علائم بیماری کورک چیست و روش های درمان خانگی آن چگونه است

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 98/10/17
علائم بیماری کورک چیست و روش های درمان خانگی آن چگونه استدر بیماری کورک با گذشت زمان، آن قسمت پوست، سفت و سخت می‌شود. در نهایت، آبسه نرم به همراه مقدار زیادی گلبول‌های سفید بوجود می‌آید. این گلبول‌ها از طریق جریان خون برای مبارزه با عفونت فرستاده می‌شوند. بررسی و معرفی بیماری کورک که در کودکان بیشتر شایع است که در ادامه به علائم و نشان‌های این بیماری اشاره می‌کنیم.

کورک یک عفونت پوستی است که از فولیکول مو و یا غده چربی شروع می‌شود.همچنین به عنوان یک آبسه پوست نیز خوانده می‌شود. کورک و یا جوش ابتدا قرمز رنگ و حساس به لمس روی پوست ظاهر می‌شود. مجموعه گلبول‌های سفید، باکتری و پروتئین‌ها به نام چرک خوانده می‌شوند. در آخر چرک‌ها در سر قرار می‌گیرند و می‌توان با جراحی باز و یا خود به خود آن‌ها را از کورک خارج کرد.

کورک ها در چه مناطقی از بدن ظاهر می شود؟


بیشترین مناطق درگیر عبارتند از: گردن، زیر بغل، شانه، باسن، ران. هنگامی که کورک بر روی پلک چشم بزند، گل مژه خوانده می‌شود.
کورک یک عفونت پوستی است که از فولیکول مو و یا غده چربی شروع می شود.

علل بیماری کورک


کورک به دلیل عفونتی که از پیاز مو آغاز شده و در لایه‌های عمقی‌تر پوست گسترش مییابد و ایجاد می‌شود. این عفونت معمولا ناشی از باکتری استافیلوکوک است.

عوامل تشدید کننده بیماری کورک


- تغذیه نامناسب
- وجود یک بیماری که مقاومت بدن را کاهش داده باشد.
- دیابت شیرین (بیماری قند)
- مصرف دارو‌های سرکوبگر ایمنی
- کورک های بزرگ باید توسط پزشک، تخلیه شوند

علائم بیماری کورک


- جوش هایی به صورت برآمدگی‌های سفت، قرمز رنگ و دردناک که کمتر از دو و نیم سانتی متر است، روی پوست دیده می‌شود.
- بعد از چند روز، برآمدگی‌ها نرم تر، بزرگ‌تر و دردناک‌تر می‌شوند. به زودی، چرک در سر جوش ظاهر می‌شود.

علائم عفونت شدید کورک


پوست اطراف جوش، قرمزرنگ، دردناک و متورم می‌شود. بیشتر جوش ها در یک ناحیه ظاهر می‌شوند. تب رخ می‌دهد. گره‌های لنفاوی متورم می‌شوند.

عواقب بیماری کورک


بدون هیچ اقدام درمانی، کورک در عرض ۱۰ تا ۲۰ روز بهبود می‌یابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بین می‌رود، شدت علائم کمتر است و احتمال بروز کورک‌های جدیدتر نیز کمتر می‌شود. توجه داشته باشید چرکی که به هنگام باز شدن بیرون می‌آید، امکان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ایجاد کورک های جدید شود.

عوارض احتمالی بیماری کورک


- وارد شدن عفونت به خون و گسترش آن به سایر نقاط بدن
- ایجاد جوشگاه در ناحیه

تشخیص بیماری کورک


کورک معمولا به دلیل تورم و التهاب، آشکار است. البته امکان دارد از مواد موجود در کورک نمونه گرفته و در آزمایشگاه بررسی شود.بدون هیچ اقدام درمانی، کورک در عرض ۱۰ تا ۲۰ روز بهبود می‌یابد.

آیا کورک با آنتی بیوتیک درمان می شود؟


آنتی بیوتیک ها غالبا برای کاهش عفونت های باکتریایی استفاده می شود. اگر عفونتی در اطراف پوست باشد، پزشک آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند.آنتی بیوتیک‌ها غالبا درمان کننده خوبی برای آبسه نمی‌باشند و نیاز به تخلیه جوش از طریق جراحی می‌باشد.آنتی بیوتیک‌ها غالبا برای کاهش عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود.

آیا باید تخلیه شود؟
تا زمانی که کورک کوچک، سفت و دردناک است، باز کردن آن و تخلیه محتویات آن مفید نیست. به هر حال، پس از آن که کورک نرم شد و سر آن چرک جمع گردید، می‌توان کورک را تخلیه کرد. پس از تخلیه، درد کم می‌شود. برخی از انواع جوش‌های کوچک مانند: جوش‌هایی که اطراف مو‌ها می‌باشند، با خیس کردن و خشک کردن، تخلیه می‌شوند.

کورک‌های بزرگ باید توسط پزشک، تخلیه شوند. غالبا این کورک‌های بزرگ دارای چرک زیادی هستند و باید باز شده و تخلیه شوند.تا زمانی که کورک کوچک، سفت و دردناک است باز کردن آن و تخلیه محتویات آن مفید نیست

پیشگیری از بیماری کورک


پوست خود را تمیز نگاه دارید. اگر فردی در خانواده تان کورک دارد، به هیچ عنوان از حوله یا لباس مشترک استفاده نکنید.اگر دچار یک بیماری مزمن (مثل دیابت) هستید، دستورات درمانی مربوطه را دقیقا رعایت نمایید.

پیامدهای کورک


کورک‌ها به‌ویژه هنگامی که عودکننده هستند، می‌توانند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشند. پیامد اصلی کورک اِسکار یا زخم است. اسکارها تا مدت‌ها روی پوست باقی می‌مانند و برخی از آنها تا پایان عمر از بین نمی‌روند. از دیگر پیامدهای کورک می‌توان به بیماری فرونکلوزیس عودکننده و هیدرآدنیت چرکی (سوپوراتیو) اشاره کرد. هیدرآدنیت چرکی ممکن است به کورک عودکننده شباهت داشته باشد، اما حالت مزمن دارد و جدی‌تر است. این بیماری در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است به اِسکار شدید و بدتر شدن کورک‌ها بینجامد.

عفونت ثانویه نیز یکی از پیامدهای نه‌چندان شایع کورک است. این نوع عفونت که پس از بهبود کورک مجددا رخ می‌دهد، در موارد نادر ممکن است به سپسیس (عفونت خون) منجر شود. این عارضه بسیار نادر است و به‌راحتی از طریق روش درمانی مناسب قابل پیشگیری است.

روش درمان خانگی کورک و جوش های کوچک



1. پوشاندن کورک با کمپرس گرم


یکی از بهترین درمان‌هایی که می‌توانید در منزل برای درمان کورک انجام بدهید، گرما دادن به آن است. گرما سبب می‌شود در ناحیه‌ی کورک‌دار خون بیشتری جریان یابد و درنتیجه تعداد گلبول‌های سفید و پادتن‌ها در محل کورک برای مبارزه با عفونت افزایش می‌یابد. یک کمپرس گرم را به‌مدت ۲۰ دقیقه روی پوست قرار بدهید. این کار را ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کنید تا زمانی‌که کورک کاملا از بین برود.

2. روغن درخت چای برای درمان کورک


روغن اسانسی درخت چای دارای خواص ضدباکتریایی و ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است که می‌تواند به درمان عفونت باکتریایی ایجادکننده‌ی کورک کمک کند. روغن درخت چای نباید مستقیما روی پوست قرار داده شود زیرا ممکن است اثر سوختگی روی آن بگذارد.
۵ قطره از این روغن را با یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید و با سواپ پنبه روی موضع قرار بدهید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام بدهید و هر روز تکرار کنید تا کورک کاملا از بین برود.

3. زردچوبه برای درمان کورک


زردچوبه خواص ضدباکتری و ضدالتهابی دارد و می‌تواند به درمان کورک و خلاص شدن از آن کمک کند. هزاران سال است که در طب شرقی از زردچوبه به‌عنوان یک تصفیه‌کننده‌ی طبیعی خون استفاده می‌کنند. زردچوبه هم به‌صورت خوراکی (چای زردچوبه) و هم به‌صورت موضعی (ماسک زردچوبه) برای درمان کورک مفید است. یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در آب یا شیر بجوشانید و محلول به‌دست آمده را پس از سرد شدن بنوشید.
می‌توانید سه بار در روز آن را مصرف کنید. اگر می‌خواهید از آن به‌صورت موضعی استفاده کنید، پودر زردچوبه را با آب و یا زنجبیل مخلوط کنید و خمیر به‌دست آمده را حداقل دوبار در روز روی کورک قرار بدهید تا درمان شود.

4. نمک اپسوم برای درمان کورک


نمک اِپسوم یا منیزیم‌سولفات هم آرامش‌بخش است و هم مزایای زیادی نیز برای سلامتی از جمله درمان کورک دارد. نمک اپسوم می‌تواند به خشک‌شدن چرک‌ها کمک کند و به‌راحتی کورک را تخلیه می‌کند. نمک اپسوم را در آب گرم حل کنید و یک کمپرس را در آن خیس کنید. حداقل سه‌بار در روز این کمپرس را روی موضع بگذارید تا کورک از بین برود.

5. پمادهای آنتی بیوتیک برای درمان کورک


برخی از پمادهای آنتی بیوتیک که بدون نسخه به فروش می‌رسند و عوارض خطرناکی ندارند، می‌توانند به‌سرعت کورک را درمان کنند و آن را تسکین بدهند. پماد نئوسپورین یکی از گزینه‌هایی است که معمولا در منزل یافت می‌شود. این پماد بسیار خوب عمل می‌کند و مانع از انتشار عفونت می‌شود. از این پماد (یا پمادهای مشابه دیگر) حداقل دو‌بار در روز روی کورک استفاده کنید.

6. روغن کرچک برای درمان کورک


روغن کرچک خواص ضدباکتری دارد و حاوی ریسینولئیک‌اسید است که یک ضدالتهاب قوی طبیعی است. بنابراین یک درمان طبیعی کورک به‌شمار می‌رود. مقدار کمی از روغن کرچک را مستقیما روی کورک قرار بدهید. این کار را سه‌بار در روز تکرار کنید تا کورک کاملا بهبود یابد.

7. روغن گیاه نیم (Neem) برای درمان کورک


روغن گیاه نیم که به یاس هندی نیز معروف است، دارای خواص ضدعفونی‌کننده، ضدباکتری و ضدمیکروبی است که برای درمان کورک و عفونت‌های پوستی بسیار مفید و سریع‌الاثر است.
برای درمان کورک با روغن گیاه نیم، آن را مستقیم روی موضع قرار بدهید. می‌توانید سه یا چهار بار در روز این کار را تکرار کنید. حتما قبل و بعد از استفاده از این روغن دست‌هایتان را بشویید.
advertising