیال ‌پردازی می ‌کنند


خیال‌پردازی می‌تواند منجر به اتصالات و بینش‌های ناگهانی شود، زیرا به توانایی ما در یادآوری اطلاعات در مواجهه با حواس‌پرتی‌ها ارتباط دارد. عصب‌شناسان همچنین دریافته‌اند که روندهای ذهنی درگیر در خیال‌پردازی، با روندهای ذهنی درگیر در تخیل و خلاقیت یکسان است.

افراد خلاق موانع زندگی را به نفع خود عوض می کنند


بسیاری از مردم می‌توانند از سختی‌ها و حوادث سال‌های ابتدایی زندگی‌شان در جهت رشد و شکوفایی خلاقانه‌ و پایدار در زندگی‌ استفاده کنند. به طور خاص، محققان دریافته‌اند که حوادث زندگی می‌توانند به افراد کمک کنند تا در زمینه‌هایی مانندِ ارتباطات بین فردی، معنویت، قدر دانستن زندگی، قدرت فردی و مهم‌تر از همه در مورد خلاقیت یافتن فرصت‌های تازه در زندگی بهره ببرند. بسیاری از افراد می‌توانند از این موضوع به عنوان سوخت محرکی استفاده کنند که برای دستیابی به دیدگاه متفاوتی از واقعیت، نیاز دارند. آنچه در زندگی این افراد رخ داده است این است که دیدگاه آنها نسبت به دنیا، به عنوان محلی امن یا به عنوان جایی خاص، در برهه‌ای از زمان، در هم شکسته و باعث شده است یک گام به عقب بردارند و به محیط پیرامون‌شان با دیدی تازه و نو بنگرند. این زاویه‌ی دید جدید شرایط را برای بروز خلاقیت مساعد می‌کند.

افراد خلاق کنجکاو هستند و سوالات بزرگ می ‌پرسند


افراد خلاق به طرز سیری‌ناپذیری کنجکاوند. آنها زندگی امتحان شده‌ای را انتخاب می‌کنند و حتی با بالاتر رفتن سن‌شان هم، حس کنجکاوی‌شان را نسبت به زندگی حفظ می‌کنند. این افراد چه از طریق مکالمات فراوان و چه از طریق پرسه‌زنی ذهنی، به دنیای پیرامون‌شان نگاه می‌کنند و می‌خواهند بدانند چرا و چگونه دنیا به این صورت است.

افراد خلاق به دنبال تجربیات و کشف های تازه هستند


افراد خلاق عاشق این هستند که خودشان را در معرض تجربیات، احساسات و حالات ذهنی تازه قرار دهند و این گشادگی، پیشگوی مهمی از خروجی‌ها و نتایج خلاقانه است. آغوش گشودن به سوی تجربه‌های نو همواره قوی‌ترین نشانه‌ی دستاوردهای خلاقانه است. این شامل جنبه‌های مختلف و متعددی می‌شود، اما همه‌ی آنها به هم مرتبط هستند: کنجکاوی فکری، جست‌وجوی هیجان، پذیرش هیجانات و همچنین پذیرا بودن نسبت به تخیلات. چیزی که همه‌ی اینها را با هم جمع می‌کند، محرکی برای کشف شناختی و رفتاریِ جهان است، هم دنیای درون‌ خود و هم دنیای بیرون‌.

افراد خلاق شکست می ‌خورند اما باز هم از نو شروع می کنند


قدرت تحمل، پیش‌نیاز موفقیت در خلاقیت است. انجام کارهای خلاقانه اغلب به صورت روندی از شکست‌های پی در پی توصیف می‌شود تا در نهایت چیزی را پیدا می‌کنید که ماندگار می‌شود. به همین دلیل است که افراد خلاق، یا دستِ کم آنهایی که موفق شده‌اند، آموخته‌اند که به شکست‌های‌ خود چندان اهمیتی ندهند. افراد خلاق شکست می‌خورند و بهترین‌های‌ انها بیشتر از همه شکست می‌خورند.

افراد خلاق انسان های ریسک ‌پذیری هستند


بخشی از انجام کارهای خلاقانه، ریسک‌پذیری است و بسیاری از افراد خلاق با خطر کردن در جنبه‌های مختلف زندگی‌شان به رشد و شکوفایی می‌رسند. ارتباط عمیق و بامعنایی میان ریسک‌ کردن و خلاقیت وجود دارد و این چیزی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. خلاقیت، عمل خلق چیزی از هیچ است و نیازمند آن است که قمارهایی که در وهله‌ی اول بنا بر تخیل خود آنها را در پیش گرفته‌ایم، نزد عموم هم بیان کنیم. این کارِ افراد ترسو و خجالتی نیست. زمان تلف شده، آبروی از دست رفته و پول خرج شده، همگی از عوارض جانبی خلاقیت‌های ناکام هستند.

افراد خلاق برای تمرکز حواس وقت می ‌گذارند


افراد خلاق ارزش یک ذهن شفاف و متمرکز را می‌دانند، زیرا کارشان به آن وابسته است. بسیاری از هنرمندان، کارآفرینان، نویسندگان و سایر کسانی که کارهای خلاقانه می‌کنند، از مدیتیشن به عنوان ابزاری برای دسترسی به خلاقانه‌ترین حالات ذهن‌شان استفاده می‌کنند. روش‌های مدیتیشن خاصی می‌تواند اندیشیدن خلاق را ارتقا بخشد. همچنین تمرینات تمرکز حواس با تقویت حافظه و تمرکز، ارتقای سلامت عاطفی، کاهش استرس و اضطراب و بهبود شفافیت روانی مرتبط است و همه‌ی اینها منجر به بهبود تفکر خلاق می‌شوند.
advertising