چپ دست یا راست دست بودن در کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/12/13
چپ دست یا راست دست بودن در کودکانفردی که چپ دست است عمدتا از دست چپ خود استفاده میکند.بدین صورت که از دست چپ برای انجام وظایف مراقبت شخصی ، پخت و پز ، و … استفاده میکند. نوشتن ملاک دقیق تعیین راست دستی یا چپ دستی در افراد نیست. زیرا بسیاری از افراد چپ دست از دست راست خود برای نوشتن استفاده میکنند. و از دست چپ برای انجام کارهای دیگر استفاده میکنند. تقریبا ۸ تا ۱۵ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند.
در مجله elife تیمی در خصوص راست دستی و یا چپ دستی کودکان تحقیقاتی انجام داد. آنها از طریق اسکن اولتراسوند دریافتند جنین در هفته هشتم بارداری میتواند دست راست و چپ خود را حرکت دهد و انگشتانش را به هم بزند. حرکت دست و پا از طریق قشر حرکتی مغز صورت میگیرد. سیگنالی را به نخاع ارسال میکند و سیگنال تبدیل به فرمانی حرکتی میشود. و دستی که بیشتر در این اسکن حرکت داده میشود ، تعیین کننده راست دست بودن یا چپ دست بودن جنین است.
البته تاثیر ژن هم در این مسئله دخیل است.محققان دریافتند اگر یکی از والدین چپ دست باشد احتمال چپ دست شدن فرزند ۲۲ درصد و اگر هر دو چپ دست باشند احتمال آن ۳۶ درصد میشود.
و نوزادانی که مادر چپ دست دارند ، احتمال چپ دست شدن آنها بیشتر است.
بعضی از والدین بعد از اینکه متوجه میشوند کودکشان چپ دست است او را مجبور می کنند تا مداد را دست راست خود بگیرد، اما بهتر است بدانید که محققان در تحقیقات خود دریافتند که در آینده اثرات بسیار بدی بر روی زندگی کودک میگذارد.
با کدام دست نوشتن یک امر فیزیکی است، و این امر برای کنترل قلم نیست بلکه یک فرآیند ذهنی است که با مغز فرد سازمان یافته و جایی که توابع خاص مغزی فرمان میدهند انجام میشود.

اثرات مخرب تغییر دست در کودکان


تمرکز ضعیف
حافظه ضعیف
مشکلات خواندن
مشکل با املا
خستگی فیزیکی
دست خط بد
شب ادراری
لکنت زبان
خوردن ناخن
خجالت
تعصب

بهتر است بدانید که همه این مشکلات قطعا در کودکانی که وادار به تغییر دست برای نوشتن شده اند رخ نمیدهد ولی مطمئنا با تعدادی از این مشکلات در آینده زندگیشان مواجه میشوند.
والدینی که تمایل دارند کودکان خود را مجبور به تغییر دست کنند باید این جمله را دائما با خود تکرار کنند:
مجبور کردن فرزندم برای تغییر دست چپ به دست راست هنگام نوشتن کار بسیار بدی است.

ویژگی افراد چپ دست


آنها در مقایسه با راست دستها سرعت حل مسئله و تصمیم گیری بالاتری دارند.
قسمتی در مغز وجود دارد که دو نیم کره مغز را به یکدیگر متصل میکند، تحقیقات در دوران جنینی نشان میدهد که این منطقه در افراد چپ دست بسیار وسیع تر از راست دستهاست، و در ۹۰ درصد چپ دستها برتری عملکردهای شناختی آنها مانند حل مسئله، خلاقیت مشاهده میشود.
در چپ دستها دو پدیده کنترل اضطراب و قدرت مهار و کنترل خشم و احساسات منفی بیشتر دیده میشود. احساسات منفی بیشتر ا نیمکره راست مغز در ارتباط است. نیکره راست که مسئول کنترل نیمه چپ بدن است به علت اینکه حرکات سمت چپ را فراگرفته همزمان نیز یاد گرفته که بیشتر احساسات و خشم را کنترل کند و برای همین چپ دستها راحتتر احساسات منفی خود را کنترل میکنند. در تحقیقاتی که صورت گرفته در ارتشها برای تعدیل جنگ ، چپ دستها را وارد میکنند زیرا میتوانند خود را کنترل کنند.
افراد چپ دست در مقایسه با افراد راست دست در کشیدن کارهای هنری، موسیقی ، ورزش، و زمینه های فناوری اطلاعات خلاقیت خیلی بیشتری نسبت به افراد راست دست دارند.
بهتر است بدانید که 13 اوت را روز بین المللی چپ دستان نامگذاری کردند و در سراسر جهان این رویداد سالانه را جشن میگیرند.
advertising