خواص و مضرات گیاه پنیرک

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/03/28
خواص و مضرات گیاه پنیرکپنیرک گیاه بومی اروپای غربی، آسیا، آمریکای شمالی است. پنیرک معمول نام گیاه شناسی اش مالوا سیلوستریس است. گل پنیرک بنفش است و رگ های تیره و بوی مطبوعی دارد. متعلق به خانواده پنیرک گونوس است و ممکن است به بلندی 120 سانت هم برسد. پنیرک یک گیاه پرخاصیت است که مردم از گل و برگ آن برای تهیه دارو استفاده می کنند.
اجزای اصلی پنیرک، ویتامین C، تانن ها، مخاط، آنتوسیانین گلیکوزید مالوین و فلاونوئیدها هستند.برای اهداف دارویی رایج پنیرک، از پنیرک ارمنی و پنیرک مارش (مارشملو) استفاده میشود.
ساقه مارشملو می تواند تا ارتفاع تقریبی 100 تا 150 سانتی متر رشد کند. این گیاه عمدتاً از ماه دی تا شهریور شکوفه می دهد و گل های آن صورتی کمرنگ هستند و 2 تا 3 سانتی متر قطرشان است. خواص پنیرک در دو بخش فواید و خواص درمانی برگ و گل گیاه پنیرک مورد نظر است.

خواص پنیرک در طب سنتی


از نظر طب سنتی گیاه پنیرک را معتدل می‌دانند، اخلاط غلیظ را رقیق و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می‌کند. ساییدگی برگ آن برای شکستگی اعضاء مفید است، ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب گزیدگی مفید است، دم کردهٔ ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌سازد.

از دیگر خواص پنیرک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دمل و کورک


برگ و ریشه پنیرک اگر به شکل ضماد درآید و روی دمل یا کورک قرار گیرد باعث می‌شود تا بسیار سریع سر باز کنند.

تسکین درد


در هندوستان از گیاه پنیرک به عنوان داروی لعابدار نرم‌کننده و خنک‌کننده استفاده می‌شود، ۳۰۰ گرم برگ خشک پنیرک را در یک لیتر آب می‌جوشانند و به عنوان مسکن می‌خورند.تسکین درد
یکی از رایج‌ترین کاربرد‌های گیاه پنیرک برای کاهش درد به‌خصوص در درمان‌های موضعی است. اگر زخم یا جراحتی در پوست خود دارید می‌توانید برگ پنیرک را به‌صورت ضماد روی محل موردنظر قرار دهید.
مواد شیمیایی موجود در برگ گیاه پنیرک، ‌که دارای ویتامین‌های بسیار زیادی است، نه‌تنها سبب بهبودی سریع‌تر می‌شود، بلکه مواد ضددرد خاصی را ترشح می‌کند که به کاهش درد و ناراحتی کمک خواهد کرد.

نرمی پوست و مراقبت پوست


از جوشاندن گل و برگ آن در نیم لیتر آب، محلولی به دست می‌آید که اثر نرم‌کننده در پوست بدن دارد و به صورت لوسیون مالیدن بر روی پوست، آرامش و نرمی خاصی به افرادی که دارای پوست حساس و لطیف هستند می‌بخشد.
برای رفع جوش‌های صورت نیز می‌توان از پنیرک استفاده کرد ضمن این که درد و ناراحتی‌های محل جوش را تسکین می‌دهد.

درمان آفتاب سوختگی


برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از تابش گرمای خورشید و آفتاب زدگی، جوشانده ۵۰۰ گرم گل یا ریشه گیاه را در یک لیتر آب تهیه کرده و پس از صاف کردن به ملایمت در محل سوختگی می‌مالند.
- کمک به گردش خون مویرگی در سلول‌های پوستی
بخشی از مشکل‌های پوستی و حتی ریزش موی سر به دلیل گردش خون ضعیف مویرگی در زیر لایه‌های سطحی پوست روی می‌دهد که مصرف گیاه پنیرک می‌تواند این گردش خون را افزایش دهد و به این ترتیب به حفظ جوانی وشادابی پوست و نیز جلوگیری از ریزش مو‌های سرکمک کند.

مو‌هایی نرم، قوی و بدون موخوره


ویتامین‌های A و E موجود درگل گیاه پنیرک سبب تغذیه فولیکول‌های مو و ساقه‌ها و درنتیجه جلوگیری از شکنندگی ساقه موها، ریزش و بروز موخوره می‌شود.

درمان عفونت در زنان


عفونت دستگاه تناسلی زنان، بیماری است که اکثر زنان در طول زندگی خود دست کم چند بار آن را تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در سنین باروری یعنی از سن بلوغ تا یائسگی شایع‌تر است؛ از علائم ابتلا به عفونت افزایش ترشحات واژن و تغییر رنگ و بوی این ترشحات است، همچنین، التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش نیز از مهمترین علائم عفونت در زنان می‌باشد. مهمترین اثرات گزارش شده گیاه پنیرک در طب سنتی به ویژه گل آن، درمان ناراحتی‌های رحم و رفع عفونت دستگاه تناسلی است، استفاده از پنیرک برای زنان مقوی رحم می‌باشد، همچنین گیاه پنیرک برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نیز بسیار موثر است. دمنوش گل پنیرک ادرار آور بوده، برای رفع عفونت و سوزش ادرار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی


سیستم ایمنی ما را از بسیاری از بیماری ها نجات می دهد و در واقع سلامتی مان فقط به سیستم ایمنی بستگی دارد. اگر ضعیف باشد، تحت تاثیر بیماری هایی قرار خواهیم گرفت.سیستم ایمنی مسئول کشتن باکتری ها و ذرات خارجی است.طبق مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده از محصولات طبیعی می تواند مفید باشد و ایمنی ما را قوی تر کند. محصولات طبیعی عاری از تاثیرات زیان آور هستند.
روغن پنیرک برای سیستم ایمنی فوق العاده است، زیرا کاملاً بی خطر است. وقتی عفونت های باکتریایی سیستم ایمنی ما را ضعیف می کنند، روغن پنیرک می تواند آن را تقویت کند. با این حال، نمی توانید به طور مستقیم مصرف کنید.روغن با چندین تدارکات دارویی مخلوط و سپس مصرف کنید ؛ این روغن خیلی قوی است که نمی توانیم آن را به طور مستقیم مصرف کنیم.

درمان بیماری های تنفسی


پنیرک معمول یک گیاه محبوب برای درمان بیماری های تنفسی است و به آن کمک می کند، چون خواص درمانی دارد که می تواند به مشکلات مخاط دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مخاطی است که بافت ملتهب را با یک لایه محافظ پوشش می دهد.

درمان سرفه


چای تهیه شده از برگ ها یا گل های این گیاه می تواند برای درمان سرفه، زکام و خشن شدن صدا به کار رود. گل ها و برگ ها باید قبل از استفاده، به مدت چند ساعت در آب ولرم خیس بخورند.
برای حفظ خواص پزشکی این گیاه، نباید جوشانده شوند. امروزه، گل ها و عصاره خشک شده در بسیاری از مخلوط های چای تجاری و داروهای ضد درمانی مورد استفاده قرار می گیرند که برای تسکین سرفه در نظر گرفته شده است.

روغن پنیرک برای درمان سنگ کلیه


طبق مطالعات اخیر، مشخص شده است که روغن پنیرک یک درمان بزرگ برای سنگ کلیه است.می توانید آن را به چندین داروی گیاهی اضافه کنید و برای درمان سنگ کلیه استفاده کنید که می تواند باعث تسکین درد و ناراحتی آن شود.

تیز بینی و تقویت بینایی با پنیرک


یکی دیگر از خاصیت‌های این گیاه درمانی معجزه آسا، وجود ویتامین A در آن است که سبب افزایش قدرت بینایی چشم‌ها و جلوگیری از افت بینایی می‌شود.

سلامتی روان


اگر شما عصبی یا استرسی هستید، می توانید بوی روغن پنیرک را تنفس کنید تا اعصابتان را آرام کند.این کار اعصاب و استرس شما را آرام خواهد کرد و هم چنین سطح استرس و افسردگی را کاهش می دهد اما شما باید این کار را با میانه روی انجام دهید.
advertising