علت خشکی پوست صورت و راه های درمان آن

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 98/03/20
علت خشکی پوست صورت و راه های درمان آنخشکی پوست یکی از مشکلات رایج ایجاد شده در فصل های سرد سال است که می توان با تغییرات برنامه غذایی و استفاده از چند ماسک طبیعی آن را برطرف کرد. همانطور که می دانید در فصول سرد به دلیل تغییرات در برنامه ی غذایی پوست به نوعی دچار کم آبی می شود که با رعایت نکاتی همچون مصرف به اندازه آب و شستشوی مرتب صورت تا حدی می توان از این مشکل جلوگیری کرد. پوست‌های خشک بسیار نازک و حساس هستند. اگرچه چنین پوست‌هایی کمتر جوش می‌زنند اما پوسته پوسته شده و در نهایت به سرعت پیر می‌‌شوند. از طرفی با بالا رفتن سن، زمانی که فعالیت غده‌های چربی کم می‌‌شود،وضعیت پوست خشک به مراتب بدتر می‌‌شود. اما اگر به پوست‌تان توجه کنید، می‌‌توانید تا حد زیادی جلوی عوارض خشکی پوست را بگیرید.

علت های اصلی خشکی پوست


تغیرات آب و هوا به خصوص در فصول پاییز و زمستان / گرفتن حمام داغ / قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب / اختلالات تیروئید / کمبود آب بدن/ کمبود پروتئین ها ، ویتامین c، کمبود روی، ویتامین A، و کمبود ویتامین B6 ، E ، B1 موجب ایجاد خشکی پوست می شود.
علت خشکی پوست صورت و راه های درمان آن

درمان خشکی پوست


- درمان خشکی پوست با مراقبت روزانه از پوست البته به صورت صحیح و کامل شروع می شود. روزانه 2 مرتبه صبح و عصر پوست خود را تمییز و مرطوب کنید .
- رطوبت پوست خود را با استفاده از مرطوب کننده های طبیعی و گیاهی افزایش دهید مثل روغنهای بدون رنگ ماهی یا کوسه و هم چنین گلیسیرین .
-از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب کننده استفاده کنید بخصوص موقع بیرون رفتن از خانه .
-هر روز کپسول یا مایع روغن ماهی که شامل اسیدهای چرب ضروری و یا روغن دانه کتان هستند استعمال کنید. زیرا روغن ماهی پوست را نرم و انعطاف پذیر می کند . میزان استفاده از آن در هر روز 2 قاشق سوپخوری می باشد.
- در وسط روز 5 تا 10 بار و یا حداقل با هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه استفاده کنید. استفاده از میوه هایی مثل موز و پرتقال برای درمان خشکی پوست بسیار مناسب است

اگر پوست صورتان خشک است می توانید با ماسک زیر آن را درمان کنید.ماسک‌های خانگی برای درمان پوست‌های خشک بسیار خوب هستند. با درست کردن ماسک‌های مناسب می‌توانید با هزینه‌ای نه چندان زیاد از پوستتان مراقبت کنید. در اینجا چند ماسک آموزش داده شده است

-ماسک اسفناج برای پوست های خشک


چند برگ از اسفناج را در یک ظرف شیر بخیسانید و به مدت 5 دقیقه با شعله ملایم حرارت دهید. له شده اسفناج ها را به روی پوست بمالید و پوستی کاملا لطیف داشته باشید.

- ماسک سیب زمینی برای پوست های خشک


برای تهیه این ماسک کافی است سیب زمینی آب پز شده را با مقداری شیر مخلوط کرده و به حالت خمیری شکل درآورید و به روی پوست بمالید. بعد از 20 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید.
ماسک موز، عسل و جودوسر برای پوست خشک
نصف یک موز / یک دوم فنجان جودوسر / یک قاشق غذاخوری عسل و آب.تمام مواد فوق را با هم ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه بر روی پوست بگذارید. سپس با آب ولرم بشویید.

-ماسک انگور برای پوست های خشک


انگور میوه‌ای بی‌نظیر برای مرطوب نگهداشتن پوست خشک‌تان است.
انگور را له کرده و به مدت 20 دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. سپس آن را با آب بشویید و مرطوب کننده بزنید.

-ماسک نارگیل برای پوست های خشک


2قاشق غذاخوری روغن نارگیل ویرجین / حدود 3 سانتی متر موز رسیده و له شده / 3قطره روغن صمغ کندر
تمام مواد را با هم ترکیب کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست قرار دهید. سپس صورت تان را بشویید و مرطوب کننده بزنید.موز آنتی اکسیدان خوبی برای پوست است و صمغ کندر هم احیاء سلولی انجام می‌‌دهد.روغن نارگیل مرطوب کننده‌ای قوی و بسیار عالی برای پوست خشک است.

-ماسک کره برای پوست های خشک


1قاشق غذاخوری کره نرم / یک قاشق چایخوری عسل خام تصفیه نشده / یک چهارم قاشق چایخوری آب لیمو
تمام مواد را در ظرفی ریخته و مخلوط کنید و یک لایه نازک از آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه به روی پوست بمالید و سپس با آب گرم بشویید.کره برای ماسک صورت کمی عجیب می‌‌آید اما اگر آن را با عسل و یک ماده مرطوب کننده دیگر مخلوط کنید می‌‌توانید پوست خشک تان را بهبود بخشید.

-ماسک ماست و ویتامین E برای پوست های خشک


2قاشق غذاخوری ماست پرچرب و بدون طعم دهنده2 / قاشق غذاخوری جوی دوسر پخته شده / یک عدد محتویات خالی شده کپسول ویتامین2/ E قاشق غذاخوری عسل.
تمام مواد فوق را با هم ترکیب کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه به روی پوست‌تان بگذارید. سپس صورت‌تان را شسته و کرم مرطوب کننده بزنید.

چند ماده غذایی مفید برای درمان خشکی پوست صورت


- روغن زیتون از آن دسته از روغن هایی است که استفاده از آن مانع خروج رطوبت از سطح پوست شده از پیشرفت خشکی پوست جلوگیری می کند.
- همچنین مصرف جوانه گندم و سبوس برنج و نخود فرنگی نیز موجب تامین ویتامین B1 برای نرمی پوست فوق العاده است.
پوست‌های خشک بسیار نازک و حساس هستند. اگرچه چنین پوست‌هایی کمتر جوش می‌زنند اما پوسته پوسته شده و در نهایت به سرعت پیر می‌‌شوند. از طرفی با بالا رفتن سن، زمانی که فعالیت غده‌های چربی کم می‌‌شود،وضعیت پوست خشک به مراتب بدتر می‌‌شود. اما اگر به پوست‌تان توجه کنید، می‌‌توانید تا حد زیادی جلوی عوارض خشکی پوست را بگیرید.
advertising