خواص بهار نارنج را بدانیم

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/10/14
خواص بهار نارنج را بدانیمبهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تاثیری آرام بخش می گذارد و به همین دلیل درمانی فوق العاده برای بی خوابی و اضطراب و تسکین اعصاب است.
بهار نارنج آرامش بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است.
سردرد های عصبی و همچنین میگرنی را کاهش می دهد.
برای رفع ضعف اعصاب مفید و نشاط آور است.
افرادی که مشکل اختلال خواب دارند، می توانند پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج با چای مصرف کنند. اگر از این محلول 2ساعت قبل از خواب استفاده کنند، خواب بسیار آرامی خواهند داشت.
عرق بهار نارنج برای رفع غم و افسردگی مفید است.
دم کرده گل درخت بهار نارنج برای بر طرف کردن قولنج های عصبی مفید است.
فواید بهار نارنج برای سلامت جسم
بهار نارنج تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می برد.
مربای بهار نارنج مقوی و ضد تشنج است.
عرق بهار نارنج اشتها آوری قوی است.
در تسکین ناراحتی های سینه مؤثر است.
برای کنترل تشنج ها و حمله قلبی هم مصرف شربت بهار نارنج را توصیه می کنند.
مداومت در مصرف بهار نارنج برای رفع بزرگی طحال مفید است و چنانچه به همراه آب کرفس مصرف شود، جهت استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار موثر است.
مصرف عرق بهارنارنج هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش توصیه می شود. لذا وجود یک شیشه از آن در منزل لازم است.
نوشیدن عرق بهارنارنج می تواند به تسکین و دردهای ناشی از نفخ معده کمک کند.
بهار نارنج نه تنها در تقویت معده و رفع تب بسیار موثر است و تپش نامنظم قلب، تشویش و اضطراب را از بین می برد، بلکه بسیاری از دست اندرکاران طب سنتی آن را برای کنترل تشنج ها و حمله قلبی هم توصیه می کنند.
بهار نارنج ، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و ... کاربرد بسیار دارد.
اگر مشکل کم خوابی یا بی خوابی دارید، پیش از خواب، مقداری عرق بهارنارنج یا چای آن را بنوشید.

فواید درمانی بهار نارنج


برای درست کردن چای بهار نارنج، کافی است 10 گرم از گل بهارنارنج را در دو لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده، همراه یک قاشق سوپ خوری عسل میل کنید. با خوردن این چای، خواب خوش و آرامی خواهید داشت.
با توجه به نتایج به دست آمده از یک مطالعه، از بهار نارنج می توان به عنوان یک پیش داروی موثر جهت کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی استفاده کرد. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر عرق بهار نارنج و دیازپام بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی انجام شد.
میزان اضطراب موقعیتی، پس از مصرف دارو در هر دو گروه مصرف کننده بهار نارنج و دیازپام کاهش یافت.

اثرات درمانی بهار نارنج بر سلامت بدن


مهم ترین خاصیت دارویی بهار نارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهار نارنج آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و می گرنی را کاهش می دهد.
بهارنارنج اشتهاآور و ضد سرفه است. برای نرم کردن پوست های خشک و جلوگیری از شکنندگی مویرگ ها استفاده می شود. درمان دردهای متوا تر شکمی، نفخ، اسپاسم، سوء هاضمه، فشارهای عصبی و ناراحتی های مربوط به هیجان و عاطفه نیز از موارد مصرف اسانس بهار نارنج هستند.
دم کرده گل بهارنارنج برای برطرف کردن قولنج های عصبی مفید است. از مخلوط آب کرفس و عرق بهار نارنج برای دفع سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آن ها نیز استفاده می شود.

عوارض بهار نارنج:


استفاده زیاد از عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.
بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط مصرف شود.
زیاده روی در خوردن عرق بهار نارنج بی خوابی ایجاد می کند.
زیاد بوئیدن بهار نارنج سبب بی خوابی می شود، از این خاصیت می توان در مواقع نیاز به نخوابیدن استفاده کرد.
advertising