روش های مراقبت از پوست در مردان

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/10/25
روش های مراقبت از پوست در مردانپوست مردان به‌دلیل تولید کلاژن بیشتر ضخیم‌ تر از پوست خانم‌هاست و به همین دلیل علائم پیری روی پوست مردان دیرتر از خانم‌ها خودش را نشان می دهد. اما اگر مردان نسبت به مراقبت از پوست بی توجه باشند، با توجه به این که بیشتر از خانم ها در محیط بیرون از خانه هستند و پوست آن ها در معرض آسیب‌هایی مانند آلودگی هوا، نور آفتاب و تعریق، مدام رطوبت طبیعی خود را از دست می دهد و با بروز خشکی و تولید چربی بیشتر موجب ظاهر شدن آثار افزایش سن روی پوست صورت می‌شود.

پوست یکی از فاکتورهای اصلی زیبایی و جذابیت چهره هر فرد به حساب می‌آید و گاهی در موفقیت شغلی و زندگی هر شخص تاثیر گذار خواهد بود پس نمی‌شود برای مراقبت از آن کاری نکرد. ممکن است مردان مراقبت از پوست را امری زنانه بدانند وتوجهی به مراقبت از پوست خود نداشته باشند، ولی باید این موضوع را در نظر داشت که با وجود این که مردها پوستی مقاوم تر از زنان دارند، باز هم ممکن است با بیماری های پوستی چون سرطان پوست یا پیری زود رس مواجه شوند. به همین دلیل مراقبت از پوست برای مردان هم اهمیت دارد. در این جا توضیح می دهیم که چگونه پوست را بدون چربی، بدون آکنه و به کل مرطوب و جوان نگه دارید.

انوع پوست


از آن جایی که محصولات مراقبت از پوست هر کدام برای مدل های مختلف پوست ساخته و تولید می‌شوند و تنوع محصول زیاد است، اولین قدم برای انتخاب هر نوع محصول مراقبت از پوست این است که هر شخص نسبت به پوست خود شناخت داشته باشد تا بتواند محصول مناسب با پوست خود را انتخاب کند و شاهد بهترین نتیجه باشد.

پوست چرب: سطح پوست این افراد ضخيم و خشن مي بــاشد و منافذ پوست بزرگ و قابل رويت ميباشد و پوست براقی دارند. غـدد چـربـي بـيـش از حـد فـعـال ميباشند به همين خاطر بیشتر جوش می زنند و از آن جایی که منافذ پوست در معرض انسداد است، پـوست كـمـتـر چـروكيده ميشود.

پوست خشك: پوست این افراد نازك است وهـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـك است. چون غدد چربي كم كار ميباشند بنابراين پوست خشك و معمولا پوسته پوسته ميگردد ومـستعد چين و چروك مي بـاشد.

پوست نرمال: این افراد پوستی دارند که نه زياد خشك و نه زياد چرب ميباشد. مــنــافــذ پـوست قابل رويت است امـا بـزرگ و يـا مســدودنيستند. پس از شستشو نرم و لطيف ميگردند و به نـدرت صورت جوش ميزند

پوست تركيبي: اغلب افراد پوستشان پوست تركيبي مي بـاشد بـديـن مـفهوم كه بخشي از پوستشان چرب و بخشي خشك است. خشكي معمولا در نواحي گونه، دور چشم و گردن است و نواحی چرب در نواحي پيشاني، بيني و چانه است.

برای تشخیص نوع پوست، پوست صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید وسی دقیقه پس از خشک شدن، آن را چک کنید. اگر احساس چربی روی پوست دارید پوست شما چرب است و اگر احساس می کنید که پوست شما کشیده می شود و پوسته پوسته شده، شما پوستی خشک دارید.

استفاده از کرم ضد آفتاب در مردان


برای جلوگیری از آسیب های ناشی از اشعه های UV خورشید که می تواند منجر به چین و چروک، لک های صورت و حتی سرطان پوست شود، استفاده از ضد آفتاب ضروری است. قبل از خارج شدن از منزل، کرم ضد آفتاب را به تمام قسمت های پوست خود، از جمله پوست صورت، گوش و گردن بزنید. کرم هایی با SPF 30 یا بالاتر را هر دو ساعت یکبار، یا بلافاصله پس از شنا یا عرق کردن تمدید کنید. به دلیل این که اکثر آقایان پوست چربی دارند بهتر است ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنند.

لایه برداری پوست در مردان


یکی از جدید ترین مراقبت پوست مردان لایه برداری است. لایه برداری باعث می شود سلولهای مرده پوست موجود در سطح پوست از بین بروند و سلول های جدید جایگزین شوند. به این منظور می توانید از یک اسکراب لایه بردار، یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا منافذ پوست تمیز شوند و به این صورت اصلاح آسانتر می شود. با این روش به طور قابل توجهی جوش های سر سیاه نیز ازبین می روند.
قبل از اصلاح صورت محصول را روی پوست بمالید و سپس پوست را بشویید تا پوست لایه برداری شده و پوست های مرده از ببین بروند و پوست شاداب وبا طراوت می ماند. همچنین این کار کمک می کند پوست هنگام اصلاح یکدست باشد و از رشد مو زیر پوست پیشگیری می کند.

استفاده از کرم دور چشم در مردان


پوست دور چشم معمولا نازک‌تر و ظریف‌تر از سایر قسمت‌های صورت است و بیشتر ممکن است دچار چین و چروک، پف و حلقه‌های تیره در اطراف چشم شود به همین دلیل مراقبت از پوست اطراف چشم در آقایان نیز دارای اهمیت بسیاری است. اگر روی نواحی اطراف چشم خود از مرطوب کننده استفاده نکنید پس از مدتی دچار چروک و پف در اطراف چشمان خودخواهید شد.
پف کردگی چشم به علت دو عامل سن و خواب ایجاد می گردند وبا استفاده از یک کرم چشم قبل از خواب می توانید پف کرد گی چشم خود را درمان کنید. همچنین آقایان بالای سی سال حتما باید با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده دور چشم از ایجاد چین و چروک اطراف چشم جلو گیری کنند.

شستشوی صحیح صورت مردان


از آن جایی که پوست مردان به دلیل سطح تستوسترون بالا، چرب‌تر از پوست زنان است توصیه می شود که صورت خود را دو بار در روز شستشو دهید. یک پاک کننده خوب می‌تواند تمام آلودگی‌هایی را که ممکن است در روزنه‌های پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد آکنه می‌شوند را از صورت شما پاک کند. اگر فکر می کنید استفاده از تمیز کننده های صورت باعث خشکی پوستتان می شود، صبح ها فقط شستشو با آب کفایت می کند.

اگر پوستی چرب یا معمولی دارید می توانید از صابون های جامد برای شستشوی صورت استفاده کنید ولی بهتر است از محلول هایی با فرمولاسیون ژل استفاده کنید و هنگام استفاده آن را با آب سرد مخلوط کرده و پوست ا شستشو دهید. یکی از مشکلات افراد با پوست‌های چرب بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌باشد که منجر بخ ایجاد جوش‌های عفونی می شود. اگر مبتلا به آکنه هستید از صابون هایی استفاده کنید که برای درمان آکنه مناسب باشند و حاوی موادی مثل سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید یا بنزوئیل پراکساید باشند این مواد باعث کنده شدن پوست مرده از سطح صورت و در نتیجه پاک شدن بهتر منافذ پوستی شده و مانع ایجاد آکنه می شوند.

اگر پوست خشکی دارید، بهترین گزینه برای شما تمیز کننده‌های مایع هستند. این محلول ها حاوی نرم کننده و مرطوب کننده هستند و مانع از آسیب به پوست بعد از شستشو می شوند. تا جایی که امکان دارد از صابون استفاده نکنید ولی اگر اصرار به استفاده از صابون جامد دارید، از صابون‌هایی استفاده کنید که دارای امولسیون‌هایی از قبیل گلیسیرین، ویتامین E، روغن زیتون یا روغن جوجوبا باشند. محصولات پاک کننده بايد تا حد امکان فاقد مواد شيميایی باشند چون استفاده از صابون های دئودورانت باعث ایجاد حساسیت در پوست شده و ممکن است خارش و سوزش به همراه داشته باشد.

اصلاح صحیح صورت مردان


یکی از مشکلاتی که آقایان با آن مواجه هستند، رشد موهای زیر پوستی پس از هر اصلاح است. بعضی وقت‌ها موها در لایه فولیکولی گیر می‌افتند و به داخل پوست شروع به رشد می‌کنند و بیشتر این اتفاق برای موهای ضخیم و فر خورده می‌افتد . برای جلوگیری از این اتفاق مراقبت‌های پوستی و روش‌های درست اصلاح صورت بسیار مهم هستند. بعضی مواقع مشکل به قدری می شود که برای از بین بردن این مشکل لازم است از کرم‌های لایه بردار و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود.برای راحت تر انجام دادن اصلاح صورت می توانید از کرم اصلاح، صابون اصلاح، ژل های اصلاح یا فوم اصلاح استفاده کنید. ژل های اصلاح نسبت به کرم ها الکل بیشتری دارند و مممکن است باعث خشکی و خارش پوست شوند. اما فوم اصلاح، نه تنها باعث این مشکل نمی شوند، بلکه پس از اصلاح، پوستی نرم تر برایتان به جا خواهند گذاشت. فقط باید توجه داشت که از مواد و خمیر ریش هایی که کف میکنند اجتناب کنید. این خمیر ریش ها دارای سودیوم و سولفور و برگ بو هستند که کف میکنند و باعث تحریک پوست میشوند.

افرادی که بعد از اصلاح به صورتشان جوش می زند، می توانند از خمیر ریش های حاوی گلیکولیک یا سالیسیلیک اسید استفاده کنند. این مواد باعث باز شدن منافذ پوست شده و مانع تجمع پوست‌های مرده و چربی می‌شوند و در نتیجه از جوش‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.آقایانی که پوست حساسی دارند و خشکی اصلاح با ماشین ریش تراشی برایشان آزار دهنده است حتما باید از لوسیون قبل از اصلاح برای آماده سازی پوست خود جهت اصلاح استفاده کنند. این لوسیون ها با پوشاندن سطح پوست توسط لایه نازکی از روغن از آسیب های ناشی از اصلاح جلوگیری کرده و با نرم کردن موهای صورت اصلاح را راحت تر می کنند.

استفاده از تیغ اصلاح صورت مناسب در مردان


یکی از موارد مهم در اصلاح کردن، تیغ اصلاح می باشد. ریش‌ تراش‌های الکترونیکی نسبت به تیغ‌ صدمه کمتری به پوست می زنند. اما اگر می خواهید از تیغ استفاده کنید، از مدل‌های یک یا دو تیغه استفاده کنید چون تیغ های چند تیغه باعث زخمی شدن پوست می شوند.تیغ را باید در جهت رویش موها بکشید، چون اگر برخلاف جهت رویش استفاده کنید باعث صدمه به پوستتان می‌شود.

کارهایی که مردان بعد از اصلاح صورت باید انجام دهند


بعد از انجام اصلاح و قبل از اینکه پوست را مرطوب کنید، بهتر است از افترشیوهای بدون الکل که حاوی ویتامین C هستند، استفاده کنید. افتر شیو هایی که مقدار الکل، وازلین و گلیسیرین در آن ها زیاد است، برای پوست مضر هستند و توصیه نمی شوند. استفاده از لوسیون بعد اصلاح آنچنان ضروری نیست ولی این کار باعث کاهش التهاب پوست می شود. در استفاده از افتر شیو ها این را در نظر بگیرید که بیشتر این افترشیوها، حاوی الکل هستند و اگرچه می توانند آلودگی های میکروبی اطراف بریدگی های ریز را از بین ببرند، باعث کاهش چربی سطح پوست و خشک شدن آن می شوند. ضمن اینکه الکل موجود در افترشیوها، باعث تحریک پوست اصلاح شده می شوند و آن را قرمز و ملتهب می کنند.

مراقبت از ریش در مردان


اگر ریش بلند و پرپشت دارید نیز باید از آن مراقبت کنید که هم پوست و هم ریش شمااز آلودگی دور بماند. برای مراقبت از ریش دو مرحله وجود دارد . اول این که با شامپوی مخصوص ریش در حمام ریش خود را بشویید تا تمیز و سالم نگهداری شود و بعد از حمام از یک روغن مخصوص ریش استفاده کنید. به این ترتیب هم از شوره زدن موی ریش جلوگیری می‌کنید و هم موهای ریش و پوست صورت را مرطوب نگه می‌دارید. دقت کنید که محصولاتی که در آن روغن نارگیل استفاده شده برای این منظور مناسب نیستند چون خیلی مومی هستند و ممکن است باعث ایجاد آکنه روی پوست شوند.

استفاده از مرطوب کننده روزانه برای مردان


استفاده از مرطوب کننده ها به علت خاصیت آبرسانی که به پوست دارد، مانع افزایش خطوط در پوست شما می شود وپوست را روشن تر و جوان تر می کند. بهتر است بلافاصله بعد از حمام کردن، دوش گرفتن و یا اصلاح کردن، در حالی که پوست هنوز مرطوب است، به پوست خود مرطوب کننده بزنید. بهترین راه و زمان استفاده از مرطوب کننده‌ها، استفاده‌ی آن‌ها بعد از لوسیون اصلاح می‌باشد.

پوست بیشتر آقایان به دلیل ترشح هورمون های مردانه، چرب تر از پوست خانم هاست ولی اگر احساس کردند پوست صورتشان خشک شده، باید بدانند آبرسانی به این منطقه انجام نمی شود به همین دلیل باید به جای کرم های نرم کننده بر پایه چربی، از کرم های مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنند تا صورتشان جوش نزند.
advertising