مکمل های غذایی مفید برای پوست

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/09/26
مکمل های غذایی مفید برای پوستبرای مراقبت از پوست به طور طبیعی و عادی، اکثر ما بر روی استفاده از مرطوب کننده ها، کرم ها، سرم ها و تونرها تمرکز می کنیم. این ها اگر چه مهم هستند، ولی راز واقعی سلامت پوست، فراتر از نمای بیرونی آن می باشد. در واقع، رساندن ویتامین پوست به بدن، چه از طریق رژیم غذایی و چه از طریق مکمل، مانند چیزهایی که در کمد لوازم آرایشی خود قرار داده اید بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که بهترین ویتامین و مکمل پوست چیست و چه ویتامین هایی برای پوست خشک یا سایر پوست های خاص مانند پوست هایی که دارای آکنه هستند، یا پیر شده اند، مفید می باشد؟

تاریخچه و حقایقی درباره مکمل ها و ویتامین های پوستی


باور کنید یا نه، دانشمندان اخیرا به نقش مهم ویتامین ها بر سلامتی کلی، دست یافته اند و شناخت تاثیر قوی آنها بر سلامت پوست، در حدود یک قرن گذشته آغاز شده است.کشف ویتامین ها را می توان به” کاسیمیر فانک”، زیست شناس لهستانی، نسبت داد که ترکیبی خاص، که بعدا به عنوان نیاسین شناخته شد، را از برنج قهوه ای، جدا کرد که قادر به پیشگیری از علائم کمبود ویتامین B بود. با کشف کلمه «ویتامین ها»، فانک این موضوع را مطرح کرد که ممکن است ویتامین های دیگری نیز وجود داشته باشند که از امراضی مانند نرمی استخوان، اسکوربوس و پلاگرها پیشگیری کند. به همین دلیل، طولی نکشید که سایر ویتامین های ضروری برای سلامت پوست، از جمله ویتامین E در سال 1922 و ویتامین A و C در سال 1912، کشف شدند.

محققان، آزمایشاتی را مبنی بر اینکه چه ویتامین هایی برای پوست مفید هستند، شروع کردند و همچنین برای فهمیدن نقش پیچیده ای که بین تغذیه و سلامت پوست وجود دارد، نیز آزمایشاتی انجام دادند. در سال 1943، اولین مطالعه منتشر شده، درباره استفاده از اسید رتینوئیک بود، که از ویتامین A مشتق می شود و برای درمان آکنه مفید است و یک دهه بعد، اسید رتینوئیک در درمان ترک خوردگی های پوست مورد استفاده قرار گرفت.در سال های اخیر نیز مطالعاتی مبنی بر تاثیر برخی از ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها بر سلامت پوست، از جمله هیدراتاسیون، پیری، آکنه و درمان بیماری های خاص پوست، انجام گرفته است.

مکمل ها پوستی و مقدار دوز مصرفی آنها


متاسفانه، تمام مکمل ها یکسان نیستند و بسیاری از آنها حاوی مواد افزودنی و مواد نگهدارنده هستند که توسط کارخانجات صنعتی، به منظور سود بیشتر و نه برای سلامتی، تولید می شوند.بهترین برندهای ویتامین باید فاقد هر گونه مواد افزودنی باشند و بر اساس سن و جنسیت، نیاز های شما را تامین کنند، زیرا نیاز به ویتامین ها، برای مردان و زنان، متفاوت می باشد. مکمل های دیگر نیز باید از یک مرکز عمده و معتبر خریداری شوند و باید حاوی ترکیبات اضافی کمتری باشد و کیفیت خوبی نیز داشته باشند.

مهم است که به مقدار دوز مصرفی که در دستورالعمل این گونه مکمل ها قید شده است، توجه کنید. بعضی از مکمل هایی که برای پوست استفاده می شوند، عوارض جانبی منفی به همراه دارند، بنابراین در استفاده از آنها دقت داشته باشید و اگر سوال یا نگرانی در مورد آنها دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل پوستی کلاژن


کلاژن نوعی پروتئین است که به مقدار زیادی در بدن وجود دارد و نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند. اما با افزایش سن، ذخیره کلاژن کاهش می یابد، که باعث بروز چین و چروک و شل شدن پوست می شود.

کلاژن یکی از بهترین مکمل های ضد پیری برای پوست است و لطافت و نرمی پوست را حفظ می کند. در حقیقت، مطالعه ای که در خارج از آلمان انجام گرفت، نشان داد که مکمل هایی با پپتیدهای کلاژن، باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شود و پوست را به مدت هشت هفته، هیدراته نگه می دارد. مطالعات دیگری که در مجله تغذیه و نوشیدنی های پزشکی منتشر شد، گزارشی داد مبنی بر اینکه کلاژن قادر به کاهش عمق چین و چروک صورت زنان، بعد از یائسگی می شود.

فواید روغن ماهی برای پوست


روغن ماهی یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 است که نوعی چربی سالم برای قلب محسوب می شود زیرا خواص ضد التهابی قوی دارد. روغن ماهی یکی از بهترین مکمل ها برای درخشندگی پوست به شمار می رود زیرا اسید چرب امگا 3 می تواند باعث تسکین التهاب شده و از پوست در برابر آسیب ها محافظت می کند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده توسط بخش علوم امراض پوستی در دانشگاه منچستر، اسیدهای چرب امگا 3، از پوست در برابر آسیب های ماورای بنفش محافظت کرده و به داشتن پوستی سالم کمک می کند، همچنین از سرطان پوست نیز پیشگیری می کند. مطالعه دیگری در کالیفرنیا نشان داد که مصرف روغن ماهی با التهاب پوست ناشی از آکنه، ارتباط دارد و این نشان می دهد که روغن ماهی یک مکمل مفید برای جلوگیری از آکنه و ترک خوردن پوست می باشد.

کورکومین مفید برای پوست


کورکومین یک رنگدانه قوی شیمیایی و گیاهی است که توسط گیاهان خاصی از جمله زردچوبه تولید می شود. کورکومین موجود در زردچوبه، رنگ زردی دارد و تمام خواص زردچوبه را نیز می تواند ارائه دهد.

مدارک خوبی در رابطه با اثرات درمانی کورکومین، برای داشتن پوستی سالم، وجود دارد. علاوه بر تسکین التهاب، مطالعات انسانی و مدل های حیوانی نیز نشان می دهند که کورکومین می تواند باعث تسریع بهبود زخم ها شده و علائم پسوریازیس را کاهش دهد. همچنین در درمان سایر بیماری های پوستی مانند خارش و درماتیت ناشی از تابش، نیز مفید می باشد.

آب قلم بهترین مکمل دارای ویتامین پوست


بدون شک، آب قلم یکی از بهترین مکمل ها برای حالت ارتجاعی پوست است. آب قلم با جوشاندن استخوان ها، مغز استخوان، تاندون ها و رباط ها در طول چند روز، تولید می شود و غنی از مواد معدنی مانند پرولین، گلیسین و گلوتامین است.

علاوه بر این، کلاژن بالایی دارد که یکی از مهمترین پروتئین ها برای بهبود حالت ارتجاعی و هیدراته نگه داشتن پوست می باشد، همچنین با چین و چروک پوست نیز مقابله می کند. نه تنها این مورد، بلکه باعث افزایش ایمنی نیز می شود، همچنین باعث کاهش التهابات مربوط به شرایط پوستی مانند آکنه، رزاشیا، درماتیت یا پسوریازیس می شود.
advertising