مراحل چرخه واکنش های جنسی در زنان

پزشکی و سلامتجنسی

- 97/10/03
مراحل چرخه واکنش های جنسی در زنان

1- مرحله انگیزش تحریک جنسی


بر اثر تحریک، خون در اندام جنسی جمع می شود و کلیتوریس سفت شده و مهبل ماده لیز کننده ای ترشح می کند، همچنین بر اثر نوعی فرآیند تعریق سطح داخلی دیوار لوله واژن با یک ماده لیز کننده پوشیده می شود.در این زمان سیاهرگ مهبل گشادتر و پر از خون شده، رنگ مهبل تیره تر و میزان ضربان نبض و فشار خون به طور بالا می رود و حرارت و تورم در اندامهای جنسی احساس شده و برانگیختگی زن از مرحله تحریک به مرحله پلاتو (دوام برانگیختگی جنسی) پیش می رود.

2- مرحله پلاتو یا دوام برانگیختگی جنسی


به علت پرخون شدن بافت دیواره یک سوم خارجی واژن ، متورم می شود و سبب تنگی ورودی دهانه مهبل می شود که به این مرحله سکوی ارگاسم می گویند.در این مرحله (کلیتوریس) به داخل کشیده شده و زیر یک کلاهک می رود .رحم، لوله رحم و تخمدان بزرگتر و تنفس، ضربان نبض و حرکات زن سریعتر می شود.

3- مرحله اوج لذت جنسی


در این محله تعداد نبض و میزان فشار خون بالا رفته و لوله واژن و اسفنکتر مقعد شروع به منقبض شدن می کند. افزایش انقباض عضلات و مملو از خون شدن سیاهرگ سبب رسیدن به اوج لذت جنسی می شود.ارگاسم به طور طبیعی اتفاق می افتد.

4- مرحله رسیدن به آرامش بعد ارگاسم


در این مرحله ضربان نبض کاهش یافته و احتقان یک سوم خارجی واژن و احتقان عروقی تغییر کرده و بافت ها از تورم خارج می شوند. بدن آرام و سست شده و در برخی مواقع عرق می کند و رنگ تیره واژن به رنگ اولیه باز می گردد.
advertising