چطور دخل و خرج خود را مدیریت کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/11
چطور دخل و خرج خود را مدیریت کنیمرای کاهش هزینه خانواده، قبل از استفاده از هر روشی، قیمت روش‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. آن‌گاه از روشی استفاده کنید که ضمن تحقق خواسته نهایی و ایجاد مطلوبیت در خانواده، پایین‌ترین هزینه را داشته باشد.مثلا در انتخاب وسایل زندگی با توجه به قیمت انواع کالا و در نظر گرفتن کیفیت هر کدام، موردی را انتخاب کنید که در عین ارزان‌تر بودن، هدف شما از به‌کارگیری آن وسیله را هم به نحو مطلوبی محقق می‌سازد.هزینه‌ هایتان باید کمتر از درآمدتان باشد.این جمله بسیار ساده است، اما بسیاری از مردم این کار را انجام نمی‌دهند. اگر بدهی‌های کارت اعتبار‌ی‌تان زیاد باشد، بدین معنی است که شما بیش از آنچه به دست می‌آورید هزینه می‌کنید و لذا باید هزینه‌های خود را کاهش دهید. کمی طول می‌کشد اما مبلغی که می‌توانید در هر ماه صرفه جویی کنید به سرعت افزایش خواهد یافت.

در زندگی خانوادگی باید تصمیمات مختلفی گرفته شود. می‌توان بودجه خانواده را به کالای مصرفی بادوام مثل یخچال، تلویزیون، اتومبیل، مسکن یا... اختصاص داد یا آن را برای کالای مصرفی بی‌دوام مثل رستوران رفتن، صرف کرد. ما همواره باید حواس خود را جمع کنیم تا انتخابی را انجام دهیم که اولاً بین در آمد و هزینه‌ها تعادل برقرار باشد؛ یعنی امکان‌پذیر باشد ثانیا با توجه به تفاوت در ترجیحات، سلیقه، فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده انتخابی را داشته باشیم که وقتی به آن انتخاب دست یافتیم، به‌منظور تغییر آن، تلاش دوباره‌ای انجام نشود.

اگر می خواهید بودجه بندی شما درست و اصولی باشد این پله پله جلو بروید. هزینه هایتان را طبقه بندی کنید. برای شروع تقسیم بندی، تمام هزینه های زندگی را در چند گروه بزرگ بنویسید و بعد جزئیات بیشتری را به هر گروه بیفزایید تا کل هزینه هایتان مشخص شود. حالا ببینید که از بین هزینه های موجود کدام یک از آنها نیازهای اصلی و ضروری تان هستند و چه مواردی در درجات دوم و سوم قرار می گیرند. به طور مثال پرداخت قبض های آب، برق و تلفن، خرید مواد غذایی روزانه و... را در گروه نیازهای اولیه جای دهید و مواردی چون خرید هدیه، سفارش غذا از رستوران، خرید لوازم خانگی تازه و... را به بخش نیازهای ثانویه بیفزایید.در پایان به کل هزینه های ماهانه نگاهی بیندازید. شاید لازم باشد که بعضی از آنها را به طور کلی از فهرست حذف کنید. در کنار این موارد ستاره ای قرار دهید تا درصورت لزوم رویشان خط بکشید. با این کار بودجه بندی شما انعطاف پذیرتر می شود.

حالا زمانی است که باید رو به روی هرکدام از موارد فهرست تان مبلغی را بر طبق هزینه ماه های قبل یادداشت کنید. بعد یک ماشین حساب بردارید و تمام این اعداد را با هم جمع کنید تا کل هزینه ماهانه تان مشخص شود. هزینه نیازهای اصلی را جدای از نیازهای غیرضروری محاسبه کنید. این طوری دست تان در حذف موارد اضافی بازتر است. حالا مبلغ هزینه های ضروری را از کل مبلغ درآمدتان کم کنید تا ببینید چقدر از حقوق تان باقی می ماند. این مبلغ باقی مانده پولی است که می توانید بابت موارد غیرضروری زندگی کنار بگذارید. اگر لازم است برخی از موارد ستاره دار را حذف کنید تا دخل و خرج تان جور دربیاید.

اگر بعد از این همه حساب و کتاب هنوز پولی برایتان باقی مانده باید به خودتان تبریک بگویید. در اینجا وارد مرحله پس انداز می شوید. می توانید این مبلغ را در یک حساب جداگانه پس انداز کنید یا آن را از کارت اعتباری تان برداشت کنید.اگر فکر می کنید که در بودجه بندی خیلی خساست به خرج داده اید برنامه تان را دوباره بازنگری کنید تا هزینه هایتان متعادل تر شوند.در اینجا مرحله برنامه ریزی شما به پایان می رسد اما اصل قضیه تازه شروع می شود. از این مرحله به بعد باید پولتان را طبق برنامه خرج کنید. در مورد خرید لوازم لوکس و فانتزی یا موارد غیرضروری خارج از برنامه وسوسه نشوید و یادتان باشد که برای داشتن زندگی بهتر، بودجه بندی یکی از راه حل های منطقی است که به شما کمک می کند به اهداف مختلف تان برسید.

خودتان را مدیر عامل زندگی و خانواده‌تان را به عنوان یک کسب و کار در نظر بگیرید.آغاز سال، زمان مناسبی برای ارزیابی موقعیت کنونی خود و آغاز سرمایه گذاری و یا ارزیابی بدهی‌هاست. چشم اندازی که برای خود متصور می‌شوید ارزش کار شما را به مرور افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید پاداش بیشتری دریافت کنید، شیوه زندگی فعلی خود را تغییر ندهید، بلکه بیشتر درامدتان را پس انداز کنید.این پول را می‌توان به اهداف بلند مدت مانند خرید یک ماشین یا تحصیل فرزندان اختصاص داد. در نهایت، ریانکا توصیه می‌کند، “با خودتان مهربان باشید و در مورد امور مالیتان صبر پیشه کنید. با گذر زمان، پس انداز می‌تواند راه‌های جدیدی را به سوی شما باز کند.

حساب بودجه خود را باید داشته باشید.از کلمه “بودجه” نترسید. درک و شناخت جایی که در آن پولتان را صرف می‌کنید بسیار مهم است. بر جریان نقدینگی خود نظارت کنید هر تومانی که خرج می‌کنید باید پیگیری شود و بدانید که چرا آن را خرج کرده‌اید. هنگامی که پول خود را برای سه ماه پیگیری کنید، از چیزهایی که برای‌شان پول خود را خرج می‌کنید شگفت زده خواهید شد.
advertising