اسپند به غیر از چشم زخم دارای خواص دارویی بسیاری است

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/09/18
اسپند به غیر از چشم زخم دارای خواص دارویی بسیاری استدانه این گیاه در خانه سوزانده می‌شود و دود غلیظ آن برای ضدعفونی هوا ، دور کننده حشرات، خوشبوکننده فضا و به باور برخی حتی خنثی کردن چشم‌زخم و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
علاوه بر تمام این موارد، در آسیا از دانه‌های اسپند به عنوان ضدانگل، کرم‌کش و کشنده آمیب استفاده می‌کنند.اسپند در سایر کشورها نیز طرفدار دارد؛ مردم یونان از اسپند به عنوان قاعده‌آور، کرم‌کش، مسکن و خواب‌آور استفاده می‌کنند.
در گذشته در هند برای سفلیس و در آفریقا نیز برای تب از اسپند استفاده می‌کردند، گرچه مصرف خوراکی این گیاه می‌تواند مسموم‌کننده باشد، اما بعضی از افراد محلی در این کشورها هنوز از آن برای درمان آسم، کولیک، تب، سنگ‌های صفراوی، سکسکه، زردی، مالاریا، دردهای عصبی، پارکینسون، افتادگی رحم، روماتیسم و بیماری‌های ادراری تناسلی استفاده می‌کنند.
اسپند برای افراد گرم مزاج مضر است و اگر افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، حتی مقادیر کمی از آن را بخورند دچار مشکل خواهند شد.

فواید اسپند برای بیماری های پوستی


یکی از خواص اسپند التیام بیماری های پوستی می باشد. جوشانده ریشه اسپند اثرات بسیار زیادی دارد و موجب بهبود و درمان عفونت های پوستی از جمله اگزما می باشد. همچنین از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری می کند.

درمان سرفه با اسپند


گیاه اسپند با خواص خوبی که دارد موجب بهبود انواع سرفه ها می شود. برای این منظور میزان 300گرم دانه اسپند را با چهار برابر آن، آب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس آن را صاف کنید و با هفتاد گرم روغن کنجد و صد گرم عسل مخلوط نمایید. این مخلوط را در طول ماه چندین بار میل کنید تا سرفه های رطوبتی و خشک شما بهبود یابند. علاوه بر این این مخلوط برای تنگی نفس نیز مفید است.

مزیت های اسپند برای پیشگیری از سرطان


یکی دیگر از خواص اسپند خاصیت ضد سرطانی آن است. با توجه به تحقیات محققان بر روی این گیاه به این نتیجه رسیده اند که دانه های اسپند و آلکالویید های بتاکاربولین موجود در این گیاه خاصیت ضد سرطان (ضد تومور) دارند.

دیگر خواص اسپند


برای درمان و بهبود درد های عصبی گوش، جوشانده اسپند همراه با زیتون و آب ترب موثر است و سه قطره از آن را داخل گوش بچکانید.
اسپند به دلیل خواص مفیدی که دارد از بی اختیاری ادرار به خصوص در شب پیشگیری می کند. برای این منظور تخم اسپند را با تخم رازیانه مصرف نمایید.
مصرف دانه های خشک اسپند به همراه مقدار بسیار کمی از خاکشیر سستی ادرار و تقطیر ادرار را درمان می کند.
دانه های اسپند دارای خاصیت معرق و خواب آوری هستند.
مصرف اسپند در زنان شیرده موجب افزایش شیر آن ها می شود.
اسپند نرم کننده ریه و سینه می باشد.
برای تصفیه خون مقداری اسپند را در آب خیس نمایید و سپس میل کنید.
برای درمان دندان درد از بخور اسپند استفاده نمایید.
برای درمان قرمزی و پر خونی چشم، آب اسپند پخته شده را داخل چشم بچکانید تا آن قرمزی التیام بخشد.
گیاه اسپند تقویت کننده نیروی جنسی است.
دود کردن اسپند برای ضد عفونی کننده محیط منزل مفید است.
خواص اسپند برای درمان ساتیک مفید است. برای این کار حدود ۷ گرم از اسپند را به مدت ۱۵ شب همراه با آب قورت دهید تا سیاتیک شما بهبود یابد.
کودکانی که به علت ضعف مثانه و سستی کمر شب ادراری دارند بهتر است هر شب مخلوط اسپند با تخم رازیانه را مصرف نمایند. (هر کدام یک قاشق چای خوری)

عوارض در صورت رعایت نکردن نکات زیر:


از جوییدن دانه های اسپند به شدت خودداری کنید زیرا حاوی مواد سمی است.
مقدار مصرف اسپند به طور روزانه 5تا 10گرم است و زیاده روی آن سمی می باشد.
اسپند برای گرم مزاجان یعنی افرادی که ادرار آن ها زرد مایل به قرمز است مضر است. و مصرف آن در این افراد موجب ایجاد سر درد، تهوع و استفراغ می شود.
منظور از خوردن دانه های اسپند که در این مقاله برای بهبود مشکلات گفته شد، همان دانه های سیاه رنگی هستند که برای چشم زخم دود می کنیم.
advertising