فواید روغن بادام شیرین و تلخ

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/08/23
فواید روغن بادام شیرین و تلخ

روغن بادام پسوریازیس و اگزما را درمان‌می‌کند


روغن بادام، درمانی امتحان شده برای انواع مشکلات پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و اگزما است. این روغن، خارش را تسکین‌داده و پوست را آرام می‌کند. ما نرم‌کننده بودن روغن‌بادام را تاییدکرده‌ایم. خاصیت مرطوب‌کنندگی روغن بادام به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک‌می‌کند.

روغن بادام رنگ برنزه را کاهش‌می‌دهد


ما مجبوریم سرتاپا پشت لایه‌های لباس پنهان شویم تا از خودمان دربرابر آفتاب محافظت‌‌کنیم. اشعه‌های سوزان آفتاب می‌تواند باعث آفتاب‌سوختگی و ایجاد خطوط برنزگی ‌شود که بر پوست‌تان تاثیر منفی می‌گذارد.
اما می‌دانستید روغن‌بادام مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل‌می‌کند؟ این روغن دارای SPF ۵ است و نه‌تنها از برنزه شدن و آفتاب‌سوختگی جلوگیری‌می‌کند بلکه اثرات آفتاب را نیز مهارمی‌کند. ویتامین E موجود در روغن بادام، پوست را تغذیه و از آن در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت‌می‌کند.

روغن بادام جایگزینی برای کرم دست و پا


روغن‌بادام یک روغن سبک است و بنابراین در مقایسه با دیگر روغن‌ها چربی کمتری دارد. این روغن، جایگزینی ارزان برای کرم‌های دست و پاست.روغن‌بادام، پوست را نرم‌کرده و به لطافت پوست بچه درمی‌آورد و چون سبک است، به‌راحتی جذب‌می‌شود.روغن‌بادام بوی خیلی خوبی دارد و روی موجود در آن پوست زبر را نرم‌کرده و ترک پا را درمان‌می‌کند.

روغن بادام پاک کننده آرایش


روغن‌بادام منافذ پوست را به‌خوبی بازکرده و تمام ردپاهای آرایش را پاک‌می‌کند. به‌علاوه، از بروز آکنه جلوگیری‌کرده و می‌تواند برای همه انواع پوست به‌کاررود.

روغن بادام لب‌‌های ترک‌خورده را درمان‌می‌کند


با روغن‌بادام، لب‌های نرم و صورتی، دوباره مال شما می‌شوند.سرشاربودن روغن بادام از ویتامین و خواص مرطوب‌کننده می‌تواند لب‌های شما را نرم و صورتی کند. هروقت لب‌های‌تان خشک و ترک‌خورده شدند، می‌توانید کمی روغن بادام را روی‌ آنها بگذارید و خوب‌می‌‌شوید.

روغن بادام التهابات پوست سر را کاهش‌می‌دهد


پوست سر ما دائما درمعرض غبار، گرما، آلودگی و محصولات حالت‌دهنده شیمیایی قراردارد. همه این‌ها باعث التهاب می‌شود. اگر این التهاب نادیده گرفته‌شود می‌تواند باعث وضعیت بد ریزش مو و شوره سر شود.

روغن بادام از ناراحتی‌های قلبی جلوگیری‌می‌کند


روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب تک‌غیراشباع است. این چربی‌ها قلب را تقویت‌کرده و از بیماری‌های قلبی‌عروقی جلوگیری‌می‌کنند. روغن بادام شیرین سرشار از اسیدفولیک، چربی‌های غیراشباع، پروتئین و پتاسیم است که ثابت‌شده همه این‌ها برای بیماری قلبی مفیدند.

روغن بادام فشارخون را تنظیم‌کرده و سطح کلسترول را نگه‌می‌دارد


روغن بادام به مهار دیابت نوع ۲ کمک‌می‌کند، سلامت کبد را برگردانده و قلب را سالم نگه‌می‌دارد. همچنین، این روغن، فشارخون را تنظیم‌کرده و سطح کلسترول را حفظ‌می‌کند. عالی است، نه؟
روغن بادام، پتاسیم بالا و سدیم پایینی دارد که همین ویژگی از مشکلات قلبی جلوگیری‌می‌کند.

روغن بادام سیستم ایمنی را تقویت‌کرده و به گوارش کمک‌می‌کند


مصرف منظم روغن بادام، بدن را قوی‌تر کرده و به آن در مبارزه با عفونت‌ها کمک‌می‌کند. همچنین این روغن، ثابت‌کرده که یک ملین موثر است و به گوارش کمک‌می‌کند.روغن بادام می‌تواند مدفوع را نیز نرم‌کرده و دستگاه گوارش را پاک‌کند. حالا دیگر می‌دانید چرا از روغن بادام به‌عنوان چاشنی سالاد استفاده‌می‌شود.

روغن بادام حافظه را تقویت‌کرده و سیستم عصبی را قوی‌می‌کند


می‌گویند اگر در روز پنج بادام بخورید، حافظه‌تان زیادمی‌شود. روغن بادام حتی از خود بادام هم بهتر است
روغن بادام سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و مقدار مناسبی پتاسیم دارد. همچنین این روغن به تغذیه‌ سیستم عصبی نیز معروف است.

روغن بادام درد و گرفتگی عضلات را تسکین‌می‌دهد
هر ماساژی خاصیت درمانی دارد و ماساژ با روغن بادام می‌تواند درد را تسکین‌دهد.
روغن بادام دارای خواص مسکن است که درد و فشار را در عضلات کشیده‌شده، کاهش‌می‌دهد. ماساژدادن ناحیه آسیب‌دیده با چند قاشق غذاخوری روغن بادام گرم، دردهای مفصل یا دردهای عضلانی را فورا تسکین‌می‌دهد.

روغن بادام منبعی سرشار از ویتامین‌ و مواد معدنی است


دراینجا دلیلی برای این مسئله داریم که چرا روغن بادام، قفسه‌های آشپزخانه‌ها را در دنیا به خود اختصاص‌داده است.
روغن بادام، طعمی قوی دارد و منبعی سرشار از ویتامین و مواد معدنی است. کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های E و D به‌میزان زیادی در روغن بادام شیرین یافت‌می‌شوند و این روغن را به ماده‌ای ضروری برای زندگی سالم، تبدیل‌می‌کنند.

روغن بادام خواص ضدالتهابی دارد


ما همیشه این تفکر نادرست را داریم که چربی‌ها مضرند. به‌هرحال، همه چربی‌ها بد نیستند. بعضی از چربی‌ها برای سلامتی ما ضروری هستند (البته فقط در مقدار درست- مقادیرخیلی زیاد باعث چاقی می‌شود). و چون بدن ما قادر به تولید این اسیدهای چرب نیست، ما اغلب به منابع بیرونی وابسته‌ایم. اینجاست که روغن بادام می‌تواند موثرباشد.
اسیدهای لینولیک و لینولنیک موجود دربادام می‌توانند به کاهش التهاب کمک‌کنند. همچنین سطح کلسترول LDL را در بدن ما کاهش‌می‌دهند.

روغن بادام باعث از بین بردن کرم‌ها می‌شود


تلخی شدید و طبیعت سمی روغن بادام تلخ در نابود کردن کرم‌های روده بسیار موثر است، ولی بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم، از این روغن باید با درجه‌ی قدرت بسیار پایین استفاده نمود.

روغن بادام تاثیر آرام‌بخشی دارد


ترکیب سمی گلیکوزید آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ روی اعصاب تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را نسبت به هر گونه حس، حتی درد، غیر حساس می‌کند. این خاصیت باعث ایجاد تاثیرات کرختی و بی حسی می‌شود. با وجود این، برای بی حسی‌های موضعی روغن بادام تلخ را باید به صورت خارجی استعمال نمود. هرگز نباید به جهت بیهوشی کلی، روغن بادام تلخ را به صورت خوراکی استفاده نمود، زیرا این کار می‌تواند مرگبار باشد.

روغن بادام منجر به افزایش میزان ادرار می‌شود


بدن از طریق ادرار، مدفوع، و تعریق به صورت طبیعی گرایش دارد مواد سمی موجود را از خود دفع کند. به همین دلیل نیز، وقتی روغن بادام‌تلخ را به میزان بسیار اندکی مصرف می‌کنیم، بدن سعی می‌کند از طریق افزایش میزان ادرار، آن را دفع نماید. این افزایش دفعات ادرار به کاهش وزن و آرامش بدن کمک می‌کند. وقتی این ویژگی با تاثیرات بی حسی و آرام‌بخشی این روغن ترکیب می‌شود، می‌تواند به خوبی فشار خون را نیز پایین نگه دارد.

مالیدن ترکیب روغن بادام تلخ با درجه‌ی غلظت بسیار پایین (خیلی ضعیف) با مقداری آب بر روی پوست و مو باعث خلاصی آن‌ها از شر عفونت‌های ناشی از میکروب‌ها، حشرات، و قارچ‌ها می‌شود. هم‌چنین، روغن بادام تلخ را پس از خارج کردن ترکیبات سمی از آن، به عنوان یک طعم‌دهنده‌ی خوراکی استفاده می‌کنند. از این نوع روغن بادام تلخ در شماری از صنایع دیگر نیز با هدف طعم‌دهندگی مصرف می‌کنند.

توصیه‌های ایمنی: هیدروژن سیانید، گلیکوزید آمیگدالین، و بنزآلدهید سموم مهلکی هستند. بنابراین، هنگام استعمال خارجی و داخلی روغن بادام تلخ باید نهایت دقت را در نظر بگیرید. یک اشتباه کوچک یا مصرف بیش از اندازه می‌تواند کشنده باشد. روغن بادام تلخ را هرگز نباید به نوزادان، کودکان، افراد سالمند، و افراد مبتلا به بیماری‌های سخت تجویز کنید.
advertising