روش هایی برای بهبود قدرت تصمیم گیری

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/19
روش هایی برای بهبود قدرت تصمیم گیری

با استفاده از این روش ها قدرت تصمیم گیری خود را بهبود بخشید


قبل از گرفتن تصمیم نهایی، برای اطمینان از این که بهترین تصمیم را خواهید گرفت، حتما مزایا و معایب را بسنجید. این کار مستلزم انجام تحلیل هزینه-فایده است که به کمک آن، نتیجه‌ی هر راه ممکن را (چه مثبت و چه منفی) بررسی می‌کنید. این روش به شما کمک می‌کند ارزش فرصت‌‌ها را بشناسید یا با چیزهایی آشنا بشوید که به واسطه‌ی ترجیح یک تصمیم بر تصمیمات دیگر، ممکن است آنها را از دست بدهید.

وقتی که شما در حال خرید هستید، به طور کلی تنها انتخابی را که در نظر می گیرید “خریدن” و یا “نخریدن.” است. شما متوجه این نمی شوید که پول ذخیره شده را می توان برای کار دیگری کنار گذاشت. به عنوان مثال، اگر شما یک تلویزیون نمی خرید، شما می توانید پول را برای رفتن به تعطیلات استفاده کنید. این انتخاب های اضافه شده به شما کمک خواهند کرد که بتوانید از دیگر انتخاب های گرفته شده رضایت بیشتری داشته باشید.

از خود بپرسید اگر شما هیچ کدام از گزینه های فعلی خود را انتخاب نکرده بودید چه چیز دیگری می توانستید انجام دهید. اگر شما تصمیم به اخراج و یا نگه داشتن کارکنان با عملکرد ضعیف را دارید، به عنوان مثال تصور کنید که هر دو گزینه قابل اجرا نیست. پس شما را مجبور به پذیرفتن راه حل های جایگزین هستید، مانند انتقال آن ها به یک گروه جدید و یا صحبت کردن با آن ها تا اشتباه خود را بفهمند.

اگر تصمیم شما به سادگی انتخاب یک رستوران برای ناهار یا انتخاب یک برنامه‌ی تلویزیونی برای تماشا کردن است، به یاد بیاورید که اهمیت تصمیم خود را بسنجید و حداقل زمان ممکن را به تصمیم‌گیری‌های جزئی اختصاص دهید. اگر تصمیم شما بر خود شما یا دیگران اثر مهمی نمی‌گذارد، پس با فکر کردن بیش از حد برای انتخاب گزینه‌ها، وقت خود را تلف نکنید.

به طور همزمان بیش از یک گزینه را در نظر بگیرید. برخی از شرکت ها ماموریت های یکسان را به تیم های مختلف می دهند، در این صورت آنها می توانند با دیدگاههای جدید به راه حل ها توجه کنند. سعی کنید به بهتر کردن شرایط فکر کنید. به عنوان مثال، به جای فقط فکر کردن در مورد چگونگی محدود کردن استرس، به چگونگی افزایش شادی فکر کنید.

شخص دیگری را پیدا کنید که مشکلات شبیه مشکلات شما را حل کرده است. به بهترین شیوه ای که افراد دیگر استفاده کرده اند نگاه کنید. برای مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه مواد غذایی هستید، به آن چه که دیگر فروشگاه های مواد غذایی در حال انجام دادن هستند نگاه کنند و از راه آنها مشکلات مشابه را حل کنید.

دنبال جنبه فکری در خارج از شرایط خاص خود بگردید. بررسی ها، داده ها، و مشاوره ها را از افراد دیگری که تصمیم گیری مشابه شما داشته اند را در نظر بگیرید. اگر شما صاحب رستوران هستید، نمی توانید بر این باور تکیه کنید که رستوران شما یک رستوران بزرگ خواهد شد. در عوض، شما باید رستوران خود را در داخل استخری از دیگر رستوران مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

به اولویت های اصلی خود را احترام بگذارید. هنگامی که شما مشکل تصمیم گیری دارید، معمولا بدین معناست که شما در حال تلاش برای کشف کردن بهترین گزینه هستید، برای آن چه که در دراز مدت مورد نظر شما است. ما باید اشتباهات خود را برای مسائل با اولویت های کمتر بگذاریم .یک لیست از آنچه که حاضر به دست کشیدن از آن هستید را درست کنید تا زمان بیشتری را برای اولویت های خود بدست آورید.

آینده بسیار مهم است. برنامه ریزی برای طیف وسیعی از نتایج از خیلی بد به خیلی خوب داشته باشید. به خاطر داشته باشید که آینده یک “نقطه” نیست، بلکه طیفی از گزینه ها است، به طوری که احتمالات بسیاری از آنچه اتفاق می افتد وجود دارد.

برای به حداقل رساندن آسیب با فکر کردن در مورد اینکه چگونه یک تصمیم ممکن است شکست بخورد، آماده باشید. از سوی دیگر، شما نیز باید از قبل عواقب بالقوه موفق را در نظر بگیرند. برای مثال، اگر کسب و کار خود را به خوبی انجام می دهید، باید مطمئن شوید که شما به اندازه کافی توان برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده را دارید.

مشورت با یک فرد آگاه چیزی بیش از پرس‌و‌جو درباره‌ی حقایق و تدارکات پیش از تصمیم‌گیری است، این کار به بهبود مهارت تصمیم‌گیری شما در آینده هم کمک می‌کند، زیرا شما اعتماد و اطمینان‌ پیدا می‌کنید که با کمک گرفتن از یک فرد باتجربه، در نهایت تصمیم درستی خواهید گرفت. خواه کمک گرفتن از یک دوست مکانیک‌ درباره‌ی خرید ماشین باشد، خواه بررسی نظر کسانی که محصولی را پیش از شما مصرف کرده‌اند، مشورت با افراد آگاه، رویکرد بسیار مفیدی در فرایند تصمیم‌گیری است.

تصمیم‌گیری گروهی، کار دشواری به نظر می‌آید. وجود اعضای متعدد، احتمال تعارض را بالا می‌برد، بنابراین برای آماده‌ کردن خودتان در چنین موقعیت‌هایی، تمرین مدیریت معارضه، همیشه به کار می‌آید. تفاوت بین موقعیت برد-باخت (از قبیل سازش، که در آن، یک طرف از خواسته‌هایش به نفع طرف مقابل، دست می‌کشد) و برد-برد (از قبیل تطابق، که در آن، هر دو طرف به منظور توافق بر سر امور دیگر، دست از برخی چیزها می‌کشند) را شناسایی کنید.

وقتی قرار است یک تصمیم گروهی بگیرید، برای اجتناب از تعارض میان اعضای گروه، بهترین کار این است که پیش از رسیدن به موعد تصمیم‌گیری، از پیش به جزئیات مربوط به آن تصمیم به خوبی فکر کنید. از این روش می‌توانید هنگام سینما رفتن یا مهمانی‌های شام استفاده کنید، چون این روش، جلوی تصمیمات عجولانه و آنی را می‌گیرد و در عین حال، مهارت‌های تصمیم‌گیری همه‌ی افراد درگیر را بهتر و احتمال منازعه میان اعضای گروه را کمتر می‌کند.

اهی اوقات باید تسلیم شد و گاهی اوقات باید قاطع بود. اگر هیچکس هنگام تصمیم‌گیری گروهی، موضع ثابتی نمی‌گیرد، شما مسؤلیت را به عهده بگیرید. در غیر این صورت، زمان ارزشمند خود را در تلاش برای تصمیم‌‌گیری با دیگران بر سر یک موضوع هدر می‌دهید، در حالی که می‌توانستید وقت خود را صرف تفریح خودتان کنید یا کار مفیدی انجام دهید.

بزرگ‌ترین مانع تصمیم‌گیریِ درست این است که خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید. زندگی کردن با تشویش و پشیمانی از تصمیمات گذشته، به توانایی تصمیم‌گیری سریع و مؤثر شما در آینده آسیب می‌رساند، بنابراین به جای تمرکز روی اشتباهات و شکست‌های گذشته، قاطعانه تصمیم بگیرید و هنگامی که تصمیم‌تان را به سامان رساندید، دیگر به گذشته فکر نکنید.
advertising