شکوفایی استعداد در سنین سالمندی

سبک زندگیسایر

- 97/09/27
شکوفایی استعداد در سنین سالمندیبه نام باغ آفرین جان و جهان بر اساس تحقیقاتی که در زمینه رشد قوای بدن انسان صورت گرفته است قوه خلاقیت و نوآوری ممکن است پس از مراحل چهل یا پنجاه سالگی در انسان ظهور پیدا کند. جین کوهن استاد روان شناسی سنین پیری در دانشگاه جورج واشنگتن، تحقیقات زیادی در زمینه شکوفایی استعداد و خلاقیت افراد مسن انجام داده است. وی می گوید: "یکی از دلایل شکوفایی قوای ذهنی از این جهت می تواند باشد که آنان دیگری پایبند و وابسته به نیازها و مطالبات سخت دوران میان سالی نیستند. در این سنین آزادی ها و فراغت هایی وجود دارد که باید در راهی به کار انداخته شود."

تحقیقات همچنین نشان داده اند هنگامی که شخص سالخورده مسیر خود را در راه به کارگیری استعدادها و خلاقیت پیدا می کند، معمولاً در مقابل مشکلاتی نظیر تقلیل سلامتی، موانع مادی و یا افسردگی مقاومت بهتری از خود نشان می دهد.

وقتی اشخاص به دهه پنجاه سالگی پا می گذارند، در حقیقت به مرحله ای رسیده اند که آمادگی رشد و جهش خوبی در راستای تعالی فردی و اجتماعی داردند. این دوره را دوره "ارزیابی مجدد" نامگذاری کرده اند به این دلیل که در این برهه از عمر، انسان زندگی گذشته اش را بررسی می کند و اهداف تازه ای برای بقیه عمر در سر می پروراند و جرأت کسب پیروزی ها و موفقیت های تازه را به خود می دهد که نتیجه آن خلاقیت هر چه بیشتر است. این نوع خلاقیت که میانگین سنی آن 74 سالگی است، نوع خاصی از خلاقیت است که تا قبل از 50 یا 60 سالگی در افراد به ظهور نمی رسد. کوهن این پدیده را "آزاد سازی" می نامد.

از نمونه های بارز این تحقیقات "نات لاروویک" است که در سراسر زندگی، سر و کارش با قطعه کردن مرغ و بیرون ریختن دل و جگر و سنگدان آن بود. تازه در 77 سالگی بود که با استعداد هنری خود آشنا شد. او در شمال شهر فیلادلفیا زندگی می کرد. در حال حاضر، سه شنبه شب ها می توانید لازوویک 93 ساله را در حالی که با ده دوازده نفر از دوستان هم سن خود که همگی در گذشته زندگی معمولی داشته اند، در حال آماده شدن برای اجرای نمایش ببینید.

خانم "پالمر" نیز از نمونه های جالب در کشف استعداد در سنین بالاست او که عمری را به خانه داری و تربیت فرزندان گذرانده بود. در سن 68 سالگی به طور اتفاقی نقاشی کرد و اطرافیان خود را حیرت زده کرد. از آن پس وی به پرورش استعداد خود همت گماشت و تا کنون تابلوهای نقاشی بسیار زیبایی را به جهان ارائه کرده است که هم زندگی خود را زیبا ساخت و هم این زیبایی را به دیگران هدیه نمود...

بر شاخ عمر ما گل فرصت شکفت و رفت / صد آفرین به همت آن کس که چید و رفت
advertising